
Fikk nyttig innspill fra arbeidslivet til emnerevisjon
For å sikre at utdanningen er relevant for arbeidslivet, har Oslo Nye Høyskole samarbeidet tett med bransjeaktører i revisjonen av det nettbaserte emnet «Kosthold og ernæring for barn». Gjennom workshops, innspillsrunder og felles utvikling har fagmiljøet og arbeidslivet sammen skapt et mer praksisnært emne, som gir studentene den kompetansen de faktisk trenger.
Et viktig mål for ONH er å levere utdanning som er relevant for arbeidslivet. Men - hvordan få det til i praksis? Ved institutt for helsefag involverte de arbeidslivet i å revidere det nettbaserte emnet «Kosthold og ernæring for barn» som en del av et pågående prosjekt om økt arbeidsrelevans. Resultatet ble et praksisnært emne som svarer enda bedre på arbeidslivets behov og gir studentene etterspurt kompetanse og ferdigheter. Emnet inngår som et valgemne på bachelorgraden i ernæring og tas i det korte studiet kalt Kosthold og ernæring for barn.
Høyskolelektor og prosjektleder for arbeidsrelevansprosjektet, Ella Heyerdahl, sier følgende om emnerevisjonen:
Det var både lærerikt å gøy å samarbeide så tett med arbeidslivet i emnerevisjon. I prosessen kom det og frem flere andre tema, blant annet om økologisk mat – som vi nå har styrket i andre emner i graden.

Aktører fra arbeidslivet ble spurt om hva de tenkte studentene på ONH bør kunne for å jobbe med kosthold og ernæring til barn i eksempelvis barnehage og SFO. Her fikk vi med oss relevante aktører som Matvalget, Folkelig, Geitmyra og Læringsverkstedet. Barnehagelærerutdanningen ved Nord Universitet ga også innspill.
Kathrine Martinsen, fra Folkelig, var med på å gi innspill til emnerevisjonen:
Det var nyttig å få innsikt og diskutere aktuelle temaer på tvers av fagfelt. Det var også fint med en felles forståelse med andre aktører, for hva som er viktig kompetanse hos studenter og fremtidens kollegaer på dette feltet. Jeg syns også det var gøy å bidra med undervisningsvideoer.

Prosjektet gjennomførte en skriftlig innspillsrunde med påfølgende workshop der det ble diskutert rundt relevante tema og ferdigheter for studentene til ONH. Dette resulterte i en total revisjon av emnebeskrivelsen. Arbeidet med revisjon av emnebeskrivelsen er beskrevet i artikkelen "Fra kunnskap til ferdigheter - erfaringer med emnerevisjon i samarbeid med arbeidslivet" i Læring om Læring.
Fra Læringsverkstedet var Ina T. Eian med og gi innspill til emnet. Hun sier følgende:
Det har vært spennende og lærerikt å delta. Fint å bli kjent med andre aktører som også er opptatt av det samme som oss [barn og kosthold]. Deltakelse har ført til flere muligheter for samarbeid med ONH. Flere av filmene vi laget til nettstudiet har vi og kunnet bruke internt.

Noe av det som kom frem var at det er viktig at studentene får en god forståelse for settingen der de skal arbeide. Det kom også frem hvor viktig det er med generelle ferdigheter som formidling, kommunikasjon og tverrfaglig samarbeid.
Det var lærerikt og fint få være med på emneutviklingen på denne måten. Det var interessant å se hva som ligger bak emneutviklingen og kunne gi innspill til emnet. Både fokusgruppe, workshop og prosjektmøte var spennende å delta på. Det å kunne brainstorme med andre var spesielt givende, ettersom det kommer frem så mange forskjellige vinklinger til temaet, forteller en student.
Høsten 2022 ble det nettbaserte emnet «Kosthold og ernæring for barn» nyutviklet i tråd med den reviderte emnebeskrivelsen. Det ble spilt inn flere filmer og podkaster til nettstudiet, i samarbeid med arbeidslivet. Studenten nyter nå godt av et praksisnært og relevant emne som institutt for helsefag er stolte av. Emnet får også gode evalueringer av studentene – og prosjektlederne vet at emnet treffer godt på arbeidslivets behov.
Les om tidligere student Parisa sin erfaring fra studiet →
Involveringen av arbeidslivet har også båret flere frukter i form av internshipavtaler for studentene med både Læringsverkstedet og Folkelig.