ovenfra perspektiv av en kjøkkenbenk med masse fargerike oppkuttede grønnsaker med et barn og en voksen som lager mat sammen

Mikropraksis for nettstudenter

Dette forskningsprosjektet er en del av prosjektet «Arbeidsrelevans i fleksible utdanninger – utforsking av mikropraksis for nettstudenter i ernæring» støttet av HK-Dir.

Kortvarig praksis (mikropraksis) for nettstudenter kan være et nyttig verktøy for å øke arbeidsrelevans og vår modell for mikropraksis er beskrevet her og i tidsskriftet «Læring om læring».

Prosjektansvarlig
Ulrike Liisberg og Ella Heyerdahl

Andre deltakere
Evelina Svensson

Formål

Formålet med forskningsprosjektet er å undersøke erfaringer og effekter av å gjennomføre mikropraksis i emnet «Kosthold og ernæring for barn». Aktuelle problemstillinger i forskningsprosjektet er å finne ut:

• Om kortvarig praksis kan gi utbytte for ernæringsstudenter slik at de føler seg bedre rustet for arbeidslivet
  • Hva slags erfaringer studentene gjør seg
  • Erfaringer og nytteverdi for praksisstedet der studenten har mikropraksis

Metode

I forskningsprosjektet har vi intervjuet studenter som har vært i mikropraksis i barnehager våren og høsten 2023. Vi har også intervjuet ansatte i barnehager der de har hatt en praksisstudent tilknyttet seg. De kvalitative dataene skal analyseres og det skal skrives en vitenskapelig artikkel ut fra dette.