Hopp til hovedinnhold

Arbeidsrelevans i fleksible utdanninger – Utforsking av mikropraksis for nettstudenter i ernæring

I dette prosjektet har vi testet ut kortvarig praksis som en integrert del av et nettbasert valgemne på ernæringsstudiet. Vi håper at vår modell for mikropraksis kan inspirere andre til å øke arbeidsrelevansen i fleksible studier. 

Hva er mikropraksis?

Mikropraksismodellen bygger på ideen om at studenter kan få et stort utbytte av et kortvarig praksisopphold i en autentisk setting. Det korte oppholdet, med en varighet på 3-4 dager, danner grunnlaget for en case som studenten skal jobbe med gjennom hele semesteret og som en integrert del av emnet. Casen danner utgangspunkt for læringsaktiviteter, arbeidskrav og vurdering i emnet. Gjennom mikropraksis får studentene et verdifullt innblikk i arbeidslivet og praktisk erfaring, samtidig som det teoretiske og praktiske arbeidet knyttes tettere sammen. 

Mikropraksismodellen kan tilpasses ulike emner, med variasjon i praksisvarighet, arbeidskrav og vurdering. Vi har tatt utgangspunkt i nettstudenter i vår modell for mikropraksis, men den kan egne seg godt også for campusstudenter. 

Figuren viser de ulike elementene i vår modell for mikropraksis og studentens, praksisstedets og høyskolens rolle i løpet av semesteret.

figur som viser modellen for gjennomføring av mikropraksis for nettstudenter ved Oslo Nye Høyskole

Hvorfor mikropraksis?

  • Krever lite ressurser fra både høyskole og praksissted
  • Fleksibelt for student og praksissted
  • Autentisk vurdering er mindre sårbart for kunstig intelligens
  • Ekte caser gir studentene relevante aktiviteter og øker motivasjonen
  • Studenter kan bidra med sin kompetanse lokalt der de bor, også på steder langt fra høyskolens fysiske plassering
  • Gir studentene kontakt med lokalt arbeidsliv, noe som kan øke jobbmulighetene etter studiene

Nedenfor har vi lagt inn et eksempel på hvordan mikropraksismodellen kan brukes i praksis. Eksempelet viser forløpet til en fiktiv nettstudent som tar emnet “Kosthold og ernæring for barn” ved ONH. 

 

Eksempel: Nettstudent Eva har mikropraksis i Førde

Eva bor i Førde og er nettstudent ved ONH på emnet «Kosthold og ernæring for barn». Hun tar kontakt med en privat barnehage der hun bor og avtaler praksis. Hun er til stede to hele dager i barnehagen der hun kartlegger mat og måltider gjennom observasjon og samtaler med ansatte. Hun snakker også med barnehagen om de har noen ønsker til hva hun som ernæringsstudent kan bidra med.

Hjemme gjør Eva vurderinger av det hun har observert og kartlagt opp mot retningslinjer og faglitteratur. I høyskolens nettportal har hun tilgang på ulike digitale læremidler, digitalt klasserom og et faglig veiledningsteam som støtter læringsprosessen. Hun skriver en rapport (arbeidskrav) og får tilbakemeldinger på denne. Hun planlegger en matrelatert aktivitet med barna i barnehagen.

Eva deltar på webinar der hun presenterer sin case (arbeidskrav) i en liten refleksjonsgruppe. Hun diskuterer sammen med medstudenter og faglærer, og får tilbakemeldinger og innspill til aktiviteten hun har planlagt. 

Fire uker senere er Eva tilbake på praksisstedet og gjennomfører en smaksaktivitet med 5-åringer (planlagt matrelatert aktivitet).

Praksisstedet ønsker mer kunnskap om gode og næringsrike brødmåltider. Eva lager en presentasjon til de ansatte om tema og leverer et oppskriftshefte (studentbidrag). Før hun leverer studentbidraget deltar hun på et nytt webinar der hun får tilbakemeldinger på presentasjonen fra medstudenter og faglærer i en liten refleksjonsgruppe.

Eva gjør justeringer i rapporten og inkluderer refleksjonsnotater fra mikropraksis. Denne leveres, sammen med studentbidraget, som en del av mappeeksamen.
 

Mer om gjennomføring og organisering av mikropraksis

Nedenfor kan du lese mer om hvordan vi har organisert mikropraksis. 

Fleksibilitet i sted og tid
  • Nettstudentene, lokalisert over hele landet, finner selv praksissted i en aktuell bedrift. Målet er å kombinere ansvar for å finne praksissted med stor grad av valgfrihet for den enkelte student. Studenter som allerede jobber et sted der de kan bruke nyervervet fagkompetanse har mulighet til å utføre praksis på eget arbeidssted. 
  • Mikropraksis på 3-4 dager gjennomføres i løpet av en 10 ukers periode det aktuelle semesteret. Disse dagene kan gjennomføres etter hverandre, eller med et opphold mellom, etter hva som passer for student og praksissted (fleksibilitet i progresjon). 
Organisering, forventningsavklaring og praksisavtale
  • Et informasjonsskriv til praksisstedene beskriver hva som forventes av både høyskolen, praksisstedene og studentene. 
  • Studentene får detaljert informasjon om opplegget gjennom læremidler i studieportalen inkludert hvordan de tar kontakt med og forholder seg til praksisstedene i praksisperioden.
  • Ved kontakt med mindreårige på praksisstedet, trenger studentene politiattest. I tillegg skrives det under på en enkel trepartsavtale som regulerer forholdet mellom praksissted, student og ONH. 
  • Politiattest og avtale lastes opp i ONHs studieportal og tilfredsstiller alle krav til GDPR. Systemet er enkelt og effektivt, og krever lite merarbeid for ONH.
  • ONH er ikke i kontakt med praksisstedene, men praksisstedene kan kontakte emneansvarlig ved behov.
Digital veiledning i regi av høyskolen 
  • Den faglige veiledningen med studentene foregår digitalt og i regi av høyskolen. Det stilles dermed ikke krav til praksisstedene om å inneha den spesifikke fagkompetansen eller å veilede studentene. 
  • Studentene har tilgang på et faglig veiledningsteam i studieportalen og det avholdes flere frivillige webinarer. 
Webinarer med refleksjonsgrupper
  • I løpet av semesteret avholdes to obligatoriske webinarer med refleksjonsgrupper der studentene presenterer sin case og får tilbakemelding og veiledning fra faglærer og medstudenter.
  • Struktur og oppsett på webinarene er inspirert av LDHs modell for virtuelle refleksjonsgrupper, og gir struktur og forutsigbarhet, samt fordrer ansvarliggjøring og deltakelse. 
  • Da det er ulikt hvor langt studentene har kommet i prosessen, er det fleksible rammer for innholdet studentene skal presentere. Målet er å skape dialog, erfaringsdeling og refleksjon.
  • Webinarene blir også en arena der studentene får innblikk i andres caser og settinger rundt om i landet, noe som kan øke deres læringsutbytte. 
Studentbidrag til praksisstedet 
  • Ett av målene med mikropraksis er at praksisstedene skal oppleve at de får et utbytte av å ta imot en student. 
  • Etter endt mikropraksis leverer studentene et «studentbidrag» til praksisstedene i form av et faglig bidrag.
  • Utover noen gitte kriterier, kan studentene utforme sine bidrag i tråd med praksisstedenes behov og ønsker.
Autentisk vurdering
  • Arbeidskrav og vurderingsform er nært knyttet opp mot studentenes case fra mikropraksis og gir dermed en form for autentisk vurdering. 
  • Etter oppstart med praksis leverer studentene et arbeidskrav i form av en «rapport fra mikropraksis». Denne blir formativt vurdert av faglærer med råd om videre utvikling.
  • Ved semesterslutt leverer de en endelig rapport som en del av mappeeksamen i emnet. I denne rapporten gjør studentene vurderinger opp mot faglitteratur og skriver refleksjonsnotater knyttet til praksisoppholdet og aktiviteter på praksisstedet.
  • Studentbidraget til praksisstedet inngår også i mappeeksamen i emnet. Mappeeksamen vurderes til «bestått/ikke bestått».

Vil du vite mer?

Les vår artikkel i «Læring om læring» om utvikling av modellen, evaluering og våre refleksjoner.

Eller ta kontakt med oss, Ella Heyerdahl og Evelina Svensson
 

Om prosjektet 

    Mål for prosjektet

    • Involvere arbeidsliv og samfunnsaktører i utarbeiding av læringsutbytter og emnedesign 
    • Utvikle en modell for gjennomføring av distribuert mikropraksis med tverrfaglige, digitale refleksjonsgrupper
    • Dokumentere og evaluere erfaringer med gjennomføring av mikropraksis 
    • Spre kunnskap om gjennomføring av mikropraksis og samarbeid med arbeidsliv til interne og eksterne fagmiljøer 

    Fakta om prosjektet

    • Prosjektnavn: Arbeidsrelevans i fleksible utdanninger – utforsking av mikropraksis for nettstudenter i ernæring
    • Varighet: Fra januar 2022 til desember 2024
    • Finansiering: ONH har fått tildelt 5 millioner kr fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse

     Oslo Nye Høyskole har fått tildelt fem millioner kroner fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse til et 3-årig prosjekt der vi skal utforske hvordan vi kan øke arbeidsrelevansen for nettstudenter ved å innføre kortvarig praksis i et emne innen ernæring. 

    Vi ønsker å møte arbeidslivets behov! Digital samhandling og fleksibilitet står sentralt når vi skal utforske læringspotensialet og organisering av kortvarig praksis for nettstudenter i ernæring. 

    Om prosjektet

    For å øke arbeidsrelevansen skal vi innføre kortvarig praksis for studenter som tar emnet Kosthold og ernæring for barn. Praksisen vil gjennomføres i en lokal barnehage eller skolefritidsordning og vare i omtrent fire dager. 

    Studentene skal bruke kartlegging og observasjon som utgangspunkt for en case de kan jobbe videre med hjemme og i samarbeid med medstudenter. Denne formen for mikropraksis gir mye fleksibilitet for studentene og praksisplassen, og vil gi et reelt bilde av hva en kan møte i arbeidslivet. 

    I prosjektet vil vi gjennomføre refleksjonsgrupper og veiledning digitalt, tilpasset nettstudentenes hverdag utenfor campus. 

    I samarbeid med spennende arbeidslivsaktører skal vi lage, tilpasse og videreutvikle læringsressurser i emnet, for å gjøre emnet mer praksisnært og arbeidsrelevant. 
    Samarbeidspartnere

    Les om de ulike samarbeidspartnerne lengre ned på siden

    Prosjektleder Ella Heyerdahl sier om prosjektet:

    Praksis kan oppleves ressurskrevende for praksissteder og det krever mye koordinering for at studentene skal få tilrettelagt veiledning der hvor de er. Fleksibilitet i utdanning med tanke på når, hvor og hvordan læringsaktiviteter utføres er en prioritet for alle studenter, men særlig for nettstudenter. Ved å tilby mulighet for kortvarig praksis i en selvvalgt barnehage eller skolefritidsordning, vil studentene få en grad av frihet til å arbeide slik som de ønsker for å møte praksisstedets behov. Dette muliggjøres ved bruk av digitale verktøy for veiledning og samarbeid. Gjennom utvikling av fleksible og digitalt orienterte tilbud i samarbeid med arbeidslivet, skal vi jobbe for å møte samfunnets behov for kompetanseheving i befolkningen.

     

      Ella Heyerdahl (prosjektleder)

      Ella Heyerdahl (prosjektleder)

       

       

      Evelina Svensson

       

      Evelina Svensson

       

      Ulrike Liisberg

       

      Ulrike Liisberg

       

      Steinunn Bachmann Josteinsdottir
       

      Steinunn Bachmann Josteinsdottir

      Elin Lund Transeth

       

      Elin Lund Transeth

      Andrea Athene Delotis

      Andrea Athene Delotis

      (studentassistent)

      Folkelig

      Folkelig er en sosial entreprenør som utvikler og implementerer løsninger for lokalt og nasjonalt folkehelsearbeid. Deres mål er å redusere sosial ulikhet i helse, og skape inkluderende og bærekraftige lokalsamfunn. Mat brukes som verktøy for å skape sosiale mestringsarenaer for barn og unge, og de har flere landsdekkende prosjekter som involverer både offentlige, private og ideelle aktører. Deres kjente aktivitetsprogrammer Smaksverkstedet og Matjungelen gir matglede og matkompetanse til flere titalls tusen barn over hele landet.

      folkelig - logo

      Geitemyra

      Geitmyra er en ikke-kommersiell stiftelse som driftes med tilskudd fra private og offentlige, og med en visjon om å bidra til at så mange barn og unge som mulig blir glade i mat som gjør dem godt. Geitmyra jobber for å pirre nysgjerrighet, dyrke kunnskap og øke matgleden til barna som kommer til dem. Geitmyra Ringsaker matkultursenter for barn åpnet oktober 2018. Senteret ligger midt i Norges matfat, og skal være hele Innlandets matkultursenter for barn. De har mat- og helseundervisning for skoleklasser, kurs og arrangementer.

      geitmyra - logo

      Matvalget

      Matvalget er et tverrfaglig team med kompetanse innen blant annet kokk- og matfag, ernæring, miljøanalyse, kommunikasjon og prosessledelse som hjelper offentlige og private virksomheter med å legge om til en bærekraftig fremtid. Matvalget er gode på samarbeid, både innad i teamet og i dialog med relevante oppdragsgivere og alliansepartnere. Matvalget er en ideell veiledningstjeneste og jobber på generelt grunnlag for å fremme et mer bærekraftig matsystem. Gjennom å satse på bærekraftige måltider, bevarer og videreutvikler de kultur og bedrer folkehelsa. I samarbeid med virksomhetene skreddersyr de løsningene som gir matservering i tråd med FNs bærekraftsmål, kompetanseheving, inkludering og glede. Matvalget eies av organisasjonen Debio. Debio har merket mat og utviklet økologien i over 30 år, og forvalter, regulerer og kontrollerer i dag økologisk produksjon og regelverk i Norge på oppdrag fra norske myndigheter.

      matvalget logo

      Læringsverkstedet

      Læringsverkstedet er Norges største, private barnehagekjede med over 240 barnehager rundt om i landet. En av deres fokusområder er «Et godt måltid» der de jobber for at måltidet skal bli en arena for gode opplevelser, samtale, refleksjon, læring og felleskap. Deres beskrivelse av et «Et godt måltid» er et pedagogisk måltid der barnet blir tilbudt et allsidig kosthold med mange ulike smaksopplevelser. Foruten å være en bidragsyter underveis i prosjektet, vil denne aktøren også sikre at studenter er velkomne i deres barnehager.

      læringsverkstedet logo

      Nord Universitetet

      Ved Nord Universitet, avdeling Bodø, tilbys det en nett- og samlingsbasert utdanning i barnehagelærer. Utdanningen består av fysiske samlinger og nettundervisning på faste dager. Nord Universitet vil åpne muligheten for et tverrfaglig samarbeid mellom studentene. Nord Universitet vil også ta del i den vitenskapelige dokumentasjonen av prosjektets resultater.

      nord logo

       

      Under følger en oppdatering på prosjektet kalt "Arbeidsrelevans i fleksible utdanninger – utforsking av mikropraksis for nettstudenter i ernæring".

      14 studenter i mikropraksis høsten 2023

      Dette semesterets studenter i emnet "ERN6040 Kosthold og ernæring for barn" har nå gjennomført sin mikropraksis i en lokal barnehage eller skolefritidsordning (SFO). De har delt erfaringene sine fra observasjonspraksisen med medstudenter i webinar. I webinarene får studentene legge frem en presentasjon og diskutere sammen i små digitale grupper, med faglærer til stede. Her får de innspill og inspirasjon fra medstudenter som er ute i praksis andre steder. 

      Studentene, som er spredt rundt omkring i landet, har forberedt seg på praksisoppholdet ved å delta på nettbasert undervisning og gjennom å arbeide med fagmodulene i den digitale læringsplattformen. Læremidler og moduler har arbeidslivet selv vært med å forme gjennom behovsanalyser og emneutvikling våren og høsten 2022. Ved å koble observasjonspraksis på teorien i emnet, lærer studentene å tilpasse foreslåtte tiltak ut fra størrelse, fasiliteter, beliggenhet og kompetanse i den enkelte barnehage eller SFO.

      Våren 2023 ble mikropraksis i det "nye" emnet gjennomført for første gang. Av de 14 studentene på emnet var det noen som tok det som en del av bachelorgraden i ernæring, mens andre tok det som del av et kortere studium. Noen studenter var på praksis i barnehage, noen var på SFO og noen på egen arbeidsplass. Alt i alt var studentene veldig fornøyde med mikropraksisen og opplevde det som svært nyttig. Her deler mikropraksisstudent Parisa sine erfaringer

      Mikropraksis gir studentene en «case» som knyttes opp mot arbeidskrav og vurderingsform i emnet

      Studentene som var ute i mikropraksis våren 2023 trakk særlig frem nytteverdien av å observere hvordan de ansatte i barnehagen kommuniserer pedagogisk med barna, og hvordan organisering av mat og måltider fungerer i praksis. Dette er en viktig del av prosjektet, nettopp å koble faget og temaet tett opp mot arbeidslivet. På den måten får studentene forståelse for hvordan det er å komme inn i en arena med en spisskompetanse i en tverrfaglig setting.

      Tilbakemeldinger fra studentene viser at de har hatt stort utbytte av praksisen. Vi har fått gode tilbakemeldinger også fra praksisstedene, som opplevde det som lite ressurskrevende å ha en student i kortvarig praksis. Det er motiverende tilbakemeldinger å få, og videre utover i prosjektperioden skal vi jobbe med å utforske hvordan vi kan sikre et enda større utbytte for praksisstedene.

      Du kan lese mer om prosjektet her. 

      Høsten 2022 ble det avholdt et webinar om kosthold og ernæring for barn. Her finner du opptak av webinaret, presentasjonen som ble vist, og relevant litteratur.

      Presentasjon

      Vil du se gjennom presentasjonen som ble vist under webinaret, eller få tilgang til lenker og kilder i presentasjonen, kan du laste den ned her

      Webinaret

      Litteratur

      Ønsker du å lese mer om kosthold og ernæring for barn?
      Vi har laget en liste med tips til relevant litteratur, og den kan du laste ned her


      Tilbake til toppen