Fagskole

AI Integrated Web Programming - TPPR2001 (7,5 sp)

Behovet for gode webutviklere øker i takt med digitaliseringen av samfunnet. I dette emnet lærer du det du trenger til å bygge, vedlikeholde og oppgradere dynamiske webapplikasjoner ved bruk av JavaScript, HTML og CSS. Du vil også lære hvordan du integrerer AI-funksjonalitet i applikasjonene dine.

Opptakskrav: Generell studiekompetanse eller fagbrev/svennebrev
Studiested: Nettstudier
Studiestart: Høst
Studieomfang: Heltid og deltid
Lånekassen: Kontakt ONF for informasjon om Lånekassen
Eksamen: Nettbasert
Fysisk oppmøte: Nei
Undervisningsspråk Engelsk

Dette emnet vil gi deg oppdatert kunnskap om webutvikling og praktiske bransjerelevante programmeringsferdigheter. JavaScript er det ledende og mest brukte språket i bransjen, og du vil lære å bruke dette kraftfulle verktøyet til å bygge digitale løsninger. I kombinasjon med HTML og CSS vil du kunne utvikle moderne nettapplikasjoner på brukerens premisser.

Du vil forstå hvordan du kan distribuere prosjekter på nettet, og bygge en portefølje som viser dine ferdigheter til potensielle arbeidsgivere. Du vil også bli dyktig i å bruke versjonskontrollsystemer for å samarbeide med andre utviklere, og skjønne hvordan du kan holde deg oppdatert med de nyeste utviklingene innen webteknologier, inkludert generativ AI.

Hva lærer du?

I emnet AI Integrated Web Programming lærer du blant annet:

• Programmering med fokus på bransjens praksis og standarder
  • Å integrere tredjeparts API-er og dra nytte av AI-teknikker for å forbedre funksjonalitet
  • Om W3C-webstandarder og WCAG-tilgjengelighet for kvalitet i webløsninger
  • Om mulighetene og begrensningene i AI-verktøy for produktivitet og kodekvalitet

Hva kan du jobbe med?

Ferdighetene du opparbeider deg i dette emnet vil kunne gi deg et solid utgangspunkt og forberede deg på en rekke karriereveier.

Du vil kunne utføre oppgaver innen:

• Frontend-utvikling: Du vil lære å utvikle brukervennlige grensesnitt som integrerer avanserte AI-funksjoner for bedre brukerengasjement.
  • Produksjon av digitalt innhold: Du vil kunne administrere og oppdatere enkle nettsider med HTML og CSS.

Hvem kan dette emnet passe for?

• Aspirerende webutviklere med noe forkunnskap: Perfekt for deg som har basiskunnskap om webutvikling fra før og som ønsker å videreutvikle dine ferdigheter.
  • Teknologiinteresserte: Dette emnet passer for deg som kan litt om teknologi og som ønsker å lære mer om hvordan AI integrert webutvikling kan skape innovative løsninger.
  • Digitale innholdsprodusenter: Dersom du ønsker å lage profesjonelle digitale kampanjer ved hjelp fra teknikker innen webutvikling brukt i bransjen, er dette emnet for deg.

Dette er et fleksibelt emne og du kan studere når du vil og hvor du vil. Det er ingen obligatoriske samlinger eller oppmøteplikt.

Pensumlisten tilgjengeliggjøres her i løpet av juni.

Arbeidskrav

Obligatoriske arbeidskrav må bestås for at studenten skal kunne gå opp til eksamen:

• Multiple choice test. Vurderes til bestått /ikke bestått

Eksamen

Eksamen består av to innleveringer:

• Prosjekteksamen: Et web-basert løsningsforslag
  • Individuelt refleksjonsnotat som redegjør for prosessen og egen læring

Innleveringer blir vurdert i kombinasjon, noe som resulterer i én avsluttende emnekarakter A - F.