
Matpraksis som engasjerer
Med et ønske om å kombinere jobb, familieliv og videreutdanning, valgte Line G. Ølmheim, 37 år, å ta studiet "Kosthold og ernæring for barn" ved Oslo Nye Høyskole. Som erfaren barne- og ungdomsarbeider med 13 år i barnehage, så hun verdien av å øke sin kompetanse innen ernæring – både for sin egen del og for barna hun jobber med til daglig.
Publisert i Karrierehistorier Fredag 14. februar, 2025 - 13:15 | sist oppdatert Tirsdag 18. februar, 2025 - 10:43
Navn: Line G. Ølmheim
Alder: 37 år
Hva studerer du og når begynte du på Oslo Nye Høyskole? Kosthold og ernæring for barn på nett. Jeg startet i 2024.
Fra personlig interesse til faglig fordypning
Lines interesse for ernæring vokste ut av hennes egen livsstilsendring. Hun ønsket å forstå mer om hvordan kosthold påvirker helse, og hvordan denne kunnskapen kunne komme både hennes egen familie og barna i barnehagen til gode.
Jeg ønsket kompetanse innen ernæring for å kunne gi et godt mattilbud til barna og skape en sunnere matpraksis i barnehagen, forteller hun.
Fleksibel læring med nettstudier
Som nettstudent opplevde Line at struktur og planlegging var avgjørende for å få studiene til å passe inn i en travel hverdag.
Det tok litt tid før jeg fant en god studieteknikk, men etter hvert fikk jeg på plass en klar plan for når og hva som skulle gjøres. Jeg jobbet selvstendig og hadde lite kontakt med medstudenter, men opplevde likevel at nettstudiene passet godt for meg, sier hun.
Gjennom studiet fikk hun verdifull innsikt i hvordan ansatte i barnehagen kan jobbe pedagogisk og helhetlig med ernæring, samt hvilken rolle kosthold spiller i barnas hverdag.
Mikropraksis: Matglede i skogen
Som en del av studiet hadde Line mikropraksis på sin egen barnehageavdeling for barn i alderen 3-6 år. Her fikk hun muligheten til å omsette teori til praksis, blant annet gjennom en matrelatert aktivitet.
Vi har fokus på friluftsliv og gode fellesopplevelser i avdelingen, så jeg valgte å gjennomføre en aktivitet hvor barna fikk lage "fisk i folie" på bål under en skogstur. Før vi dro, kuttet barna fisk og grønnsaker sammen på avdelingen, noe som gjorde dem mer delaktige i matlagingen, forteller Line.
Hun opplevde at både barna og kollegene satte pris på aktivitetene, og at ernæringstemaet fikk en mer naturlig plass i barnehagehverdagen.

Endringer i barnehagen – og hjemme
Gjennom studiet har Line og kollegene hennes gjort flere små, men viktige endringer i sin daglige praksis. Matlaging og samtaler om mat har fått en større plass, og barns medvirkning i matprosesser blir sett på som en ressurs. Endringene har også blitt lagt merke til utenfor barnehagen.
Vi har fått positive tilbakemeldinger fra foresatte som forteller at barna tør å smake på ny mat hjemme. Det er veldig givende å se at det vi gjør i barnehagen har en effekt også utenfor, sier hun.
Anbefaler videreutdanning innen kosthold og ernæring
For andre som jobber i barnehage og vurderer videreutdanning, har Line en klar anbefaling:
Jeg anbefaler dette studiet, spesielt for barnehageansatte. Jeg har hatt stort utbytte av det i mitt arbeid, og ser at det også har en smitteeffekt på de andre ansatte. Barnehagen som helhet får mye igjen for en mer bevisst matpraksis.
For Line har videreutdanningen ikke bare gitt henne ny faglig innsikt, men også en sterkere følelse av å kunne gjøre en positiv forskjell i barnas hverdag.