Benedicte Susann Nilssen og Maria Fangakis er studentrådgivere ved Oslo Nye Høyskole, og de gir deg de beste tipsene for oppstart av nytt semester. Foto: Oslo Nye Høyskole/Hedda Børresen

Tips til nye studenter

Studentrådgiverne Benedicte og Maria har noen svært gode og nyttige tips til deg som nettopp har startet på et nytt semester ved Oslo Nye Høyskole.

Publisert i Tips og råd for studenter i forgårs kl. 12:51:07 | sist oppdatert i forgårs kl. 13:10:25

Få oversikten

Som ny student kan den nye hverdagen føles litt overveldende. Derfor er det lurt å få en oversikt over semesteret ditt, og det vil se ulikt ut fra student til student. Kanskje er du nettstudent eller student på campus? Kanskje du tar enkeltemner eller en hel bachelorgrad? Kanskje du er heltidsstudent, eller har valgt å studere på deltid?

Uansett hva som gjelder for deg, så er det lurt å få en oversikt over hvilke emner du skal ha dette semesteret og finne ut hva du må gjøre i hvert emne. For eksempel: Hva er læringsutbyttene i emnene du skal ta? Hvor mange arbeidskrav er det i hvert emne, og når skal de leveres? Hva slags eksamen er det, og når er eksamen?

Ut fra svarene på disse spørsmålene kan du lage deg en plan for hvordan du best mulig kan gjennomføre emnene dine.

Noter viktige frister

I hvert emne skal du levere arbeidskrav og eksamen, noe som er obligatorisk i alle emner. For å kunne bli oppmeldt til eksamen må du ha bestått arbeidskrav. Derfor er det veldig viktig at du noterer deg viktige frister.

Alle arbeidskrav og eksamen har én ordinær frist og én kontefrist. Kontefristen er kun for de som har strøket eller vært syk (sykdom må dokumenteres) ved ordinær frist. Husk også å levere arbeidskrav og eksamen i god tid før fristen går ut, for dersom du ikke leverer innen fristen må du vente til neste semester for å fullføre emnet.

Bli kjent med medstudentene dine

Studietiden blir både enklere og morsommere sammen med andre. Forskning viser at det å snakke sammen om fag er noe av det beste du kan gjøre for å lære. Det er fordi du blir nødt til å bruke hjernen aktivt når du skal forklare og drøfte rundt faget.

Samarbeid med andre er også motiverende, kan gi bedre struktur i studiehverdagen og det gir en følelse av at man er sammen om læringen. Vi anbefaler derfor alle studenter om å bli med i en kollokviegruppe, bli med på undervisning og å delta på sosiale arrangementer som skjer gjennom semesteret.

Husk at det tar tid å bli en god student

Som ny student er det kanskje første gang du studerer eller lenge siden du har studert. Derfor er det viktig at du tar hensyn til at du får en ny hverdag. Vær grei med deg selv, og sett av tid og ro til å venne deg til en ny rutine.

Ting blir ikke alltid helt som man ser for seg, og mest sannsynlig må du nok justere planene dine for å tilpasse dem til det som fungerer for deg. Når du mestrer dette blir det også enklere å lære!

Still spørsmål

Ikke sitt alene med spørsmål. På Oslo Nye Høyskole ønsker vi at du tar kontakt når du lurer på noe!

Både administrasjonen og fagansatte er tilgjengelig for deg. Ta kontakt i Mine saker i Qybele, i løpet av undervisningen, eller kom innom oss på høyskolen, så skal vi hjelpe deg med å finne en løsning på det du lurer på.