illustrert bilde av tarmbakterier

Tarmen i sentrum

Visste du at mesteparten av immunsystemet finnes ved tarmen, og at det er flere bakterier i tarmen enn menneskelige celler i kroppen? Velkommen til åpen fagdag om tarmen!

Påmelding finner du nederst på siden.

Arrangementet er for nåværende og tidligere studenter, samt andre tarminteresserte. Programmet består blant annet av spesialister og forskere på IBS, tarmflora og kosthold. Bli med på campus i Oslo eller følg arrangementet på Zoom.

Arrangementet er gratis og åpent for alle, men det er begrenset antall plasser på campus. Vi ber derfor om at alle som ønsker å delta, enten på sted eller digitalt, melder seg på via lenken under.

12.00: Velkommen
Introduksjon til fagdagen.

12.10: Blod, svette og tarmer
Hva gjøres i kampen for fordøyelsessyke?
Generalsekretær Mads Johansson forteller om Mage-tarmforbundets arbeid – hvem de er som organisasjon, hvilke saker de jobber med og undersøkelser de har utført.

12.50: Naturen har fasiten
Er tap og tilførsel av naturstoffer en oversett helsedimensjon?
Professor emeritus Jan Raa forklarer hvordan urmiljøet beskytter dyr og mennesker mot sykdom – en økologisk reise innom immunsystemet, evolusjonen og mikrobene.

13.40: Fermenterte grønnsaker som medisin
Kan fermenterte grønnsaker bidra i bekjempelsen av sykdom?
Høyskolelektor Eirik Garnås forteller om det terapeutiske potensialet til fermenterte grønnsaker – et tema han lenge har vært interessert i og forsket på.

14.30: Tidsbegrenset spising for en bedre tarm
Kan tidsbegrenset spising gi mindre trøbbel i tarmen?
Høyskolelektor Marit Kolby med studentene Maria Thompson Clausen og Henrik Engdahl Sverdrup forteller om et prosjekt på faste og IBS – et initiativ som faller innunder hennes fokus på tarmens betydning for fysisk og mental helse.

15.20: Fekal mikrobiota transplantasjon
Er sunn tarmflora den nye supermedisinen?
Lege Peder Sandvold Olsen deler mangeårige erfaringer med FMT – tidligere som ansvarlig gastroenterolog ved Volvat Medisinske Senter, og nå ved Moloklinikken i Bærum.

Ca. 16.00: Avslutning
Oppsummering og avrunding.

Jeg ønsker å delta på
Jeg er

Statusmelding

Du kan trekke samtykket ditt når du ønsker ved å følge informasjon i e-post/SMS, eller ved å kontakte ONH. For informasjon om ONHs behandling av dine personopplysninger, se vår personvernerklæring.