Digital psykologi - PSY2220 (15 sp)
Siden dataspill og videospill begynte å komme må markedet har forskere diskutert effekten av dette, og særlig på unge mennesker. Hovedfokus har vært på aggresjon, men også læringsaspekter har blitt vektlagt. Digital psykologi er en relativt ny gren innenfor psykologien som med utgangspunkt i normalpsykologi knyttet til hvordan vi føler, tenker og har ulike behov, ser på menneskelig interaksjon med media og teknologi både på individ og gruppenivå, samt effektene av teknologibruk.
Om emnet
Emnet tar utgangspunkt i vårt sanseapparat, persepsjon og kognitive apparat som er det som ligger til grunn for våre opplevelser og hvordan vi prosesserer og forholder oss til sanseinntrykk, og ser på hvilken innvirkning dette har for teknologiutvikling som har som mål å interagere og samhandle med mennesker.
Med utgangspunkt i grunnleggende psykologi og mediepsykologi ser emnet også på hvordan vi påvirkes av bruk av teknologi i ulike aldre, på ulike utviklingstrinn, i ulike kontekster og på bakgrunn av individuelle forskjeller. Emnet ser også på hvordan identitetsutvikling, relasjoner og sosialisering kan påvirkes av digitalisering og sosiale medier. Studentene får en historisk gjennomgang av forskningsfeltet som inkluderer effekten av voldelige filmer på atferd, og dette gir et bakgrunnsteppe for å se på effekten av dagens bruk av digitale medier. Både negative og positive effekter vil inkluderes, som mobbing, stalking, samt å redusere generasjonskløfter.
Emmet tar altså for seg de psykologiske rammebetingelsene og de psykologiske effektene av teknologi og digitale medier.
Emnet inneholder blant annet:
- Hva er digital psykologi?
- Historisk utvikling av digitalisering
- Persepsjon og beslutningstaking
- Multisensoriske opplevelser og teknologi
- Kognisjon og teknologi
- Plastisitet
- Bruk av teknologi og medier
- Mediepsykologi
- Sosialpsykologi og personlighetspsykologi og teknologi
- Utviklingspsykologi og teknologi
- Effekt av interaksjon med medier og teknologi i ulike aldre
- Effekt av interaksjon med medier og teknologi i ulike grupper og kontekster.
Kunnskap
- Har bred kunnskap om digital psykologi
- Har kunnskap om sanseapparatet
- Har kunnskap om persepsjon og beslutningstaking og hvorfor dette er relevant for digitalisering
- Har kunnskap om multisensoriske opplevelser i møte med teknologi
- Har kjennskap til fagområdets historie, plass i dagens samfunn, og til forsknings- og utviklingsarbeid innen digital psykologi
- Kan oppdatere sin kunnskap om digital psykologi, og integrere dette med eksisterende kompetanse
- Har bred kunnskap om effekter av menneskers bruk av medier og teknologi i ulike aldersgrupper
- Har kunnskap om etiske problemstillinger knyttet til konsekvenser av digitalisering for psykologisk fungering
Ferdigheter
- Kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff, samt integrere og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
- Kan beherske relevante verktøy, teknikker og uttrykksformer som legger til rette for tverrfaglig samarbeid og forståelse
- Kan anvende utviklingspsykologi, sosialpsykologisk og personlighetspsykologi kunnskap i analyse og beskrivelse av et fenomener knyttet til digitalisering
- Kan reflektere over problemstillinger knyttet til digitalisering, bruk av medier og teknologi fra et psykologisk perspektiv
Generell kompetanse
- Har innsikt i faglige og yrkesetiske problemstillinger knyttet til bruk av psykologisk kompetanse i digitaliseringsprosesser
- Kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med ulike bakgrunner og på denne måte bidra til utvikling av god praksis.
- Kjenner til nytenkning i skjæringspunktet mellom menneskets psykologi og teknologi
- Kan formidle sentralt fagstoff om digital psykologi
- Kjenner til nyere forskning og oppdatert kunnskap om digital psykologi
- Har innsikt i hvordan psykologisk teori, metoder og verktøy kan benyttes i prosesser og arbeid knyttet til digital psykologi
Arbeidskrav
Godkjent arbeidskrav er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskravene i dette emnet er:
- Medstudentvurdering
- Deltakelse på obligatorisk samling
Eksamen
Skriftlig gruppeoppgave over 3 uker, 3000 ord (+-0 10%), i henhold til oppgitte formkrav og mal for referering. Alle hjelpemidler er tillatt.
Det er anledning til å ta opp eksamen i emnet dersom man ønsker det.
Eksamensinnholdet er læringsutbyttene. Eksamensbesvarelsen sensurers og gis gradert karakter, A – F.