Menneske og teknologi - PSY4210 (15 sp)
I dette emnet lærer du om hvordan kognitiv psykologi kan brukes i utvikling av ny teknologi. Sentral tematikk innen emnet er scenariobasert og menneskesentrert design av teknologi.
Om emnet
Dette emnet tar sikte på å gi deg en forståelse for de psykologifaglige aspektene i skjæringspunktet mellom menneskelig kognisjon, atferd, og teknologisk utvikling. Emnet gir innblikk i hvordan psykologi brukes i teknologisk innovasjon og design, hvordan psykologi kan gi forståelse for anvendelse av ny teknologi i samfunnet, samt hvordan ny teknologi kan forme vår bevissthet og atferd. Emnet vil ha hovedfokus på å gi et historisk blikk på samspillet mellom mennesket og teknologi, samt ulike møtepunkter for menneske- og teknologi-samspill.
Emnet "Menneske og teknologi" vil omhandle sosiale, kognitive, emosjonelle og fysiske aspekter ved interaksjonen mellom menneske og teknologi. Du vil få kunnskap om hvordan teknologi kan påvirke funksjon og struktur i hjernen, med spesielt fokus på eksekutive funksjoner, oppmerksomhet, hukommelse og kunnskap, sosial kognisjon og belønningssystemet.
Videre vil dette emnet fokusere på hvordan ny teknologi, som nye medier kan være et positivt tilskudd i folks liv, men samtidig medføre utfordringer og ta form som psykologisk avhengighet. Emnet tar sikte på å trene opp analyseferdigheter av og refleksjon over etiske utfordringer rundt ny teknologi.
Etter å ha fullført dette emnet, forventes det at du har tilegnet deg følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
- Har kjennskap til samspillet mellom menneske og teknologi i et historisk perspektiv.
- Har inngående kunnskap om hvordan digital teknologi kan påvirke kognitive funksjoner som hukommelse, oppmerksomhet, problemløsning og språk, samt sosial kognisjon.
- Har inngående kunnskap om hvordan teknologi og menneskelig kunnskap gjensidig påvirker hverandre.
- Har inngående kunnskap om menneskelige forutsetninger for at teknologiske løsninger skal fungere godt etter hensikt.
- Har kunnskap om motivasjonsprosesser knyttet til anvendelse av teknologi.
- Har inngående kunnskap om sentrale perspektiver innen «Human Computer Interaction».
- Har inngående kunnskap om etiske problemstillinger tilknyttet ny teknologi.
- Har kunnskap om hvordan utvikle et teknologirelatert prosjekt.
Ferdigheter
- Kan integrere forståelsen for ulike brukergrupper, kunnskap om menneskelige forutsetninger og vurdering av samfunnsnytten i design av teknologiske løsninger på anvendte problemstillinger.
- Kan kritisk analysere menneskelige bidrag til teknologiutvikling og teknologiens bidrag til menneskelig atferd og kognitiv fungering.
Generell kompetanse
- Kan anvende relevant psykologisk teori, perspektiver og modeller på en selvstendig måte.
- Kan analysere, begrunne og formidle etiske problemstillinger knyttet til interaksjon mellom menneske og teknologi.
- Kan fremvise god skriftlig og muntlig fremstillingsevne.
- Kan bidra konstruktivt til et samarbeid med andre innen fagfeltet.
Arbeidskrav
Godkjent arbeidskrav er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskravene i dette emnet er:
- Muntlig presentasjon tilknyttet semesteroppgaven
- Godkjent obligatorisk oppmøte på seminarer/webinarer (70% oppmøte)
Eksamen
- Eksamen i PSY4210 består av en skriftlig semesteroppgave som leveres ved semesterslutt.
Eksamensinnholdet er læringsutbyttene. Eksamensbesvarelsen sensureres og gis bokstavkarakter fra A-F.