Fagskole
Miljøarbeideren i barneskole og SFO - MIL2002 (15 sp)
Hvordan kan du bidra til et trygt og inkluderende skolemiljø for alle barn? I dette emnet får du kunnskap om hvordan miljøarbeid i barneskolen og SFO kan fremme læring, forebygge utfordringer og styrke barns psykiske helse. Du lærer hvordan du som miljøarbeider kan jobbe målrettet for å skape trygge relasjoner, gode rammer og meningsfulle hverdager – i og utenfor klasserommet.
Opptakskrav: | Generell studiekompetanse |
Studiested: | Nettstudier |
Studiestart: | Høst eller vår |
Studieomfang: | Deltid |
Lånekassen: | Ta kontakt med ONF for mer informasjon |
Vurderingsform: | Nettbasert |
Fysisk oppmøte: | Nei |
For deg som jobber – eller vil jobbe med barn i skole og SFO
Hvordan skaper vi en skolehverdag der alle barn opplever mestring, tilhørighet og trygghet? Miljøarbeid handler om å se hele barnet – både i lek og læring – og støtte dem i å utvikle seg sosialt, emosjonelt og faglig. I dette emnet lærer du hvordan du som miljøarbeider kan jobbe strukturert og relasjonsbasert i skole og SFO for å fremme barns trivsel og forebygge mobbing og uønsket atferd.
Emnet passer for deg som jobber med barn i barneskolealder – enten som assistent, veileder, barne- og ungdomsarbeider, miljøarbeider eller i en annen rolle knyttet til skole og oppvekstmiljø.
Hva lærer du?
I Miljøarbeid i barneskole og SFO får du kunnskap og verktøy til å jobbe systematisk og omsorgsfullt med barns psykososiale miljø – og til å samarbeide med både barn, kolleger og foresatte for å styrke elevenes hverdag.
Dette er noe av det du lærer:
- Miljøarbeid i praksis: Få innsikt i hva miljøarbeid er – og hvordan det skiller seg fra miljøterapi. Du lærer hvordan miljøarbeid kan foregå både i og utenfor klasserommet, og hvordan du skaper tydelige, trygge rammer for samspill og lek.
- Forebyggende og helsefremmende arbeid: Lær hvordan du jobber for å redusere mobbing, vold og uønsket atferd – og hvordan du støtter barn som strever med sosiale eller emosjonelle utfordringer.
- Rolleforståelse og samarbeid: Forstå miljøarbeiderens rolle og ansvar, og hvordan du samarbeider med lærere, foresatte, PPT, BUP, barnevern og andre aktuelle aktører i skolen.
- Etikk og elevsyn: Reflekter over ditt eget elevsyn og læringssyn, og hvordan dine holdninger påvirker måten du møter barn og løser utfordringer på.
- Trygge relasjoner og psykisk helse: Lær hvordan du kan støtte barns selvstendighet og tilhørighet – og bidra til et miljø som styrker barnas psykiske helse.
Hva kan jeg jobbe med?
Med kompetanse i miljøarbeid blir du en viktig ressurs i arbeidet med å skape trygge og utviklende skolemiljøer. Dette emnet gir deg innsikt i hvordan du kan jobbe med:
- Relasjonsbygging og omsorgsarbeid: Skap tillit og trygghet gjennom tydelig voksenrolle, gode samtaler og stabil tilstedeværelse i barns hverdag.
- Forebyggende arbeid: Bidra til å identifisere tidlige tegn på utenforskap, utfordringer i klassemiljøet eller psykiske vansker – og være en støttende aktør i det tverrfaglige arbeidet.
- Kulturelt mangfold og foreldresamarbeid: Utvikle kompetanse i å møte barn og familier med ulik bakgrunn, og bidra til inkluderende foreldresamarbeid – også i et flerkulturelt perspektiv.
- Håndtering av utfordrende situasjoner: Lær å gjenkjenne bekymringsfulle tegn, håndtere vold og utagering i henhold til regelverk, og vite når og hvordan du skal melde fra.
Hvem passer emnet for?
Dette emnet passer for deg som jobber med, eller ønsker å jobbe med, barn i barneskole og SFO – og som ønsker en faglig forankret og praktisk rettet forståelse av miljøarbeid.
Emnet er spesielt relevant for:
- Miljøarbeidere og assistenter i skole og SFO
- Barne- og ungdomsarbeidere
- Lærere og ansatte i oppveksttjenester
- Studenter innen pedagogikk, barnevern, sosialt arbeid og helse
- Frivillige og foresatte med interesse for barns utvikling og skolemiljø
Kunnskap
- Har kunnskap om skolen og SFO som sosialiseringsarena
- Har kunnskap om skolens og SFOs mandat
- Har innsikt i opplæringsloven, rammeplanen for SFO og aktuelle forskrifter.
- Har innsikt i sentrale nasjonale og internasjonale reguleringer som gjelder barn og unges muligheter og rettigheter
- Har kunnskap om hvordan tverrfaglig arbeid kan bidra til læring og mestringsopplevelser for barn
- Har kunnskap om hvordan tverretatlig arbeid kan bidra til læring og mestringsopplevelser for barn
- Har kunnskap om læringsmiljø og ledelse av grupper
- Har kjennskap til andre helse- og sosialfaglige yrkesgruppers fagfunksjon.
- Har god kjennskap til hvor og hvordan oppdatere egen kompetanse med aktuell ny kunnskap for miljøarbeid i barneskolen og SFO.
- Forstår betydningen av fellesskapet for elevenes trivsels- og mestringsopplevelser
- Har kunnskap om hvordan observere og beskrive barns atferd
- Har kunnskap om forebygging av omsorgstrøtthet
Ferdigheter
- Kan anvende relevant kunnskap til å tilrettelegge for et inkluderende læringsmiljø, forebygge mobbing, og til å identifisere eventuelle tiltak
- Kan gjenkjenne vansker som kan kreve videre oppfølging
- Kan legge til rette for kulturelt mangfold i skolen og SFO
- Kan finne relevant lovverk som kan bidra til å løse faglige problemstillinger knyttet til miljøarbeid i skolen og SFO
Generell kompetanse
- Kan jobbe med utfordringer og konsekvenser av inkluderings- og ekskluderingsprosesser i skolen
- Har utviklet en etisk grunnholdning og rolleforståelse i yrkesutøvelsen som miljøarbeider i barneskolen og SFO
- Har forståelse for utfordringer og muligheter i en skole preget av språklig og kulturelt mangfold
- Har forståelse for hva som skal til for å bygge gode relasjoner med kollegaer som fremmer samarbeid om planlegging og gjennomføring av gode mestringsopplevelser for barneskolebarn
Arbeidskrav
Godkjent arbeidskrav er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskravene er:
- En skriftlig innlevering med medstudentvurdering og vurdering av sensor
Eksamen
Karakteren i dette emnet består av en eksamen:
- Skriftlig eksamen over 24 timer
Alle hjelpemidler er tillatt, med unntak av kommunikasjon med andre.
Eksamensinnholdet er læringsutbyttene. Eksamensbesvarelsen sensureres og gis gradert karakter, A – F.