Hopp til hovedinnhold

Fagskole

Miljøarbeideren i barneskole og SFO - MIL2002 (15 sp)

Hvordan kan du bidra til et trygt og inkluderende skolemiljø for alle barn? I dette emnet får du kunnskap om hvordan miljøarbeid i barneskolen og SFO kan fremme læring, forebygge utfordringer og styrke barns psykiske helse. Du lærer hvordan du som miljøarbeider kan jobbe målrettet for å skape trygge relasjoner, gode rammer og meningsfulle hverdager – i og utenfor klasserommet. 

Opptakskrav:Generell studiekompetanse
Studiested:Nettstudier
Studiestart:Høst eller vår
Studieomfang:Deltid
Lånekassen:Ta kontakt med ONF for mer informasjon
Vurderingsform:Nettbasert
Fysisk oppmøte:Nei

For deg som jobber – eller vil jobbe med barn i skole og SFO

Hvordan skaper vi en skolehverdag der alle barn opplever mestring, tilhørighet og trygghet? Miljøarbeid handler om å se hele barnet – både i lek og læring – og støtte dem i å utvikle seg sosialt, emosjonelt og faglig. I dette emnet lærer du hvordan du som miljøarbeider kan jobbe strukturert og relasjonsbasert i skole og SFO for å fremme barns trivsel og forebygge mobbing og uønsket atferd.

Emnet passer for deg som jobber med barn i barneskolealder – enten som assistent, veileder, barne- og ungdomsarbeider, miljøarbeider eller i en annen rolle knyttet til skole og oppvekstmiljø.

Hva lærer du?  

I Miljøarbeid i barneskole og SFO får du kunnskap og verktøy til å jobbe systematisk og omsorgsfullt med barns psykososiale miljø – og til å samarbeide med både barn, kolleger og foresatte for å styrke elevenes hverdag.

Dette er noe av det du lærer:

  • Miljøarbeid i praksis: Få innsikt i hva miljøarbeid er – og hvordan det skiller seg fra miljøterapi. Du lærer hvordan miljøarbeid kan foregå både i og utenfor klasserommet, og hvordan du skaper tydelige, trygge rammer for samspill og lek.
  • Forebyggende og helsefremmende arbeid: Lær hvordan du jobber for å redusere mobbing, vold og uønsket atferd – og hvordan du støtter barn som strever med sosiale eller emosjonelle utfordringer.
  • Rolleforståelse og samarbeid: Forstå miljøarbeiderens rolle og ansvar, og hvordan du samarbeider med lærere, foresatte, PPT, BUP, barnevern og andre aktuelle aktører i skolen.
  • Etikk og elevsyn: Reflekter over ditt eget elevsyn og læringssyn, og hvordan dine holdninger påvirker måten du møter barn og løser utfordringer på.
  • Trygge relasjoner og psykisk helse: Lær hvordan du kan støtte barns selvstendighet og tilhørighet – og bidra til et miljø som styrker barnas psykiske helse.

Hva kan jeg jobbe med?  

Med kompetanse i miljøarbeid blir du en viktig ressurs i arbeidet med å skape trygge og utviklende skolemiljøer. Dette emnet gir deg innsikt i hvordan du kan jobbe med:

  • Relasjonsbygging og omsorgsarbeid: Skap tillit og trygghet gjennom tydelig voksenrolle, gode samtaler og stabil tilstedeværelse i barns hverdag.
  • Forebyggende arbeid: Bidra til å identifisere tidlige tegn på utenforskap, utfordringer i klassemiljøet eller psykiske vansker – og være en støttende aktør i det tverrfaglige arbeidet.
  • Kulturelt mangfold og foreldresamarbeid: Utvikle kompetanse i å møte barn og familier med ulik bakgrunn, og bidra til inkluderende foreldresamarbeid – også i et flerkulturelt perspektiv.
  • Håndtering av utfordrende situasjoner: Lær å gjenkjenne bekymringsfulle tegn, håndtere vold og utagering i henhold til regelverk, og vite når og hvordan du skal melde fra.

Hvem passer emnet for?  

Dette emnet passer for deg som jobber med, eller ønsker å jobbe med, barn i barneskole og SFO – og som ønsker en faglig forankret og praktisk rettet forståelse av miljøarbeid.

Emnet er spesielt relevant for:

  • Miljøarbeidere og assistenter i skole og SFO
  • Barne- og ungdomsarbeidere
  • Lærere og ansatte i oppveksttjenester
  • Studenter innen pedagogikk, barnevern, sosialt arbeid og helse
  • Frivillige og foresatte med interesse for barns utvikling og skolemiljø 

Kunnskap 

  • Har kunnskap om skolen og SFO som sosialiseringsarena 
  • Har kunnskap om skolens og SFOs mandat 
  • Har innsikt i opplæringsloven, rammeplanen for SFO og aktuelle forskrifter. 
  • Har innsikt i sentrale nasjonale og internasjonale reguleringer som gjelder barn og unges muligheter og rettigheter 
  • Har kunnskap om hvordan tverrfaglig arbeid kan bidra til læring og mestringsopplevelser for barn 
  • Har kunnskap om hvordan tverretatlig arbeid kan bidra til læring og mestringsopplevelser for barn 
  • Har kunnskap om læringsmiljø og ledelse av grupper 
  • Har kjennskap til andre helse- og sosialfaglige yrkesgruppers fagfunksjon. 
  • Har god kjennskap til hvor og hvordan oppdatere egen kompetanse med aktuell ny kunnskap for miljøarbeid i barneskolen og SFO. 
  • Forstår betydningen av fellesskapet for elevenes trivsels- og mestringsopplevelser 
  • Har kunnskap om hvordan observere og beskrive barns atferd 
  • Har kunnskap om forebygging av omsorgstrøtthet

Ferdigheter 

  • Kan anvende relevant kunnskap til å tilrettelegge for et inkluderende læringsmiljø, forebygge mobbing, og til å identifisere eventuelle tiltak 
  • Kan gjenkjenne vansker som kan kreve videre oppfølging 
  • Kan legge til rette for kulturelt mangfold i skolen og SFO 
  • Kan finne relevant lovverk som kan bidra til å løse faglige problemstillinger knyttet til miljøarbeid i skolen og SFO

Generell kompetanse 

  • Kan jobbe med utfordringer og konsekvenser av inkluderings- og ekskluderingsprosesser i skolen 
  • Har utviklet en etisk grunnholdning og rolleforståelse i yrkesutøvelsen som miljøarbeider i barneskolen og SFO 
  • Har forståelse for utfordringer og muligheter i en skole preget av språklig og kulturelt mangfold 
  • Har forståelse for hva som skal til for å bygge gode relasjoner med kollegaer som fremmer samarbeid om planlegging og gjennomføring av gode mestringsopplevelser for barneskolebarn

Arbeidskrav

Godkjent arbeidskrav er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskravene er:

  • En skriftlig innlevering med medstudentvurdering og vurdering av sensor

Eksamen

Karakteren i dette emnet består av en eksamen:

  • Skriftlig eksamen over 24 timer

Alle hjelpemidler er tillatt, med unntak av kommunikasjon med andre.

Eksamensinnholdet er læringsutbyttene. Eksamensbesvarelsen sensureres og gis gradert karakter, A – F.