Psykologi og digitale samspill - PSY2220 (15 sp)
Siden dataspill og videospill begynte å komme må markedet har forskere diskutert effekten av dette, og særlig på unge mennesker. Hovedfokus har vært på aggresjon, men også læringsaspekter har blitt vektlagt. Digital psykologi er en relativt ny gren innenfor psykologien som med utgangspunkt i normalpsykologi knyttet til hvordan vi føler, tenker og har ulike behov, ser på menneskelig interaksjon med media og teknologi både på individ og gruppenivå, samt effektene av teknologibruk.
Om emnet
Bruk av digital teknologi er i dag en integrert del av menneskers hverdag, og bidrar til å forme hvordan vi sanser, tenker, handler og relaterer oss til andre. Hverdagen til både unge og voksne fylles med utbredt bruk av digitale verktøy for sosialt samspill, utveksling av informasjon og underholdning.
Emnet Psykologi og digitale samspill utforsker hvordan menneskelig psykologisk fungering – fra persepsjon og kognisjon til relasjonsdannelse, identitet og gruppeprosesser – samspiller med digitale medier og teknologi. Med utgangspunkt i basale psykologiske emner som utviklingspsykologi, sosialpsykologi, personlighetspsykologi og kognitiv psykologi, belyser emnet hvordan digital teknologi påvirker menneskelig samspill, både på individ- og gruppenivå.
Sentrale temaer inkluderer hvordan digital teknologi tilpasses vår kognitive kapasitet, hvordan sosiale relasjoner formes i digitale miljøer, og hvordan gruppeeffekter som konformitet, sosial sammenligning og fellesskap utspiller seg i nettbaserte kontekster. Studentene får en historisk og teoretisk innføring i forskningen på menneskelig interaksjon med medier og teknologi, og lærer å anvende psykologisk kunnskap for å forstå hvordan digitale samspill påvirker ulike aldersgrupper, kontekster og betydningen av individuelle forskjeller. Emnet tar også for seg etiske problemstillinger og aktuelle samfunnsutfordringer knyttet til digitalisering, som for eksempel digital ekskludering, sosiale medier, netthat og psykisk helse.
Emnet inneholder blant annet:
- Hva er digitale samspill?
- Psykologiske rammeverk for teknologisk interaksjon
- Historisk utvikling av medier og digitalisering
- Persepsjon og beslutningstaking i digitale miljøer
- Multisensoriske opplevelser og teknologi
- Kognitiv psykologi og teknologibruk
- Sosialpsykologi i digitale kontekster: gruppeeffekter, sosial påvirkning og fellesskap
- Sosial interaksjon i digitale kontekster
- Digital identitet og sosialisering
- Utviklingspsykologi: barn, unge og eldre i møte med teknologi og digitale medier
- Personlighetspsykologi og individuell variasjon i bruk av teknologi og digitale medier
- Psykologiske effekter av digital samhandling i ulike grupper og kulturer
- Etiske og samfunnsmessige utfordringer ved digitalt samspill
Kunnskap
- Har bred kunnskap om hvordan digital teknologi påvirker menneskelig samspill og psykologisk fungering
- Har kunnskap om sosialpsykologiske mekanismer og gruppeeffekter i digitale kontekster, inklusive hvordan normer, konformitet og sosial påvirkning former atferd
- Har kunnskap om hvorfor kognitiv kapasitet, persepsjon, oppmerksomhet og beslutningstaking er relevant i digitale omgivelser
- Kjenner til fagområdets historie, sentrale teorier og nyere forskning innen digitale samspill
- Har kunnskap om hvordan teknologibruk kan påvirke utvikling, identitet og sosial tilhørighet gjennom livsløpet
- Har kunnskap om etiske problemstillinger knyttet til bruk av teknologi i psykososiale sammenhenger
- Kan oppdatere sin kunnskap om digitale samspill og integrere dette med eksisterende kompetanse
Ferdigheter
- Kan finne, vurdere og integrere psykologisk kunnskap for å belyse problemstillinger knyttet til digitale samspill
- Kan anvende utviklingspsykologi, sosialpsykologi og personlighetspsykologi for å analysere teknologisk påvirkning på menneskelig atferd
- Kan bruke relevant psykologisk teori til å reflektere over digitale fenomener som sosiale medier, digital mobbing og teknologibasert fellesskap
- Kan kommunisere faglig om psykologiske aspekter ved digitale samspill på en tydelig og reflektert måte
Generell kompetanse
- Har innsikt i faglige og yrkesetiske problemstillinger knyttet til bruk av psykologisk kompetanse i digitale sammenhenger
- Kan delta i tverrfaglige diskusjoner og bidra til utvikling av god praksis i møte med digitalisering
- Kjenner til nytenkning og refleksjon i skjæringspunktet mellom menneske og teknologi
- Har innsikt i hvordan psykologisk teori og metode kan brukes i analyse av digitale trender og praksiser
Arbeidskrav
Godkjent arbeidskrav er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskravene i dette emnet er:
- Medstudentvurdering
- Deltakelse på obligatorisk samling
Eksamen
Skriftlig gruppeeksamen over 3 uker, 3000 ord (+-0 10%), i henhold til oppgitte formkrav og mal for referering. Alle hjelpemidler er tillatt.
Det er anledning til å ta opp eksamen i emnet dersom man ønsker det.
Eksamensinnholdet er læringsutbyttene. Eksamensbesvarelsen sensurers og gis gradert karakter, A – F.