Fagskole
Utviklingspsykologi – med fokus på 6-13 år - MIL2001 (15 sp)
Hvordan kan du bidra til at barn i barneskolealder trives, lærer og utvikler seg på en trygg og støttende måte? I dette emnet får du en praktisk og teoretisk innføring i barns utvikling – kognitivt, emosjonelt, sosialt og biologisk – med særlig fokus på perioden 6 til 13 år.
Opptakskrav: | Generell studiekompetanse |
Studiested: | Nettstudier |
Studiestart: | Høst eller vår |
Studieomfang: | Deltid |
Lånekassen: | Ta kontakt med ONF for mer informasjon |
Vurderingsform: | Nettbasert |
Fysisk oppmøte: | Nei |
For deg som jobber – eller ønsker å jobbe med barn i skolealder
Hvordan kan vi støtte barn i deres utvikling – både faglig, sosialt og emosjonelt? Dette nettbaserte emnet passer for deg som møter barn i barneskolen eller på SFO, eller som ønsker å jobbe med barn i denne aldersgruppen. Kanskje har du møtt elever med uro, konsentrasjonsvansker eller vanskeligheter i lek og samspill? Eller lurer du på hvordan faktorer som tilknytning, kultur og psykisk helse påvirker barns skolehverdag?
Gjennom dette emnet lærer du å forstå barns utvikling i lys av både arv og miljø – og hvordan du kan skape et trygt og inkluderende læringsmiljø som støtter barnas mestring og trivsel.
Hva lærer du?
I «Utviklingspsykologi – med fokus på 6 til 13 år» får du innsikt i barnets utviklingsprosesser – og hvordan du kan bruke denne kunnskapen i møte med praktiske utfordringer i skole og SFO.
Dette er noe av det du vil lære:
- Forstå barns utvikling: Få oversikt over biologisk, kognitiv, emosjonell og sosial utvikling – og hvordan disse prosessene henger sammen i barneskolealderen.
- Se barnets helhet: Lær hvordan læring, atferd og trivsel henger sammen med utviklingsnivå og kontekst.
- Støtte tilknytning og trygghet: Forstå betydningen av trygge relasjoner, tilhørighet og stabil voksenkontakt – og hvordan dette påvirker barnets utvikling og fungering i skolehverdagen.
- Ta hensyn til mangfold: Få kunnskap om hvordan ulike familieformer, livssituasjoner og kulturelle bakgrunner former barns oppvekst og skoleerfaringer.
- Bidra til barns mestring: Lær hvordan du skaper læringsmiljøer som fremmer trygghet, motivasjon og mestring hos barn med ulike forutsetninger.
Etter fullført emne har du kompetanse til å møte barn i barneskolealder med utviklingspsykologisk forståelse – og bidra til en skolehverdag preget av læring, tilhørighet og trygghet.
Hva kan jeg jobbe med?
Kunnskapen du får i «Utviklingspsykologi – med fokus på 6 til 13 år» gjør deg bedre rustet til å møte barn på en trygg og faglig fundert måte – enten du allerede jobber i skolen eller ønsker å gjøre det. Du kan bruke kompetansen i:
- Miljøarbeid i skole og SFO: Støtt barn i sosialt samspill og emosjonell regulering, og bidra til å skape gode hverdagsrutiner og trygge fellesskap.
- Pedagogisk støttearbeid: Assister lærere med å tilrettelegge for elever med ulike behov, og forstå hvordan utvikling påvirker læring og atferd.
- Forebyggende arbeid: Delta i tverrfaglige team for å identifisere risikofaktorer og fremme resiliens, trivsel og psykisk helse.
- Veiledning og relasjonsarbeid: Bygg tillit og støtt barn i overganger, mestringsstrategier og identitetsutvikling – særlig i de viktige overgangene fra barnehage til skole og gjennom barneskoleløpet.
Denne kompetansen er nyttig for deg som jobber i skole, oppveksttjenester, helsetjenester eller frivillige organisasjoner – og som ønsker å forstå og støtte barns utvikling.
Hvem passer emnet for?
Dette emnet passer for alle som jobber med barn i alderen 6–13 år – eller som ønsker å gjøre det. Du trenger ingen forkunnskaper i psykologi, men bør ha interesse for barns læring, utvikling og trivsel.
Det er spesielt relevant for:
- Ansatte i skole og SFO
- Lærere og assistenter i barneskolen
- Miljøarbeidere og barneveiledere
- Studenter innen pedagogikk, psykologi, barnevern og sosialt arbeid
- Foresatte og andre voksne som ønsker faglig innsikt i barns utvikling
Kunnskap
- Har kunnskap om hovedtrekkene ved barns kognitive, biologiske, sosiale og emosjonelle utvikling frem til 20 år
- Har kunnskap om hvordan utvikling er et samspill mellom arv og miljø
- Har kunnskap om skolebegynneren og overgangen fra barnehagen til barneskolen
- Har kjennskap til ulike lærevansker og tilpasnings- og atferdsutfordringer, og hvordan disse kan komme til uttrykk på skolen
- Har kunnskap om mangfold i livssituasjoner, familieformer og kulturell variasjon i barn og unges oppvekst
- Har kunnskap om psykisk helse og psykisk uhelse hos barn
Ferdigheter
- Kan anvende utviklingspsykologisk kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til barn i barneskolealder
- Kan anvende kunnskap fra utviklingspsykologi til å bidra til gode mestringsopplevelser og læringsmiljøer for barn i barneskolealder
Generell kompetanse
- Kan jobbe med barneskolebarns mestringsopplevelser og individuelle behov med utgangspunkt i utviklingspsykologisk kompetanse
Arbeidskrav
Godkjent arbeidskrav er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskravene er:
- Presentasjon
- En skriftlig innlevering
Eksamen
Karakteren i dette emnet består av en eksamen:
- Skriftlig eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt, med unntak av kommunikasjon med andre.
Eksamensinnholdet er læringsutbyttene. Eksamensbesvarelsen sensureres og gis gradert karakter, A – F.