Hopp til hovedinnhold

Fagskole

Utviklingspsykologi – med fokus på 6-13 år - MIL2001 (15 sp)

Hvordan kan du bidra til at barn i barneskolealder trives, lærer og utvikler seg på en trygg og støttende måte? I dette emnet får du en praktisk og teoretisk innføring i barns utvikling – kognitivt, emosjonelt, sosialt og biologisk – med særlig fokus på perioden 6 til 13 år. 

Opptakskrav:Generell studiekompetanse
Studiested:Nettstudier
Studiestart:Høst eller vår
Studieomfang:Deltid
Lånekassen:Ta kontakt med ONF for mer informasjon
Vurderingsform:Nettbasert
Fysisk oppmøte:Nei

For deg som jobber – eller ønsker å jobbe med barn i skolealder

Hvordan kan vi støtte barn i deres utvikling – både faglig, sosialt og emosjonelt? Dette nettbaserte emnet passer for deg som møter barn i barneskolen eller på SFO, eller som ønsker å jobbe med barn i denne aldersgruppen. Kanskje har du møtt elever med uro, konsentrasjonsvansker eller vanskeligheter i lek og samspill? Eller lurer du på hvordan faktorer som tilknytning, kultur og psykisk helse påvirker barns skolehverdag?

Gjennom dette emnet lærer du å forstå barns utvikling i lys av både arv og miljø – og hvordan du kan skape et trygt og inkluderende læringsmiljø som støtter barnas mestring og trivsel. 

Hva lærer du?

I «Utviklingspsykologi – med fokus på 6 til 13 år» får du innsikt i barnets utviklingsprosesser – og hvordan du kan bruke denne kunnskapen i møte med praktiske utfordringer i skole og SFO.

Dette er noe av det du vil lære:

  • Forstå barns utvikling: Få oversikt over biologisk, kognitiv, emosjonell og sosial utvikling – og hvordan disse prosessene henger sammen i barneskolealderen.
  • Se barnets helhet: Lær hvordan læring, atferd og trivsel henger sammen med utviklingsnivå og kontekst.  
  • Støtte tilknytning og trygghet: Forstå betydningen av trygge relasjoner, tilhørighet og stabil voksenkontakt – og hvordan dette påvirker barnets utvikling og fungering i skolehverdagen.
  • Ta hensyn til mangfold: Få kunnskap om hvordan ulike familieformer, livssituasjoner og kulturelle bakgrunner former barns oppvekst og skoleerfaringer.
  • Bidra til barns mestring: Lær hvordan du skaper læringsmiljøer som fremmer trygghet, motivasjon og mestring hos barn med ulike forutsetninger.

Etter fullført emne har du kompetanse til å møte barn i barneskolealder med utviklingspsykologisk forståelse – og bidra til en skolehverdag preget av læring, tilhørighet og trygghet.

Hva kan jeg jobbe med?  

Kunnskapen du får i «Utviklingspsykologi – med fokus på 6 til 13 år» gjør deg bedre rustet til å møte barn på en trygg og faglig fundert måte – enten du allerede jobber i skolen eller ønsker å gjøre det. Du kan bruke kompetansen i:

  • Miljøarbeid i skole og SFO: Støtt barn i sosialt samspill og emosjonell regulering, og bidra til å skape gode hverdagsrutiner og trygge fellesskap.
  • Pedagogisk støttearbeid: Assister lærere med å tilrettelegge for elever med ulike behov, og forstå hvordan utvikling påvirker læring og atferd.
  • Forebyggende arbeid: Delta i tverrfaglige team for å identifisere risikofaktorer og fremme resiliens, trivsel og psykisk helse.
  • Veiledning og relasjonsarbeid: Bygg tillit og støtt barn i overganger, mestringsstrategier og identitetsutvikling – særlig i de viktige overgangene fra barnehage til skole og gjennom barneskoleløpet.

Denne kompetansen er nyttig for deg som jobber i skole, oppveksttjenester, helsetjenester eller frivillige organisasjoner – og som ønsker å forstå og støtte barns utvikling.

Hvem passer emnet for?  

Dette emnet passer for alle som jobber med barn i alderen 6–13 år – eller som ønsker å gjøre det. Du trenger ingen forkunnskaper i psykologi, men bør ha interesse for barns læring, utvikling og trivsel.

Det er spesielt relevant for:

  • Ansatte i skole og SFO
  • Lærere og assistenter i barneskolen
  • Miljøarbeidere og barneveiledere
  • Studenter innen pedagogikk, psykologi, barnevern og sosialt arbeid
  • Foresatte og andre voksne som ønsker faglig innsikt i barns utvikling  

Kunnskap 

  • Har kunnskap om hovedtrekkene ved barns kognitive, biologiske, sosiale og emosjonelle utvikling frem til 20 år 
  • Har kunnskap om hvordan utvikling er et samspill mellom arv og miljø 
  • Har kunnskap om skolebegynneren og overgangen fra barnehagen til barneskolen
  • Har kjennskap til ulike lærevansker og tilpasnings- og atferdsutfordringer, og hvordan disse kan komme til uttrykk på skolen 
  • Har kunnskap om mangfold i livssituasjoner, familieformer og kulturell variasjon i barn og unges oppvekst 
  • Har kunnskap om psykisk helse og psykisk uhelse hos barn

Ferdigheter 

  • Kan anvende utviklingspsykologisk kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til barn i barneskolealder 
  • Kan anvende kunnskap fra utviklingspsykologi til å bidra til gode mestringsopplevelser og læringsmiljøer for barn i barneskolealder

Generell kompetanse 

  • Kan jobbe med barneskolebarns mestringsopplevelser og individuelle behov med utgangspunkt i utviklingspsykologisk kompetanse

Arbeidskrav

Godkjent arbeidskrav er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskravene er:

  • Presentasjon
  • En skriftlig innlevering

Eksamen

Karakteren i dette emnet består av en eksamen:

  • Skriftlig eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt, med unntak av kommunikasjon med andre.

Eksamensinnholdet er læringsutbyttene. Eksamensbesvarelsen sensureres og gis gradert karakter, A – F.