en foreleser på Oslo Nye Høyskole foran en klasse

Læringsmiljøprisen 2023/2024

Er det en ansatt på høyskolen eller et miljø du synes har utmerket seg faglig, pedagogisk og sosialt? Eller tilrettelagt for et godt helhetlig læringsmiljø? Da burde du nominere denne kandidaten til årets læringsmiljøpris!

Hva er læringsmiljøprisen?

Læringsmiljøprisen er en pris for å anerkjenne godt arbeid med utdanning og læringsmiljø, og for å kunne stimulere til videre kvalitetsarbeid i utdanningen.

Formålet med prisen er å gjøre stas på miljøer eller enkeltpersoner som lykkes i å legge forholdene spesielt godt til rette for studentenes læring gjennom faglig, pedagogisk og sosial innsats eller gjennom tilrettelegging av læringsmiljøet. Dette inkluderer det fysiske, psykososiale, pedagogiske, organisatoriske og det digitale miljøet, i tillegg til universell utforming.

Hvem kan nominere?

Alle ansatte, studenter og studentorganisasjoner kan nominere kandidater.

Hvem kan du nominere?

• En administrativ eller faglig ansatt,
  • et læringsmiljø, en seksjon eller enhet ved Oslo Nye Høyskole med ansvar for studie- eller undervisningsvirksomhet, eller
  • studentdrevne tiltak.

Frist for å sende inn nominasjon: 31. mai

Nominer via skjema her

Juryen består av rektor og to studenter som oppnevnes av studentrådet.

Juryens arbeid:

• Juryen utnevner prisvinner på bakgrunn av innkomne forslag, og skal tilstrebe å komme til enighet. Er juryen delt, gjelder simpelt flertall.
    • Juryen skal skrive en begrunnelse for pristildelingen, og begrunnelse og navn på prisvinner vil bli kunngjort på høyskolens nettsider, i nyhetsbrev og lignende.

• Læringsmiljøprisen lyses ut og kåres hvert vårsemester, og alle ansatte, studenter og studentorganisasjoner inviteres til å sende inn forslag på kandidater.
    • Formålet med læringsmiljøprisen er å gi anerkjennelse til miljøer eller enkeltpersoner som lykkes i å legge forholdene spesielt godt til rette for studentenes læring gjennom faglig, pedagogisk og sosial innsats eller gjennom tilrettelegging av læringsmiljøet.  Dette omfatter det fysiske, det psykososiale, det pedagogiske, det organisatoriske og det digitale miljøet, i tillegg til universell utforming.
    • Prisen skal helst gå til tiltak som har bredt nedslagsfelt og som er overførbart til andre læringsmiljøer.
    • Prisen kan tildeles en ansatt, et læringsmiljø (et institutt), en administrativ enhet eller en annen enhet eller organisasjon på høyskolen med ansvar for en avgrenset studie- eller undervisningsvirksomhet.
    • Alle innsendte forslag må inneholde en begrunnelse. Relevant dokumentasjon vil styrke et eventuelt forslag.
    • Ved individuell pris mottar vinneren kr. 5 000,- som kan benyttes fritt. Ved pris til en gruppe eller et miljø, skal prispengene på kr. 10 000,- tildeles gruppen/studiemiljøet. Prispengene skal gå til å styrke læringsmiljøarbeidet videre.
    • Kriteriene kan endres av rektor.

Vinneren mottar diplom og prispenger på kr. 5 000* til enkeltvinnere eller kr. 10 000* dersom det er et studiemiljø, ansattgruppe eller institutt som vinner.

*Et vilkår for å motta prisen for godt læringsmiljø er at prisvinnerne presenterer arbeidet med læringsmiljøet på en midttime-prat eller et lignende arrangement, for å inspirere andre ved høyskolen til å jobbe systematisk for et bedre læringsmiljø.