Alireza Ayobi, bachelorstudent ved Oslo Nye Høyskole (Foto: Privat)

Internship ved den Afghanske ambassaden

Alireza Ayobi tar en bachelor i freds- og konfliktstudier på Oslo Nye Høyskole og ønsket seg et internship allerede etter et år som student. Konkurransen mot andre- og tredjeårsstudentene var tøff, så Alireza fant sin egen internship-plass, med litt hjelp fra sin veileder.

- Skrevet av bachelorstudent Alireza Ayobi

Publisert i Internship Torsdag 26. mars, 2020 - 17:06 | sist oppdatert Mandag 21. mars, 2022 - 16:39

Oslo Nye Høyskole har en egen internship-ordning med avtaler hos flere organisasjoner. Jeg bestemte meg for å søke, men konkurrerte med studenter som gikk på andre og tredje året og fikk dessverre avslag.

Jeg ville ikke vente til neste år med å søke på nytt, så jeg bestemte meg for å snakke med veilederen for internship på høyskolen. Da fant jeg ut av at hvis man bare var litt kreativ, så kunne man finne andre relevante steder å ha praksisplass på, som høyskolen kunne vurdere og godkjenne som internship. Da tenkte jeg at det kunne være aktuelt for meg å søke om internship på den Afghanske ambassaden, ettersom jeg er fra Afghanistan selv.

Personlig oppmøte ga resultater

Jeg søkte opp adressen til ambassaden på nett, reiste dit og leverte CVen og søknaden min personlig, og ble oppringt etter bare noen dager. Kandidater fra andre utdanningsinstitusjoner hadde levert CV og søknad elektronisk, men jeg hadde møtt opp personlig og etablert kontakt med personale der og fikk muligheten!

God opplæring var viktig

Jeg begynte mitt internship i begynnelsen av august og fikk opplæring av ansatte på ambassaden. Den første tiden gikk med til grundig opplæring i nye system og det var viktig å følge godt med. Det ble forventet at jeg kunne utføre de oppgavene jeg hadde fått opplæring i på egen hånd etterpå.

Varierte arbeidsoppgaver

Med praksisplass på ambassade får man mange ulike oppgaver. Det var for eksempel min jobb å skrive rapporter etter møter, søke opp informasjon og bruke dokumenter til å lage presentasjoner i forkant av seminarer. Jeg fikk også være med på interne møter og kunne delta i spennende, faglige diskusjoner. Jeg var ikke alltid sikker på hvor mye jeg burde involvere meg i slike diskusjoner. For meg ble løsningen å svare når jeg ble spurt og i tilfeller da jeg var sikker på at jeg hadde riktige, eller relevante svar og argumenter å komme med.

Kommunikasjon og forberedelse

Når man jobber i et internasjonalt miljø er gode språkkunnskaper og kommunikasjonsevner gull verdt. Jeg opplevde for eksempel situasjoner der diplomater snakket engelsk på et avansert nivå, eller hadde en engelsk dialekt det var vanskelig å forstå. Jeg løste utfordringen ved å lese meg opp på forhånd og forberede meg godt på temaene et seminar, møter eller samtaler skulle handle om.

Networking og uvurderlig erfaring

Et internship på ambassaden gav meg mulighet til å bli kjent med representanter og diplomater fra forskjellige organisasjoner og land i hele verden. Et slikt internasjonalt nettverk kan ha mye å si når jeg skal begynne å jobbe etter utdanningen.

Grip muligheten! Søk eller skaff eget internship!

Alt i alt har mitt internship på den Afghanske ambassaden vært både lærerik og spennende. Jeg kommer til å kunne bruke kunnskapen fra mitt internship både når jeg skal søke meg ut i arbeidsmarkedet, og ikke minst ta kunnskapen med meg ut i jobb! Jeg anbefaler andre å gripe muligheten som ligger i å velge internship, og ta sjansen på å skaffe sitt eget internship dersom du ikke lykkes med første søknad.