Oslo Nye Høyskole samarbeider med Saxion University of Applied Sciences i Nederland (Foto: Getty Images)

Å studere fysioterapi i Nederland

Etter fire år som fysioterapistudent –  ett år i Oslo, to år i Nederland og ett års praksis –  kan du endelig kalle deg fysioterapeut, og starte i verdens beste yrke!

Publisert i Studenthistorier Tirsdag 5. januar, 2016 - 15:53 | sist oppdatert Tirsdag 22. mars, 2022 - 14:23

Gå til studiesiden

Fysioterapistudent i to land

Det er ikke bare i Norge du kan studere fysioterapi. Gjennom Oslo Nye Høyskole sitt samarbeid med Saxion University of Applied Sciences i Enschede, Nederland kan du få en myk start som utenlandsstudent. I løpet av det første studieåret i Oslo blir du godt kjent med klassen sin før du flytter du til Enschede der de to neste, tøffe årene skal gjennomføres. Det siste året består av et år med praksis som du kan ta i Norge eller i utlandet.

Nederland er et fantastisk land å studere i

Det å studere fysioterapi i Nederland er en virkelig storartet opplevelse. Ettersom du allerede har studert i ett år og tar med deg mange venner fra Oslo ned får du en myk overgang, i alle fall rent sosialt. Det er også mange studenter der nede som venter på nye kull med studenter, og studieåret starter med en introduksjonsuke som er fylt med moro. Det er veldig lett å bli kjent med nye mennesker og sånn sett er det sosiale en av de virkelig store fordelene med å studere her. Man bor i en relativt liten by, ganske tett på hverandre. Dersom du velger å bosette deg i sentrum er det stort sett alltid gangavstand til det aller meste, selv om nok 99% av alle nederlenderne og studenter ellers velger sykkel som fremkomstmiddel!

Billig å bo – mer ut av stipend & lån

Det er veldig billig å leve i Nederland. Prisene på dagligvarer ligger merkbart lavere enn hva de gjør i Norge, men det er på husleia man virkelig merker den store forskjellen. Hvis man går sammen 3-4 stk, kan man leie et hus i sentrum for ca €1000 i måneden, noe som gjør at månedsleien for hver enkelt person blir svært lav. Stipendet fra Lånekassen rekker altså betydelig lengre i Nederland enn det gjør i Norge.

Internasjonalt, topp studiemiljø

Så til det som egentlig er mest viktig med å være student i Nederland da, selvfølgelig skolen og studieforløpet. Når du kommer ned etter å ha tilbrakt et år i Oslo er du andreårsstudent på linje med de som gikk førsteåret i Nederland. Her kan du regne med å finne studenter fra hele verden. Denne internasjonaliseringen gjør at man vokser veldig både personlig, men også profesjonelt, spesielt innen fysioterapifaget som har blitt svært tett knyttet sammen rent geografisk. Man samarbeider ikke lenger med bare nabolandene i forskning, men vi har store internasjonale team med forskere fra hele verden.

Praktiske studier – forankret i teori & forskning

Selve studiene er svært praktisk og godt tilrettelagt for at du skal få nok tid til å bli virkelig god i jobben din. Det blir hele tiden lagt vekt på felles øvinger og kollokviearbeid og timene er laget slik at du hele tiden får kyndig hjelp i utøvelse av ulike teknikker. Du må selvfølgelig også ha god forankring i teori og glimrende forelesere som har lang erfaring både som klinikere selv, men også som undervisere sørger for at du oppnår de kravene som stilles til deg.
Med jevne mellomrom har du praksisutplasseringer, slik at du får mulighet til å teste dine egne ferdigheter på ekte pasienter under kyndig og trygg veiledning av en autorisert fysioterapeut.

Tøffe studier

I andreåret på fysioterapistudiet er det fokus på ortopedi, nevrologi og indremedisin. Her lærer man veldig mye og det er et veldig krevende år studiemessig. I tredjeåret bygger man videre med svært spesifikk fysioterapi samt at man har et halvt år hvor man kan gjøre et valgfritt emne. I fjerdeåret er det ingen undervisning og man må fullføre praksisåret. Praksis kan du gjennomføre hvor du vil, om det så skulle være i Spania, Montenegro, Norge, Sør-Afrika eller hvor det måtte passe deg (så lenge arbeidsgiver blir godkjent av universitetet slik at du får riktig oppfølging i praksisåret dittt. Dette er en frihet som er utrolig deilig å ha, spesielt hvis du er lei av regn og kalde vintre!

Til syvende og sist er det opp til deg!

Kort oppsummert så er studielivet i Nederland veldig sosialt og hyggelig, men samtidig også hardt arbeid. Etter endt studie er det gode muligheter for at du har utviklet deg til å bli en kunnskapsrik og dyktig fysioterapeut, dersom du selv har lagt inn jobben som kreves! Lykke til