Hopp til hovedinnhold

Fagskole

The Design Thinking Process - TPPU2001 (7,5 sp)

Design Thinking er en prosess for innovasjon og utvikling av produkter og tjenester. Prosessen setter brukeren i sentrum for utvikling av konsepter som skaper verdi for organisasjoner eller for samfunnet generelt.

Opptakskrav: Generell studiekompetanse eller fagbrev/svennebrev 
Studiested: Nettstudier
Studiestart: Høst
Studieomfang: Heltid og deltid. Må fullføres innen ett semester.
Lånekassen: Godkjent
Eksamen: Nettbasert prosjektoppgave
Fysisk oppmøte: Nei
Undervisningsspråk Norsk

I samarbeid med næringslivet, lærere og medstudenter vil du i dette emne utforske og få praktisk erfaring i de ulike fasene innen Design Thinking. Du lærer teknikker og verktøy for å samle innsikt om brukernes behov og preferanser, og hvordan du kan anvende denne innsikten til å utvikle verdiforslag gjennom prototyping og testing. 

Vi ved fagskolen mener at studenter lærer best ved å løse problemer og ved å gjøre ting i praksis. Du vil derfor jobbe med praktiske øvelser, samarbeidsprosjekter og konkrete eksempler fra virkeligheten gjennom hele emnet. Vi har fokus på samhandling og samarbeidskompetanse, hvor deling av kunnskap og erfaringer er nødvendig for at du skal kunne oppnå et godt resultat. Etter å ha fullført alle læringsaktivitetene og levert eksamen, vil du kunne redegjøre for et verdiforslag, ved å forklare avgrensninger og faglige valg tatt gjennom prosessen. Du skal også kunne presentere verdiforslaget i en kort digital presentasjon.  

 

Hva lærer du?

I emnet Design Thinking Prosessen lærer du blant annet: 

  • Om konseptutvikling gjennom Design Thinking  
  • Om universell og bærekraftig utforming av produkter og betydning for brukere, organisasjoner og samfunnet 
  • Å presentere et verdiforslag på en overbevisende måte til potensielle kunder og oppdragsgivere 
  • Om teknikker og verktøy for selvledelse og samarbeid med andre i et team ved å erkjenne egne styrker og svakheter 
  • Om gruppeprosesser og hvordan man kommuniserer effektivt for å sikre at teamet fungerer godt og prosjektene går fremover
     

Hva kan jeg jobbe med? 

Ferdighetene du opparbeider deg i dette emnet, vil gi deg et solid utgangspunkt og forberede deg på en rekke karriereveier. 

Du vil kunne utføre oppgaver innen: 

  • Design og produktutvikling: Du kan bruke Design Thinking for å utvikle innovative løsninger som imøtekommer brukernes behov og skaper verdi for organisasjoner.
  • Bruker- og strategisk analyse: Du kan anvende dyptgående innsikt i brukerbehov for å veilede utviklingen av produkter og tjenester.
  • Kommunikasjon og presentasjon: Du vil kunne effektivisere din evne til å presentere verdiforslag til interessenter og potensielle kunder.

Hvem kan dette emnet passe for?

  • Innovatører og kreative tenkere: Det er ideelt for deg som ønsker å anvende kreative løsninger for å møte komplekse utfordringer.
  • Produkt- og tjenesteutviklere: Det passer for deg som ser etter metodikk for å forbedre og innovere i produkt- og tjenesteutvikling.
  • Teamledere og prosjektmedarbeidere: Det er for deg som ønsker å forbedre sin evne til å lede og samarbeide i teamorienterte prosjekter.
 

Flere studiemuligheter

Ønsker du en bredere kompetanse innen digital produktutvikling, UX eller design thinking? Sjekk ut våre emnesammensetninger som passer godt med emnet The Design Thinking Process:

Dette er et fleksibelt studium, og du kan studere når og hvor du vil. Det er ingen obligatoriske samlinger eller møteplikt.

Required Reading 

  • Brattli, H., Utne, A., Garmann-Johnsen, N.F., (2023). Design Thinking på Norsk. Cappelen Damm Akademisk. ISBN: 9788202782559. Pensum: Hele boken 

  • Lewrick, M., Link, P., Leifer, L., (2020). The Design Thinking Toolbox. John Wiley Sons Inc. ISBN: 9781119629191. Pensum: Hele boken 

  • Scharning, H.S., Aakre, J., (2016). Prosjekthåndboka 3.0. Aschehoug. ISBN: 9788215027555. Pensum: Hele boken 

Recommended Reading 

  • Håmsø, E., Hæhre, L., (2023). Design og psykologi Argh. - følelser i designmetodisk arbeid. Aschehoug. ISBN: 9788215046938. 

Kunnskap

Etter å ha fullført dette emnet, forventes det at du:

  • har kunnskap om begreper og prosesser som ligger til grunn for konseptutvikling gjennom Design Thinking 
  • har kjennskap til hva universell og bærekraftig utforming av nye produkter og tjenester innebærer i møte med den enkelte bruker, en organisasjon og samfunnet generelt 
  • har kunnskap om prosesser og verktøy for kartlegging av brukerens og oppdragsgivers behov i utviklingen av nye tjenester og produkter 
  • har kunnskap om presentasjonsteknikk for å pitche verdiforslag til potensielle kunder og oppdragsgivere 
  • har kunnskap om teknikker og verktøy for selvledelse ved å kartlegge egne styrker og svakheter i en samarbeidssituasjon  
  • har kunnskap om gruppeprosesser og kommunikasjonsprinsipper som sikrer effektivt teamarbeid og fremdrift i prosjekter 

Ferdigheter  

Etter å ha fullført dette emnet, forventes det at du:

  • kan anvende kunnskap til å redegjøre for faglige valg tatt i en Design Thinking prosess og hvordan dette kan føre til verdiskaping for brukere og organisasjoner 
  • kan anvende faglig kunnskap til å forklare betydningen av brukerinnsikt, der brukerbehov settes inn i et større perspektiv for bærekraftig verdiskapning  
  • kan anvende faglige verktøy og teknikker for å fasilitere en design thinking prosess, alene eller som en del av et team 
  • kan kartlegge en situasjon ved innsiktsarbeid og definere et problem som skal løses samt utvikle enkle prototyper og teste disse 
  • kan bruke sin kunnskap om presentasjonsteknikk for å pitche løsningsforslag for kunder og oppdragsgivere  
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen Design Thinking og bli bevisst egne muligheter i yrkeslivet 
  • kan finne informasjon og fagstoff relatert til Design Thinking for utvikling av tjenester eller produkter 

Generell kompetanse   

Etter å ha fullført dette emnet, forventes det at du:

  • kan utføre en Design Thinking prosess etter utvalgte målgruppers behov 
  • har utviklet profesjonelle ferdigheter innen fagfeltet og kjenner bransjeetiske prinsipper innen produkt og tjenesteutvikling  
  • kan bygge relasjoner ved effektiv kommunikasjon og gi feedback til teammedlemmer og eksterne målgrupper på en måte som sikrer læring og utvikling i prosjekter 
  • har utviklet egne arbeidsmetoder gjennom praktisk erfaring med designprosesser for problemløsning og verdiskapning 

Arbeidskrav

Obligatoriske arbeidskrav må bestås for at studenten skal kunne gå opp til eksamen:  

  • Multiple choice-test. Vurderes til bestått /ikke bestått. 

Eksamen

Eksamen består av tre innleveringer: 

  • Prosjekteksamen: Prosessbok med løsningsforslag   
  • Individuelt refleksjonsnotat som redegjør for prosessen og egen læring 
  • En digital video-presentasjon av løsningsforslaget 

Innleveringer blir vurdert i kombinasjon, noe som resulterer i én avsluttende emnekarakter A - F.