Hopp til hovedinnhold

Johan Bergh

Førstelektor

Johan Bergh

Johan jobber med organisasjon og ledelse. 

Bakgrunn

Johan Bergh er marineoffiser, og har bakgrunn i ledelsesfaget, HR, og organisasjons- og lederutvikling.

Han har vært ansatt som avdelingssjef, studieveileder, hovedlærer og prosjektleder ved Forsvarets høgskole (FHS) i flere perioder, senest fra 2010-2019.

Han har 38 års erfaring fra Forsvaret, og erfaring fra flere utviklings- og forskningsprosjekter. Blant annet har han gjennomført prosjektet Forsvarets Pedagogiske Grunnsyn (FPG) der virkeområdet er all opplæring i Forsvaret. FPG har tung vekt på kognitiv og humanistisk pedagogikk.

Han har gjennomført forprosjekteringen med digitalisering av Forsvarets HR-prosesser og utdanningen ved FHS.

Johan har i tillegg arbeidet med utvikling og implementering av et nytt studiepoenggivende fag i militær ledelse ved Forsvarets stabsskole (FSTS), som er Forsvarets topplederutdanning.

Jobber med

Ledelse, organisasjonsfag, prosjektledelse, pedagogikk, og HR.

Forskning

Johan forsker på refleksiv praksisforskning, ledelse, organisasjonslæring, og samhandling.   

Utvalgte publikasjoner

Johan har publikasjoner som omhandler blant annet ledelse, samhandling, tillit, pedagogikk, og organisasjonslæring.

Vitenskapelige publikasjoner:

  • Bergh, J. (2024). Interinstitusjonal samhandling ved høyskoler. I G.-E. Torgersen, H. Sæverot & L. Jermstad (Red.). Samfunn og samhandling under press: Betydning for pedagogisk praksis og teori (Kap. 30 s. 529–547). Cappelen Damm Akademisk.
  • Steiro, T. J., Bergh, J., Boe, O., & Vennatrø, R. (2024). After the disaster – implications for leadership training in the military and in the Norwegian school system after the Vassdalen avalanche. Proceedings of ICERI2024 Conference, pp. 1174-1182. IATED
  • Bergh, J. (2023). The role of role models in military leaders’ practice and education. I Weiss, N. & Helskog G. Reflective Practice Research in Higher Education Pedagogies, pp. 73-98. LIT Verlag. 
  • Bergh, J., Boe, O., & Steiro, T. (2023). Interaction and trust in emergency response organisations: An agency theoretical and reflective practice approach investigating a new trust model. Proceedings of ICERI2023 Conference, pp. 3699-3709. IATED
  • Bidrag i boken: Military Psychology Response to Post Pandemic Reconstruction. Volume 2. 2021, kap. 18, 21, 27. India: Rawat Publications
  • Bergh, J., & Boe, O. (2018). Samhandling and Trust in Military Leadership Structures. I G.-E. Torgersen (Red.). Interaction: ‘Samhandling’ Under Risk. A Step Ahead of the Unforeseen (Ch. 17, pp. 319–338). Cappelen Damm Akademisk.

Faglige/redaksjonelle publikasjoner:

  • Ledelse handler også om rammebetingelser. Ledernytt, 2025
  • Hva er det med evidens? Ledernytt, 2024
  • Nei, grunnlag for god ledelse i staten er ikke krav til lederne. Dagens Perspektiv, 2024
  • Kjerneverdienes iboende faenskap. Khrono, 2024
  • «Hvit mann»-syndromet. Aftenposten, 2023
  • Ytringsfrihet eller (selv)sensur – vi lever alle under pisken! Dagens Perspektiv, 2022
  • Situasjonsforståelse og situasjonsbevissthet i ledelse. MAGMA 4/2020.
Tilbake til toppen