Hopp til hovedinnhold

Velkommen til vår designmanual

Her får du en introduksjon til bakgrunnen for vår visuelle identitet, oversikt over de visuelle verktøyene våre med tilhørende retningslinjer, og linker til nedlasting av originalfiler og fonter. 

Oslo Nye høyskole

Slik skal vi fremstå

Oslo Nye Høyskole (ONH) er en moderne og nytenkende høyskole, og vi skal ha en profesjonell fremtoning med et lett og spenstig uttrykk.

Vi er vennlige, personlige og serviceinnstilte. Gjennom å være tilgjengelige for enkeltstudenten, skal vi realisere drømmer og være der for alle. Vi utfordrer etablerte metoder, og kreativitet, nytenkning og forskning står i fokus.

For å oppnå en tydelig helhet i vår kommunikasjon, er det viktig at du alltid følger retningslinjene slik de er beskrevet her. 

Bærende idé: Vis vei

«Vis vei» er den bærende idéen bak vår visuelle identitet. 

Vi veileder studentene gjennom valg og gjennomføring av deres studier, og gjør mulighetene tilgjengelige slik at hver student kan finne sin vei.

Vi skal være en godt synlig og nyskapende aktør i sektoren, og gå foran med innovative og godt tilrettelagte undervisningsmetoder på både sted og nett.

Våre verktøy

Videre i designmanualen går vi nærmere innpå hvert av de visuelle elementene som samlet utgjør vår visuelle identitet, og som fungerer som våre verktøy i all vår kommunikasjon. 

Det er sammensetningen av verktøyene og bruken av disse som tilfører den identiteten vi skal ha på tvers av all kommunikasjon. 


Spørsmål?

Ta gjerne kontakt på nettside@oslonh.no hvis du lurer på noe, så hjelper vi deg :)

Logoen vår er justert fra en til to linjer for å fungere bedre på bredden av formatene vi bruker den på, som kan variere fra høye smale, til kvadratiske og lange lave.

onh logo

Sort logo

Logoen vår skal alltid brukes i sort. Eneste unntak til denne regelen er når den plasseres på bilder som gir en mørk bakgrunn – da bruker vi hvit logo.

onh logo eksempel

Beskyttet område

Optimal lesbarhet og synlighet
Beskyttet område er en definert klaring mellom logoen vår og eksempelvis andre logoer, kanter på et format o.l., som sørger for optimal lesbarhet og synlighet ved at logoen får stå uforstyrret. 

Beskyttet område tilsvarer halvparten av bredden/høyden på sirkelen i logosymbolet på alle kanter.

Beskyttet område skal holdes fritt for andre grafiske elementer, tekst/typografi og andre logoer. Absolutt minimum avstand fra andre elementer beregnes til høyden av en modul som vist, men større avstand er å anbefale om mulig.

logo beskyttet område

Minstemål

God lesbarhet
For å sikre god gjengivelse av logoen har vi definert minimumsstørrelser for bruk.

​Minstemål (høyde)
– Trykk og print: 10 mm 
– Digitale flater: 40 px

Spesielle unntak: trykk
Enkelte trykksaker, eksempelvis penner, har et format som krever at logoen brukes mindre enn definert minstemål. Minimum størrelse i slike tilfeller er 8 mm høyde.

Spesielle unntak: SoMe
I sosiale medier skal logoen brukes som profilbilde, og utnytte tilgjengelig høyde/bredde maksimalt.
Logo uten navnetrekk kan brukes på sosiale medier, men denne versjonen skal kun benyttes av markedsavdelingen. 

logo minstemål

Riktig og feil bruk

Bruk alltid originalfilene slik de er satt opp – det er ikke tillatt å endre logoen på noen måte.

1. Logoen skal alltid være sort, og kan kun unntaksvis brukes i hvit på bilder som gir mørk bakgrunn. Ingen andre fargevarianter er tillatt.

2. Sørg alltid for tilstrekkelig kontrast til bakgrunn. Dette gjelder både bakgrunner med farger, bilder og også video. Ettersom video-bakgrunner endrer seg, kan man imidlertid tillate seg at kontrasten i korte partier ikke er 100%, men kontrasten i sluttplakat/siste bilde bør alltid være optimal. Dersom kontrasten mellom logoen og bilde er for dårlig, vurder følgende tiltak: 

– endre layout, utsnitt eller skalering av logo/bilde
– korriger fargene i bildet (profesjonelt)
– bytte bilde

3. Logoen skal alltid skaleres proporsjonalt – aldri strekkes i bredden eller høyden, og aldri roteres eller deles. 

4. Logoen skal aldri plasseres i en boks/ramme eller annen form, og det skal aldri legges til skygge, kontur eller andre effekter.

logobruk

logobruk

logobruk

logobruk

Plassering av logo

Hvert tilfelle av logoens plassering må vurderes individuelt, siden kontekst og mengden omkringliggende elementer og ev. støy vil variere.

 

Profilfonter: Inter og Lettera

Våre profilfonter er Inter og Lettera i noen utvalgte vekter som vist nedenfor. Vi har også satt opp noen eksempler på hvordan vi bruker fontene og de ulike vektene.

Lettera
Lettera Text Bold har en utforming som tilfører Oslo Nye Høyskole en egenartet «stemme» som er tydelig og profesjonell, og samtidig vennlig og imøtekommende. 

Vi bruker vektene Lettera Text Bold i alle overskrifter. 

Ta kontakt med markedsavdelingen for å høre om nedlastning av denne fonten. 

Inter
Inter medium har karaktertrekk som tilfører ekstra god lesbarhet, og derfor bruker vi Inter Medium i brødtekst/mengdetekst. 

Inter Bold fungerer godt til å utheve ord og setninger i brødtekst, og kan også brukes til undertitler til avsnitt for å skape et godt tekstlig hierarki.

Inter er en del av Google Fonts. Last den ned her.

en oversikt over fontene til ONH og hvordan de brukes

 

Bruk av ulike vekter

I vår visuelle kommunikasjon skal vi ha et lett og vennlig uttrykk. Derfor bruker vi primært Lettera i titler, og til brødtekst Inter.  

Optimal lesbarhet

Hvordan vi bruker fonten har mye å si både for visuelt uttrykk og ikke minst lesbarhet. 

For optimal lesbarhet er det viktig å følge noen overordnede prinsipper:

1. God og riktig linjeavstand
Ikke for stor, og ikke for liten. På digitale flater er det ofte behov for mer linjeavstand enn hva man er vant med på trykte flater.

2. Luft og rom
Unngå å tettpakke med informasjon, elementer og effekter. Da drukner informasjonen.

3. Unngå all caps
Tekst i store bokstaver oppleves visuelt gjerne som høylydt/roping. Like fullt reduserer det også lesbarhet, så unngå bruk av all caps.

4. Bruk fonten slik den er
Fontene vi bruker er nøye designet for å levere på god lesbarhet og gi et bestemt uttrykk. Aldri gjør egne tilpasninger som for eksempel å øke eller redusere avstanden mellom bokstavene.

 

Systemfont: Arial

I PowerPoint og Office-dokumenter benytter vi en systemfont. Systemfonter er lisensfrie fonter som finnes på alle datamaskiner, noe som er spesielt hensiktsmessig når flere skal samarbeide på samme fil.

Arial brukes som erstatning for profilfontene når man av logistikkmessige hensyn må velge en systemfont. 

For øvrig bruker man de samme prinsippene som beskrevet for profilfonten når man bruker systemfontene.

 

Systemfont: Avenir Next LT Pro

Avenir Next LT Pro brukes som et alternativt til Arial, spesielt i dokumenter med mye tekst - da Avenir Next LT Pro har god lesbarhet og visuelt er innen vår profil.  

For øvrig bruker man de samme prinsippene som beskrevet for profilfonten når man bruker systemfontene.

Sammensetningen av fargene og måten vi bruker dem på gir oss en egenart som skiller oss ut i undervisningssektoren og blant andre høyskoler.

Helhet og spillerom

Fargepaletten vår gir oss et helhetlig uttrykk og gir samtidig muligheter for variasjon. 

Sort
Logoen vår er sort, tekst og ikoner er gjennomgående sort, og sort brukes på pilene der hvor det passer. Dette konsekvente grepet skaper en sammenheng som gjør det mulig å variere i fargebruken ellers.

NB. Hvit tekst kan unntaksvis brukes på mørke bilder.

Sterke toner
De turkise fargene fungerer som blikkfang i den ellers nøytrale paletten. 

Lyse og varmere toner
Den lyse grå myker opp uttrykket og speiler den naturlige fargetonen brukt i bildestilen vår.

Universell utforming
Sort på tekst er testet opp mot alle fargene og ivaretar de høyeste kravene til WCAG/universell utforming (contrast AAA). 

Primærfarger

Primærfargene er de fargene som går igjen mest i vår profil og som primært blir brukt i annonser, design og annet materiell. 

visuell fremstilling av fargepaletten til ONH sin designprofil

Sekundærfarger

Sekundærfargene brukes foreløpig kun på nettsiden og har sine dedikerte bruksområder; Blå = fagområder, Korall = nyheter, Gul = Arrangementer. 

oversikt over sekundærfargene til ONH

Eksempler på fargebruk

Her viser vi noen overordnede prinsipper som sørger for at vi har en helhet i kommunikasjonen vår med et friskt og lett designuttrykk.   

Hvite og fargelagte bakgrunner 
Med unntak av sort (fordi vi bruker sort på all tekst) kan fargen på bakgrunner variere mellom alle hovedfargene.

Signalfarger som klar turkis er effektive å bruke på navigasjonselementer – de skaper blikkfang og oppmerksomhet. 

Som hovedregel skal Lys grå ikke brukes som bakgrunn, men kan brukes i grafiske elementer. Dersom disse fargene skal brukes som bakgrunn, må markedsavdelingen involveres.

På flater med mye tekstlig innhold gir sort tekst på hvitt god lesbarhet og et rent og ryddig uttrykk.

Fargekombinasjoner
De fleste fargene i vår palett kan kombineres sammen.

Ton-i-ton
De to gråtonene og de to turkise fargene gir oss blant annet mulighet til å bruke pilene på en dempet måte i for eksempel bakgrunner.

 

Fargekoder

HEX og RGB er fargeprofiler til digitale flater.

CMYK og PMS brukes i print/trykk.

grunnleggende farger for onh

Sort
HEX #1F1E1E
RGB 31, 30, 30
CMYK 0, 0, 0, 100
PMS Black C
Hvit
HEX #FFFFFF
RGB 255, 255, 255
CMYK 0, 0, 0, 0
PMS 
Lys grå
HEX #F5F1F1
RGB 245, 241, 241
CMYK 2, 5, 5, 6
PMS 9101 C

 

Turkise farger

Lys turkis
HEX #DBFFF9
RGB 219, 255, 249
CMYK 14, 0, 2, 0
PMS 573 C
 
Klar turkis
HEX #52E5CC
RGB 82, 229, 204
CMYK 58, 0, 10, 10
PMS 3533 C
 
Mørk turkis
HEX #00CAB2
RGB 0, 202, 178
CMYK 79, 0, 9, 21
PMS 3265 C
 

oversikt over blåfargene til ONH

Blå
HEX #98C8F7
RGB 152, 200, 247
CMYK 37, 18, 0, 3
PMS 2141 C
 
Lys blå
HEX #EDF6FF
RGB 237, 246, 255
CMYK 7, 4, 0, 0
PMS 545 C
 

 

oversikt over korallfargene til ONH

Korall
HEX #FFADA2
RGB 255, 173, 162
CMYK 0, 37, 31, 0
PMS 486 C
 
Lys korall
HEX #FFEFF1
RGB 255, 239, 241
CMYK 0, 6, 5, 0
PMS 7604 C
 

oversikt over gulfargene til ONH

Gul
HEX #FFC85E
RGB 255, 200, 94
CMYK 0, 22, 63, 0
PMS 1215 C
 
Lys gul
HEX #FFF1D7
RGB 255, 241, 215
CMYK 0, 5, 16, 0
PMS 2001 C
 

Vår samling av piler har ulike former og karakteristikker. I den visuelle identiteten fungerer de som grafiske elementer som bygger identitet, og de brukes også til å peke på viktig informasjon og lede oss i en bestemt retning. Samlingen kan suppleres med flere piler ved behov.

Noen hovedprinsipper

Pilene skal fortrinnsvis aldri peke bakover eller nedover, men opp og frem. Unntak kan gjelde i kommunikasjon/konsepter hvor dette forsterker budskapet.

Pilene skal aldri rettes mot logoen vår.

Fargefyll og omriss

Pilene finnes både som fylte former og med omriss. Tykkelsen på omriss/streken kan justeres, men påse da at formen ikke «gror igjen» eller blir for spinkel.

Originalene du kan laste ned er satt opp i sort (RGB). Bruk fargepaletten til å applisere ønsket farge. 

 

Piler med fargefyll

piler fylt

Piler mer omriss

piler omriss

Justerbare proporsjoner

Pilenes lengde og høyde kan om ønskelig justeres.

piler proporsjoner

Holding shapes

Noen av de enklere pilene egner seg til kort informasjon. Dette grepet kan brukes i tilfeller hvor det er relevant og man oppnår at informasjonen fremheves/blir tydelig.

Når og hvordan vi bruker pilene

Pilene kan brukes både som rene grafiske elementer, og som CTAs (Call To Action på nett). (eksemplene under er fra eldre annonser, og gjenspeiler ikke dagens grafiske uttrykk).

onh piler eksempel

Plassering og komposisjoner
Pilene kan både stå hver for seg og overlappe, og brukes utfallende på et format.

Sett gjerne sammen enkle komposisjoner av piler med ulike former. Pilene kan også peke i litt ulike retninger.

Antall piler
Eksemplene her viser bruk av 1–3 piler, og det bør fortrinnsvis ikke brukes for mange på en flate da det kan gi et uryddig uttrykk. Brukes det flere piler, må disse peke mot element, da det ellers kan føre til et uklart budskap. 

Fargebruk 
Se retningslinjer og eksempler i avsnittet om farger.

Følgende eksempler er for tiden til gjennomgang og skal ikke brukes som utgangspunkt for grafiske produksjoner:

piler eksempler

Pilene må ikke alltid brukes

Det er lett å la seg rive med når det gjelder grafiske elementer. Men husk at pilene ikke er det eneste verktøyet vi har for å skape identifikasjon og gjenkjennelse. Noen ganger vil budskapet vårt bli tydeligere dersom man kun fokuserer på farger, typografi, språk og ikke minst logo. 

uten piler

Bilder er et verktøy som vi bruker for å illustrere og forsterke budskap i kommunikasjonen vår.

Bildekategorier

Profilbildene våre kan grupperes i følgende hovedkategorier: 

1. Menneskene og studentlivet
2. Interaksjon og samarbeid
3. Fokus på fag og tema

I tillegg kan du her finne informasjon om:

  • Portretter av ansatte
  • Redaksjonelle og innholdsrelaterte bilder
  • Hvor bruker vi bilder, og når bruker vi ikke bilder
  • Bilder som ikke hører til vår stil
  • Foto-tekniske kvaliteter
  • Foto-opptak og bildebanker

Ekte, naturlige og varme motiver

Bildestilen beskriver profilbildene våre. Et helhetlig uttrykk oppnås ved å følge noen noen karakteristikker og retningslinjer som er beskrevet her. Disse legger noen føringer med tanke på kvalitetsmessige krav, og ved foto-opptak og utvelgelse fra bildebanker skal det legges vekt på å følge disse prinsippene når man skal ta eller finne bilder.

Bildebanken vår vil gradvis bygges opp av våre egne bilder tatt av profesjonelle fotografer og bilder fra bildebanker.

Varme og nærhet
Det er viktig at bildene våre utstråler varmen og nærheten som er karakteristisk for høyskolen. De skal vekke en god følelse som inspirerer, og studentene skal selv kunne tenke: «Dette ser ut som en skole hvor folk virkelig er hyggelige og imøtekommende. Der vil jeg gå!  

Sanne øyeblikk
Bildene skal være ekte, ærlige og usminket. Motivene skal ikke oppleves kunstig oppstilt og være uten tilgjorte poseringer. Omgivelsene skal se naturlige ut, være troverdige og ha et dokumentarisk preg, og samtidig formidle en følelse som gir gode assosiasjoner. Menneskene i våre bilder skal ha et kroppsspråk og mimikk som overbringer en naturlig følelse. 

Mangfold
Bildene våre skal samlet representere den sammensatte bredden og variasjonen med hensyn til den sammensatte flokken vi er – eksempelvis alder, etnisitet, kjønn og funksjonalitet.

bildestil


1. Menneskene og studentlivet

Bilder med studenter, forelesere/fagpersoner og rådgivere som er veivisere i en trygg studiehverdag. Her skal vi vise frem studiemiljøet vårt og den vennligheten og nærheten man opplever på høyskolen.

«Flue på veggen» i en trygg studiehverdag 
Det er viktig å få frem varme og nærhet med sanne øyeblikk, og en avslappet og trygg stemning som vekker positive asosiasjoner. Bildene skal ha en dokumentarisk stil og fokuserer på mennesker, følelser og aktiviteter. 

Her møter vi studentene portrettert i sitt miljø og i interaksjon med andre studenter, rådgivere og forelesere.

– sosiale og studierelaterte opplevelser.
– hjemme, i eget lokalområde og på campus.

Rådgiver- og foreleserrollen skal gjennom bilder forsterke opplevelsen av interesserte og vennlige fagpersoner som skaper tillitt i møte med studentene (fysisk og digitalt).

– Profesjonell og imøtekommende
– Følelse av interaksjon

bildestil - menneskene og studielivet


2. Interaksjon og samarbeid

Vår åpne holdning, imøtekommenhet og det faglige fellesskapet man opplever som del av ONH skal komme frem gjennom bilder som viser gode opplevelser i studiehverdagen.  

«Nære inntrykk og god stemning»
Bildene med interaksjon og samarbeid skal gi et inntrykk av hvordan man opplever studiehverdagen. Dette kan være både på campus og hjemmefra med digitale løsninger.

Stemningen skal være ærlig, inspirerende og tillitsvekkende. Motivene forteller historier som underbygger temaer og situasjoner som studentene kan kjenne seg igjen i, og skaper en god følelse.

bildestil - interaksjon og samarbeid


3. Fokus på fag og tema

Med disse bildene vil vi fremkalle følelser som: «her har jeg lyst til å sitte å jobbe!». Bildene kan også understøtte og formidle spesifikke temaer og fag, og være både detaljbilder og bilder tatt på avstand. Spesielt i bilder tatt på avstand er det viktig at det skapes en helhet uten for mye kontraster og «støy» som gir et rotete eller urolig inntrykk.

Mennesker kan være med i bildene, men må ikke og skal ikke ha rollen som hovedmotiv. En opplevelse av menneskelig tilstedeværelse kan like fullt komme til uttrykk gjennom å vise relevante elementer som en students arbeidsplass eller verktøy, bøker som «har levd» osv. 

Til denne typen bilder kan det være bra å ha liten dybdeskarphet for å løfte motivene klar av bakgrunnen. Bilder med høy dybdeskarphet fungerer også godt dersom man sørger for å tilføre en ro til motivet ved å f.eks helhetlig fargetone, lite kontraster, få elementer og ryddig uttrykk etc. Pass på at motivene får en naturlig fremstilling som ikke ser oppstilt og komponert ut. 

bildestil - fokus på fag og tema


Portretter av ansatte

Umiddelbare tanker:

  • Sort/hvitt
  • Gjerne i miljø (ikke studio)
  • Lik fargetone i alle bilder

Redaksjonelle og innholdsrelaterte bilder

I redaksjonelle saker og innholdsmarkedsføring blant annet på nett og sosiale medier, brukes gjerne tidsaktuelle og dokumentariske bilder heller enn profilbilder. 

Bilder i denne kategorien kan for eksempel komme fra pressebyråer og ulike fotografer, eller de kan tas av Oslo Nye Høyskole selv. 

Man bør etterstrebe at også disse bildene samsvarer med den generelle fotostil-beskrivelsen i så stor grad som mulig.

Gode tips

Skal du ta bilder til sosiale medier og liknende? Her er noen tips til hva du bør tenke på:

  • Ha få elementer i bildet og velg et tydelig fokus i motivet.
  • Sørg for at bildene er i tråd med den innledende beskrivelsen av vår bildestil: realistisk – ekte, ærlig og usminket, og levende og inspirerende.
  • Bildene skal ha god fototeknisk kvalitet. Ikke bruk uskarpe, under-/overeksponerte eller lavoppløste bilder. 
  • Unngå generelt bilder som beskrevet nedenfor i avsnittet «Bilder som ikke svarer til vår stil».

Hvor bruker vi bilder

Våre bilder skal dekke et bredt behov og brukes eksempelvis på forsiden og undersider på websiden vår, i annonser og kampanjer, til redaksjonell bruk, til å presentere skolen generelt og til å snakke om spesifikke fag eller tilbud.

Profilbilder 
Profilbilder skal følge bildestilen slik den er beskrevet her, og brukes på våre websider, i brosjyrer og rapporter, i sosiale medier, i annonser, på messer og i kampanjer etc. 

Bilder til kampanjer 
Bilder til kampanjer skal fortrinnsvis også følge vår bildestil. Ved behov for unntak må det avklares med markedsavdelingen. Dette kan gjelde for eksempel dersom et kampanjekonsept best formidles med en annen type bilder.

Bilder til redaksjonelt bruk og innholdsrelatert kommunikasjon
Bilder til bruk i redaksjonelle og innholdsrelaterte sammenhenger har noe friere tøyler. Mer informasjon under «Redaksjonelle og innholdsrelaterte bilder».

Rettigheter, GDPR (personvern) og kreditering
For alle bilder som benyttes i kommunikasjon fra Oslo Nye Høyskole skal rettigheter og avtaler om bruk være avtalt og avklart på forhånd. Vær oppmerksom på detaljer i lisensieringsavtaler, GDPR (personvern) og kreditering. 

Når skal vi ikke bruke bilder

Dersom du ikke har et bilde tilgjengelig som både er i tråd med vår bildestil, og styrker kommunikasjonen og budskapet, skal bilde utelates.

I slike tilfeller skal fokus heller være på å formulere og formidle budskap, og tydeliggjøre vår avsenderidentitet ved å bruke typografi (profilfontene), profilfargene og pilene.


Bilder som ikke hører til vår stil

Her viser vi noen eksempler på typiske motiver og kvaliteter vi skal unngå i våre profilbilder.

Vi ønsker ikke:

  • Unaturlige ansiktsuttrykk og posering 
  • Posering, oppstilte motiver og tilgjorte kroppsbevegelser.
  • Intenst fargeuttrykk.
  • Studiobilder/kunstig bakgrunn
  • Romantiserende effekter og filter, bokeh (lysglimt) og lens flare.
  • Amerikansk (ikke nordisk) stil/uttrykk.

art board


Foto-tekniske kvaliteter

Dybdeskarphet
Et ærlig uttrykk i bildestilen kan tilføres og forsterkes med høy dybdeskarphet hvor alt som er i bildet blir klart og tydelig – det gir et dokumentarisk uttrykk hvor ingenting er «sminket» med filter eller «gjemt» bak uskarphet. Enkelte ganger kan det imidlertid også være hensiktsmessig å redusere dybdeskarpheten for å gi en dusere opplevelse som løfter motiver/detaljer klar av bakgrunnen.  

Fargetone
Fargene i våre bilder skal ha et naturlig og ikke for intenst preg. Dette skaper en fin motsats til og komplementerer de sterke og klare fargene i fargepaletten. Mer utfyllende beskrivelse av hva vi ikke ønsker finner du i avsnittet «Bilder som ikke hører til vår stil». 

Retusjering
Bilder som tas av fotograf bør etterbehandles og fargekorrigeres uten å ødelegge det naturlige og ærlige uttrykket. Fargetone i bilder som kjøpes fra fotobank bør også justeres tilsvarende ved behov.  


Foto-opptak  

Ved fotoopptak skal fotobrief baseres på bildestilen slik den er beskrevet her i designmanualen. Om mulig er det alltid foretrukket å ta egne bilder. 

Fotografene i denne listen kan anbefales med tanke på vår bildestil:

Simen Øvergaard 
(Har tidligere tatt bilder for Oslo Nye Høyskole)
simenovergaard.no 
palookaville.no/simen-overgaard

Sigve Aspelund 
sigve.com 
tinagent.no/photographersdirectors/sigve-aspelund

Thomas Ekström
thomasekstrom.com 
hestagentur.no/thomas-ekstrom

Kim Saatvedt 
kimm.no 
hestagentur.no/kimm-saatvedt

Bildebanker

Du kan lete etter og finne en del ok bildemateriell i bildebanker. Disse bildene skal være i tråd med vår bildestil, og det er viktig at man følger de spesifiserte lisensrettighetene og krav til kreditering som følger med. 

Vær ekstra oppmerksom på å velge bilder spm kan representere et nordisk miljø og uttrykk, og unngå at bildene viser bygninger o.l. som knytter dem til f.eks utenlandske lokasjoner.

Noen anbefalte bildebanker:

  • Johner.no
  • Scanpix.no
  • Gettyimages.com
  • Unsplash.com

Merk: Unsplash er en bildebank med gratisbilder til fritt bruk, men bilder hvor personer, merkevarer (eks. logo) eller kunstverk er tydelig identifiserbare må fotograf kontaktes for rett til bruk. Mer informasjon om vilkår og betingelser her: https://unsplash.com/terms

Bruk av våre farger til fremheving av tekst

Fargene på paletten kan brukes til fremheving av tittel eller annet viktig innhold. Dette gjelder for eksempel i Excel-dokumenter eller mellomoverskrifter, som i eksempelet under. Dette er ikke en grafisk standard, og må ikke brukes dersom hensikten ikke er tydelig nok. 

 

Bruk av gjennomsiktighet som visuelt virkemiddel

Gjennomsiktighet brukes i form av et filter eller farge som legges over bilder/video for å sette fokus på andre elementer, som logo eller tekst. 

Logo

Både design og bruksområder til Oslo Nye Fagskole sin logo er nesten helt lik som høyskolen sin. Den ser slik ut: 

Logo ONF

Logoen skal alltid brukes i sort. Eneste unntak til denne regelen er når den plasseres på bilder som gir en mørk bakgrunn – da bruker vi hvit logo.

Riktig og feil bruk

Bruk alltid originalfilene slik de er satt opp – det er ikke tillatt å endre logoen på noen måte.

1. Logoen skal alltid være sort, og kan kun unntaksvis brukes i hvit på bilder som gir mørk bakgrunn. Ingen andre fargevarianter er tillatt.

2. Sørg alltid for tilstrekkelig kontrast til bakgrunn. Dette gjelder både bakgrunner med farger, bilder og også video. Ettersom video-bakgrunner endrer seg, kan man imidlertid tillate seg at kontrasten i korte partier ikke er 100%, men kontrasten i sluttplakat/siste bilde bør alltid være optimal. Dersom kontrasten mellom logoen og bilde er for dårlig, vurder følgende tiltak: 

– endre layout, utsnitt eller skalering av logo/bilde
– korriger fargene i bildet (profesjonelt)
– bytte bilde

3. Logoen skal alltid skaleres proporsjonalt – aldri strekkes i bredden eller høyden, og aldri roteres eller deles. 

4. Logoen skal aldri plasseres i en boks/ramme eller annen form, og det skal aldri legges til skygge, kontur eller andre effekter.

Plassering av logo

Hvert tilfelle av logoens plassering må vurderes individuelt, siden kontekst og mengden omkringliggende elementer og ev. støy vil variere. Hvis du er usikker, hør med markedsavdelingen for korrekt bruk.

Last ned logo

Sort logo PNG Hvit logo PNG 


Farger

Fargekoder

HEX og RGB er fargeprofiler til digitale flater. CMYK og PMS brukes i print/trykk.

oversikt over fargepaletten til ONF


Typografi

Oslo Nye Fagskole bruker de samme fontene som Oslo Nye Høyskole. Se mer informasjon over. 

Her finner du alle tilgjengelige originalfiler. 

Last ned logo

RGB-filer til digitale flater. CMYK og PMS til print og trykk.

Logomerke:

Logomerke RGB   Logomerke CMYK

Logo navnetrekk:

Logo navnetrekk RGB   Logo navnetrekk CMYK

Logo engelsk navnetrekk:

Engelsk navnetrekk RGB   Engelsk navnetrekk CMYK


Last ned fargene

Her kan du laste ned fargepaletten som ase-fil til bruk i designprogrammer som Illustrator, InDesign og PhotoShop. Fargepaletten inkluderer ONF-fargene. 

Fargepalett RGB

Fargepalett CMYK


Last ned pilene

Pilene er satt opp i to varianter: 
med fargefyll og med omriss.

Originalene du kan laste ned er i sort (RGB), men fargen på pilene kan selvsagt endres til de andre primærfargene i fargepaletten. 

Husk at RGB brukes til digitale flater, og CMYK og PMS til print og trykk.


Piler fylt oversikt pdf

Piler fylt

Piler omriss


 


Tilbake til toppen