Foto: Getty Images

Få mest mulig ut av økonomien din

Synes du studentøkonomien er litt ekstra trang om dagen? Vi vet at studentlivet kan være utfordrende, særlig når det kommer til økonomi. Samtidig er vi inne i en tid med flere økonomiske utfordringer i samfunnet som preger lommeboken vår. Leder for institutt for økonomi og administrasjon ved ONH, Fredrik Harboe, gir deg noen smarte tips som kan hjelpe deg med å håndtere studentøkonomien din.

Publisert i Tips og råd for studenter Mandag 12. februar, 2024 - 21:19 | sist oppdatert Onsdag 21. februar, 2024 - 12:11

Fredrik forteller at det er flere faktorer som gjør at det for mange er tøffe tider økonomisk. Det skyldes blant annet prisøkninger, høyere renter, og høy gjeld. For å kunne takle tøffe perioder som dette, er det flere ting du som student kan gjøre. Fredrik mener det er lurt å endre vaner og ta gode beslutninger knyttet til spesielt disse fire tingene: inntekter, kostnader, gjeld og eiendeler.

Hva kan du gjøre med inntektene dine?

• Skaff deg en fleksibel deltidsjobb, en jobb du kan gjøre hjemmefra eller som enkelt lar seg kombinere med studier.
  • Vurder å ta vaktjobber som lar deg studere samtidig som du har vakt.
  • Er det noen stipender du kan søke om som kan bidra litt ekstra? Sjekk ut Legathandboken.
  • Husk å forhandle på lønn (om mulig) når du får tilbud om jobb!

Hva kan du gjøre med kostnadene dine?

• Få oversikt over det du bruker penger på hver måned.
  • Si farvel til unødvendige utgifter og kutt det du kan. Dette kan for eksempel være dyre treningsavgifter, eller strømmetjenester du ikke bruker.
  • Lag en "budsjettkonto" for å se nøyaktig hvor dine faste kostnader går hver måned. Månedlige kostnader kan trekkes med Avtalegiro som gjør transaksjonen automatisk.
  • Og når det gjelder renter, burde du være en tøff forhandler! Bruk «Renteradar» for å finne de beste vilkårene, eller ring banken din og spør om bedre rente.

Hva kan du gjøre med gjelden din?

• Unngå forbrukslån!
  • Hovedregel: bruk gjeld for å finansiere investeringer, ikke forbruk. Altså; bruk gjeld for å bygge framtid – som en ny leilighet, og ikke for å finansiere en ny gamingstol.
  • Det er ikke alltid en god idé å nedbetale på lånet. Vurder hva som passer for deg.
  • Tenk nøye over å binde renten, for i gjennomsnitt så taper man på det. Samtidig, hvis du gjør det på riktig tidspunkt, kan det være som å vinne i økonomisk rulett (bare mindre skummelt). Det var for eksempel rentebunn i november 2020, og da kunne du ha bundet renten i 10 år på cirka 2% (som er lavt)!

Hva kan du gjøre med eiendelene dine?

• Har du ting liggende som bare støver ned? Selg dem, da vel!
  • Bruk Finn.no til å kjøpe billig, eller til og med gratis.
  • Tenker du at det kanskje er på tide å kaste deg ut i boligmarkedet? Markedet kan svinge, men når det stiger, kan du også sitte igjen med en fin gevinst.
  • Husk, investeringer er som vin – mange blir bedre med tiden. Ha et langsiktig perspektiv, og du vil sannsynligvis se resultatene før du vet ordet av det.

Så, hva handler alt dette om?

Jo, det handler om å ta smarte valg som passer for deg. Skap vaner som ikke bare får deg gjennom studietiden, men også gir deg økonomisk trygghet fremover. Å være sjefen over pengene dine er ikke bare praktisk, det gir deg også frihet til å fokusere på det som virkelig betyr noe – å få mest mulig ut av studiene dine og nyte hvert øyeblikk av studentlivet ditt.

Synes du økonomi er interessant?

Sjekk ut våre studier innen økonomi og administrasjon