Business analytics: digitale markedsverktøy - DML2220 (7,5 sp)
Business Analytics er et praktisk kurs som tar sikte på å lære studentene hvordan de bruker dataanalyser og datavisualiseringsverktøy for å undersøke kundeengasjement med online innhold, forutsi kundekjøp og beregne kundens CLV (customer lifetime value).
Opptakskrav: | Generell studiekompetanse |
Studiested: | Nettstudier |
Studiestart: | Høst og vår |
Lånekassen: | Godkjent |
Eksamen: | Nettbasert |
Fysisk oppmøte: | Nei |
Samling: | Nei |
Du får kunnskap og ferdigheter innen sentrale temaer og verktøy som er ettertraktet i næringslivet.
Kurset er designet for å gi deg en oversikt over hvordan forskjellige typer verktøy (f.eks. Google Analytics, SPSS, Excel og Tableau) og metoder (f.eks. A/B-testing, datamining) som kan brukes til segmenteringsformål.
Etter endt emne vil studenter kunne bl.a. tolke data for å støtte forretningsbeslutninger, gjenkjenne trender og analysere sammenhenger mellom variabler. Det forutsettes at studenten har kjennskap til Excel før oppstart av emnet.
Etter å ha fullført dette emnet, forventes det at studenten har tilegnet seg følgende læringsutbytte:
Kunnskap
- Har kunnskap om typer data som er viktige i forretningsbeslutninger
- Har kunnskap om ulike analysetilnærminger og hvordan analyse av store og komplekse datamengder kan bidra til bedre beslutningsgrunnlag og økt verdiskaping
- Har kunnskap om metoder og teknikker for å identifisere, avgrense og formulere analyseproblemer med utgangspunkt i strategiske spørsmål
- Har kunnskap om ulike metoder og teknikker for å innhente, forberede, analysere og visualisere data
- Har kjennskap til AI og maskinlæring
- Kan oppdatere sin kunnskap innenfor business analytics gjennom forskjellige informasjonskilder
Ferdigheter
- Kan identifisere, avgrense og formulere analyseproblemer innenfor ulike virksomhetsområder, for både taktiske og strategiske beslutningsproblemer
- Kan analysere og beregne verdi av forskjellige kundesegmenter for langsiktig lønnsomhet for online og/eller offline kundesegmenter
- Kan utvikle og utføre A/B-testing for ulike typer markedsføringsinnhold
- Kan samle inn data fra forskjellige online kilder og plattformer
- Kan drøfte, vurdere og utvelge analysemetoder ut ifra analyseproblem og tilgang på data
- Kan anvende relevant programvare for å gjennomføre analyser, visualisere data og rapportere analyseresultater
- Kan kritisk drøfte analysefunksjonens plassering i organisasjonen, samt gi anbefalinger om organisering og ledelse av analysevirksomheten
Generell kompetanse
- Har forståelse for hvordan forskjellige metoder brukes innen dataanalyse og beslutningstaking
- Kan drøfte analyseproblemer, -tilnærminger og -resultater med medarbeidere innenfor ulike forretningsprosesser og avdelinger
- Kan samarbeide med andre om analysearbeid
- Har oversikt over utviklingen innenfor Business Analytics-feltet
- Kan drøfte etiske problemstillinger i forbindelse med arbeid med og bruk av analyser
Arbeidskrav
Godkjent arbeidskrav er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskravene i dette emnet er:
- Godkjent nettbasert kurs
Eksamen
Eksamen i dette emne består av en skriftlig individuell over 3 uker på 3,000 ord (+/- 10 %) i henhold til oppgitte formkrav og mal for referering.
Eksamensinnholdet er læringsutbyttene.
Eksamensbesvarelsen sensureres og gis gradert karakter, A – F.