Hopp til hovedinnhold

Business analytics: digitale markedsverktøy - DML2220 (7,5 sp)

Business Analytics er et praktisk kurs som tar sikte på å lære studentene hvordan de bruker dataanalyser og datavisualiseringsverktøy for å undersøke kundeengasjement med online innhold, forutsi kundekjøp og beregne kundens CLV (customer lifetime value).

Opptakskrav:Generell studiekompetanse
Studiested:Nettstudier
Studiestart:Høst og vår
Lånekassen:Godkjent
Eksamen:Nettbasert
Fysisk oppmøte:Nei
Samling:Nei

 

business analytics

Du får kunnskap og ferdigheter innen sentrale temaer og verktøy som er ettertraktet i næringslivet.

Kurset er designet for å gi deg en oversikt over hvordan forskjellige typer verktøy (f.eks. Google Analytics, SPSS, Excel og Tableau) og metoder (f.eks. A/B-testing, datamining) som kan brukes til segmenteringsformål.

Etter endt emne vil studenter kunne bl.a. tolke data for å støtte forretningsbeslutninger, gjenkjenne trender og analysere sammenhenger mellom variabler. Det forutsettes at studenten har kjennskap til Excel før oppstart av emnet.

OBS! Dersom du tar dette som et enkeltemne, dvs. ikke som en del av en grad, så vil det utstedes en karakterutskrift etter at du har fullført emnet.

Etter å ha fullført dette emnet, forventes det at studenten har tilegnet seg følgende læringsutbytte:

Kunnskap

  • Har kunnskap om typer data som er viktige i forretningsbeslutninger
  • Har kunnskap om ulike analysetilnærminger og hvordan analyse av store og komplekse datamengder kan bidra til bedre beslutningsgrunnlag og økt verdiskaping
  • Har kunnskap om metoder og teknikker for å identifisere, avgrense og formulere analyseproblemer med utgangspunkt i strategiske spørsmål
  • Har kunnskap om ulike metoder og teknikker for å innhente, forberede, analysere og visualisere data
  • Har kjennskap til AI og maskinlæring
  • Kan oppdatere sin kunnskap innenfor business analytics gjennom forskjellige informasjonskilder

Ferdigheter

  • Kan identifisere, avgrense og formulere analyseproblemer innenfor ulike virksomhetsområder, for både taktiske og strategiske beslutningsproblemer
  • Kan analysere og beregne verdi av forskjellige kundesegmenter for langsiktig lønnsomhet for online og/eller offline kundesegmenter
  • Kan utvikle og utføre A/B-testing for ulike typer markedsføringsinnhold
  • Kan samle inn data fra forskjellige online kilder og plattformer
  • Kan drøfte, vurdere og utvelge analysemetoder ut ifra analyseproblem og tilgang på data 
  • Kan anvende relevant programvare for å gjennomføre analyser, visualisere data og rapportere analyseresultater
  • Kan kritisk drøfte analysefunksjonens plassering i organisasjonen, samt gi anbefalinger om organisering og ledelse av analysevirksomheten

Generell kompetanse

  • Har forståelse for hvordan forskjellige metoder brukes innen dataanalyse og beslutningstaking
  • Kan drøfte analyseproblemer, -tilnærminger og -resultater med medarbeidere innenfor ulike forretningsprosesser og avdelinger
  • Kan samarbeide med andre om analysearbeid
  • Har oversikt over utviklingen innenfor Business Analytics-feltet
  • Kan drøfte etiske problemstillinger i forbindelse med arbeid med og bruk av analyser

Arbeidskrav

Godkjent arbeidskrav er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskravene i dette emnet er: 

  • Godkjent nettbasert kurs 

Eksamen

Eksamen i dette emne består av en skriftlig individuell over 3 uker på 3,000 ord (+/- 10 %) i henhold til oppgitte formkrav og mal for referering.

Eksamensinnholdet er læringsutbyttene. Eksamensbesvarelsen sensureres og gis gradert karakter, A – F. 

Finn dato for eksamen og mer eksamensinfo