Digital markedskommunikasjon - DML2210 (7,5 sp)
Emnet gir deg en oversikt over konsepter og verktøy for digital markedsføringskommunikasjon hovedsakelig i sosiale medier, men også i andre digitale flater.
Opptakskrav: | Generell studiekompetanse |
Studiested: | Nettstudier |
Studiestart: | Høst og vår |
Lånekassen: | Godkjent |
Eksamen: | Nettbasert |
Fysisk oppmøte: | Nei |
Samling: | Nei |
Det fokuserer på viktige temaer som programmatisk annonsekjøp, søkemotormarkedsføring og søkemotoroptimalisering.
Du lærer viktige begreper innen digital reklame/annonsering og tilegner seg ferdigheter for å skape og administrere digitale annonser på tvers av ulike sosiale kanaler og gjennom ulike stadier av kundereisen.
OBS! Dersom du tar dette som et enkeltemne, dvs. ikke som en del av en grad, så vil det utstedes en karakterutskrift etter at du har fullført emnet.
Etter å ha fullført dette emnet, forventes det at studenten har tilegnet seg følgende læringsutbytte:
Kunnskap
- Har kunnskap om hvordan betalt digital annonsering og andre typer digitalt innhold distribueres online til kunder på sosiale medier og gjennom digitale byråer
- Har forståelse for forskjeller mellom ulike typer digital kommunikasjon på sosiale medier
- Har innsikt i hvordan søkemotorer samler inn informasjon om nettinnhold og presenterer dette nettinnholdet for kunder på sosiale medier og gjennom digitale utgivere
- Kan oppdatere sin kunnskap om digital markedskommunikasjon
Ferdigheter
- Kan utvikle en digital innholdsstrategi for en organisasjon for å skape og beholde forbrukerengasjement
- Kan skape ulike typer innhold for forskjellige digitale markedskanaler, som for eksempel reklameannonser, bloggposter, video, podkast, white papers osv.
- Kan utvikle og gjennomføre digitale markedsføringskampanjer på tvers av ulike sosiale mediekanaler og digitale utgivere
- Kan samle inn og analysere relevant informasjon om effektiviteten til forskjellige digitale markedsføringskommunikasjoner
Generell kompetanse
- Kan kommunisere produktverdi effektivt til kundene
- Forstår og kritisk vurderer rollen som digital markedsføringskommunikasjon har i verdiskaping for bedrifter
- Kan analysere effektiviteten av digital markedsføringskommunikasjon basert på organisasjonens strategiske fokus
- Kjenner til måltall innen digital markedskommunikasjon som brukes internasjonalt på tvers av bransjer
Arbeidskrav
Godkjent arbeidskrav er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskravene i dette emnet er:
- Godkjent skriftlig innlevering
Eksamen
Individuell skriftlig eksamen på 3 timer, der en del består av multiple choice oppgaver og en del består av en skriftlig besvarelse.
Eksamensinnholdet er læringsutbyttene. Eksamensbesvarelsen sensureres og gis gradert karakter, A – F.