Forskningskommunikasjon - FORSK1120 (5 sp)
Forskning har blant annet til hensikt å skape endringer i samfunnet. Hvordan forskningen kommuniseres er avgjørende for å oppnå slike endringer. I dette emnet vil du lære om noen av problemstillingene med forskningskommunikasjon, samt lære om hvordan du bedre kan formidle forskning for å oppnå påvirkning.
Opptakskrav: | Generell studiekompetanse |
Studiested: | Nettstudier og på Campus |
Studiestart: | Høst og vår |
Lånekassen: | Godkjent |
Eksamen: | Nettbasert |
Fysisk oppmøte: | Nei |
Samling: | Nei |
Om emnet
Kommunikasjon og formidling er viktige aspekter ved forskning, og det å formidle kunnskap er ingen nøytral handling. Emnet gjør studenten bevisst på sin egen posisjon og samfunnsansansvar, som forvalter og formidler av forskningsbasert kunnskap. Å få kjennskap til de ulike måtene forskning kan brukes på står sentralt i emnet, og studentene lærer også å formilde forsking på ulike måter. Dette emnet har direkte relevans for arbeidslivet ettersom forståelse for, og bruk av forskning står sentralt i mange yrker. Gjennom dette emnet vil du lære om ulike måter forskning kan formidles på, og du vil blant annet jobbe med tekstform som benyttes i arbeidslivet – nemlig policy brief.
Etter å ha fullført dette emnet, forventes det at du har tilegnet deg følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
- kjenner til ulike måter å fremstille og formidle kvalitativ- og kvantitativ forskning på
- kjenner til forskjellen mellom akademisk skriving og andre typer formidling
Ferdigheter
- kan anvende faglig kunnskap til å fremstille og formidle kvalitativ- og kvantitativ forskning
- kan henvise til forskning både for å informere, belyse en problemstilling og overbevise i ulike sammenhenger
Generell kompetanse
- kan skille kunnskapsbasert innsikt fra annen informasjon og forvalte forskningsbasert kunnskap
- kan formidle kvalitativ- og kvantitativ forskning i relevante uttrykksformer
- kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver knyttet til arbeidsliv
Eksamen
- Policy brief (bestått/ikke bestått).