Hopp til hovedinnhold

Innføring i digital markedsføring - DML1210 (7,5 sp)

I dette emnet får du en innføring i sentrale teorier og verktøy innen digital markedsføring. I tillegg vil du lære å utvikle en helhetlig digital markedsstrategi.

Opptakskrav:Generell studiekompetanse
Studiested:Nettstudier
Studiestart:Høst og vår
Lånekassen:Godkjent
Eksamen:Nettbasert
Fysisk oppmøte:Nei
Samling:Nei

 

digital markedføring

Om emnet:

Emnet bruker caseoppgaver for å synliggjøre virkelighetsnære og relevante problemstillinger. Etter endt emne skal du oppnå en solid forståelse for hvordan en virksomhet kan anvende og evaluere bruken av digital markedsføring. 

OBS! Dersom du tar dette som et enkeltemne, dvs. ikke som en del av en grad, så vil det utstedes en karakterutskrift etter at du har fullført emnet.

Etter å ha fullført dette emnet, forventes det at studenten har tilegnet seg følgende læringsutbytte:

Kunnskap

  • har kunnskap om forskjellen mellom digital markedsføring og tradisjonell markedsføring
  • har forståelse for hvilken rolle digitalisering har for markedsføring og hvordan det påvirker markedsføringsmiksen (4P’er) 
  • har kunnskap om sentrale strategier for digital markedsføring
  • har forståelse for kjernebegreper som er knyttet til digital markedsføring som for eksempel kundereise, user-experience og omni-kanal
  • har kunnskap om hvordan store data (Big Data) kan brukes til å analysere markedsmuligheter og til utvikling av personaliserte tjenester og markedsaktiviteter
  • har kunnskap om hvilke digitale plattformer og verktøy som kan benyttes for å nå kunder effektivt
  • har forståelse for hvordan man lanserer virksomheter og salgsaktiviteter digitalt

Ferdigheter

  • kan innhente, analysere og evaluere digital informasjon om brukere og anvende resultatene i digital markedsføring
  • kan kommunisere verdiløftet digitalt, utvikle prisstrategier for digitale butikker, produkter, tjenester og opprettholde kundeforhold i digitale rom
  • kan reflektere over valg av verktøy og teknikker innen digital markedsføring 
  • kan opprette, iverksette og evaluere en strategiplan for digital markedsføring

Generell kompetanse

  • kjenner til trender og relevant utvikling innenfor fagfeltet
  • har kunnskap om relevante etiske problemstillinger knyttet til markedsføring på digitale flater

Arbeidskrav

Godkjent arbeidskrav er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskravene i dette emnet er: 

  • Godkjent nettbasert kurs 
  • Godkjent skriftlig innlevering

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen på 3 timer, der 1 time består av multiple choice oppgaver og 2 timer består av en skriftlig besvarelse.

Eksamensinnholdet er læringsutbyttene. Eksamensbesvarelsen sensureres og gis gradert karakter, A – F.

Finn dato for eksamen og mer eksamensinfo