Innføring i digital markedsføring - DML1210 (7,5 sp)
I dette emnet får du en innføring i sentrale teorier og verktøy innen digital markedsføring. I tillegg vil du lære å utvikle en helhetlig digital markedsstrategi.
Opptakskrav: | Generell studiekompetanse |
Studiested: | Nettstudier |
Studiestart: | Høst og vår |
Lånekassen: | Godkjent |
Eksamen: | Nettbasert |
Fysisk oppmøte: | Nei |
Samling: | Nei |
Om emnet:
Emnet bruker caseoppgaver for å synliggjøre virkelighetsnære og relevante problemstillinger. Etter endt emne skal du oppnå en solid forståelse for hvordan en virksomhet kan anvende og evaluere bruken av digital markedsføring.
Etter å ha fullført dette emnet, forventes det at studenten har tilegnet seg følgende læringsutbytte:
Kunnskap
- har kunnskap om forskjellen mellom digital markedsføring og tradisjonell markedsføring
- har forståelse for hvilken rolle digitalisering har for markedsføring og hvordan det påvirker markedsføringsmiksen (4P’er)
- har kunnskap om sentrale strategier for digital markedsføring
- har forståelse for kjernebegreper som er knyttet til digital markedsføring som for eksempel kundereise, user-experience og omni-kanal
- har kunnskap om hvordan store data (Big Data) kan brukes til å analysere markedsmuligheter og til utvikling av personaliserte tjenester og markedsaktiviteter
- har kunnskap om hvilke digitale plattformer og verktøy som kan benyttes for å nå kunder effektivt
- har forståelse for hvordan man lanserer virksomheter og salgsaktiviteter digitalt
Ferdigheter
- kan innhente, analysere og evaluere digital informasjon om brukere og anvende resultatene i digital markedsføring
- kan kommunisere verdiløftet digitalt, utvikle prisstrategier for digitale butikker, produkter, tjenester og opprettholde kundeforhold i digitale rom
- kan reflektere over valg av verktøy og teknikker innen digital markedsføring
- kan opprette, iverksette og evaluere en strategiplan for digital markedsføring
Generell kompetanse
- kjenner til trender og relevant utvikling innenfor fagfeltet
- har kunnskap om relevante etiske problemstillinger knyttet til markedsføring på digitale flater
Arbeidskrav
Godkjent arbeidskrav er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskravene i dette emnet er:
- Godkjent nettbasert kurs
- Godkjent skriftlig innlevering
Eksamen
Individuell skriftlig eksamen på 3 timer, der 1 time består av multiple choice oppgaver og 2 timer består av en skriftlig besvarelse.
Eksamensinnholdet er læringsutbyttene.
Eksamensbesvarelsen sensureres og gis gradert karakter, A – F.