Katastrofepsykologi - PSY6190 (15 sp)
Emnet Katastrofepsykologi fokuserer på katastrofer og større krisehendelser, og handler om både enkeltindividers og samfunnets møte med slike situasjoner. Emnet søker å gi kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse om individuelle og samfunnsmessige forhold før, under og etter katastrofe- og større krisehendelser, med vekt på hvordan tilrettelegge for de individer eller grupper som rammes.
Om emnet
I dette emnet vil det være fokus på betydningen av individuelle og kontekstuelle faktorer for enkeltindividers tilpasning, både på kort og lengre sikt, i etterkant av større kriser og katastrofer. Det vil også legges vekt på hvordan (lokal)samfunn kan innrette sine tjenester i møtet med slike hendelser. For eksempel i form av strategier for planlegging og gjennomføring av individ- og gruppebaserte tiltak for å forebygge psykisk uhelse og å fremme livsmestring hos mennesker som har opplevd ulike katastrofehendelser.
Kunnskapen om psykososial oppfølging vil stå sentralt, og områder som kriseledelse og hvordan media er en aktør i dette landskapet vil også tematiseres. Vi kommer til å trekke frem konkrete eksempler på sentrale katastrofehendelser i vår historie. Gjennom dette dekker også emnet et historisk perspektiv på utviklingen av de psykososiale og psykologiske tiltakene som er benyttet i fagfeltet, og søker etter å rette et kritisk blikk på kunnskapsutviklingen.
Temaer vi skal innom:
- Hva er katastrofepsykologi?
- Historisk perspektiv på psykososial håndtering av katastrofer og større krisehendelser
- Psykososial førstehjelp og oppfølging
- Organisering av akutt og langsiktig støttearbeid ved katastrofer og større kriser
- Oppbygging av kriseberedskap, herunder kriseledelse
- Individuelle reaksjoner på traumatiske hendelser, herunder sårbarhet og resiliens
- Psykiske helseplager og psykiske lidelser etter katastrofehendelser; akutte og langvarige reaksjoner hos overlevende og etterlatte (både barn og voksne)
- Kultursensitivitet i katastrofehåndtering
- Medias rolle i katastrofehåndtering
- Hjelperes reaksjoner og behov i møtet med utsatte for større kriser og katastrofer
Etter fullført emne i katastrofepsykologi forventes det at studenten:
Kunnskap
- Har kunnskap om akutte og langvarige reaksjoner på katastrofer hos overlevende og etterlatte
- Har kjennskap til katastrofehåndtering i et historisk perspektiv
- Har kunnskap om psykososial oppfølging
- Har kunnskap om planlegging, organisering og implementering av individ- og samfunnsrettede tiltak i etterkant av katastrofehendelser
- Har kjennskap til hvordan kultursensitivitet er viktig i forståelsen av reaksjoner og utviklingen av tiltak etter katastrofehendelser
- Har kunnskap om hvordan arbeid med katastrofehåndtering kan påvirke hjelpere
Ferdigheter
- Kan selvstendig reflektere over sentrale dilemmaer og problemstillinger innen det aktuelle fagområdet
- Kan forstå og redegjøre for akutte og langvarige reaksjoner hos barn og voksne som har opplevd katastrofer
- Kan på et teoretisk nivå planlegge og organisere individ- og samfunnsmessige tiltak i etterkant av katastrofer
- Kan anvende evidensbasert kunnskap om katastrofepsykologi på praktiske og teoretiske problemstillinger, både individuelt og i samarbeid med andre
- Kan gjøre rede for og drøfte ulikheter og samspill mellom individuelle- og samfunnsmessige reaksjoner og behov etter katastrofehendelser
Generell kompetanse
- Har evne til å reflektere kritisk over historisk og nåtidig praksis innen katastrofehåndtering
- Har evne til å utvise ydmykhet overfor kunnskapsgrunnlaget innen eget fagfelt i møte med enkelthendelser
- Har evne til å utvise ydmykhet overfor kompleksiteten i et fagfelt med forgreininger inn i flere samfunnsområder (psykologi, helse, jus, politikk, sikkerhet, beredskap mm)
Arbeidskrav
Godkjent arbeidskrav er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskrav i dette emnet er:
- Godkjent muntlig presentasjon
- Godkjent nettbasert kurs
Eksamen
Eksamen i Katastrofepsykologi består av en semesteroppgave som skal leveres som en skriftlig gruppeoppgave, i henhold til oppgitte formkrav og mal for referering. Eksamensinnholdet er læringsutbyttene.
Eksamensbesvarelsen sensureres og gis gradert karakter, A – F.