Merkevareledelse, PR og omdømme - DML1220 (7,5 sp)
Dette emnet gir deg en grunnleggende forståelse av prinsippene og viktigheten av omdømme og hvordan det brukes til å bygge varemerker med hensyn til flere interessenter.
Opptakskrav: | Generell studiekompetanse |
Studiested: | Nettstudier |
Studiestart: | Høst og vår |
Lånekassen: | Godkjent |
Eksamen: | Nettbasert |
Fysisk oppmøte: | Nei |
Samling: | Nei |
Om emnet:
Kurset vil fokusere på ulike typer omdømmerisiko og dens kilder. Flere av temaene i dette emnet bygges på videre i utdanningen, bl.a. i emnet Ethics, Sustainability and Corporate Social Responsibility.
OBS! Dersom du tar dette som et enkeltemne, dvs. ikke som en del av en grad, så vil det utstedes en karakterutskrift etter at du har fullført emnet.
Etter å ha fullført dette emnet, forventes det at studenten har tilegnet seg følgende læringsutbytte:
Kunnskap
- har kunnskap om begrepene identitet, inntrykk, varemerke og omdømme og hvordan disse begrepene forholder seg til hverandre
- har kunnskap om hvordan selskapets omdømme er relatert til intern og ekstern kommunikasjon i organisasjonen
- har kjennskap til faktorer som bidrar til merkevareverdi
- har kunnskap om metodene og teknikkene som brukes til å måle omdømme og merkeverdier
Ferdigheter
- kan vurdere drivere for omdømme i organisasjonen
- kan utvikle en balansert tilnærming til omdømme og merkevareledelse når det gjelder å fokusere på ulike grupper av interessenter
- kan velge måleinstrumenter for omdømme og merkeverdier som passer organisasjonens behov
- kan bruke relevante verktøy når man vurderer omdømme- og merkevarerisiko
- kan drøfte strategier for å opprettholde organisasjonenes omdømme
Generell kompetanse
- forstår samfunnets forventninger fra organisasjoner
- forstår rollen til forskjellige interessenter i å håndtere omdømmerisiko
- Kan kommunisere viktigheten av organisasjoners åpenhet, ansvarlighet og ansvar, muntlig og skriftlig
Arbeidskrav
Godkjent arbeidskrav er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskravene i dette emnet er:
- Muntlig innlevering
Eksamen
Individuell muntlig eksamen på 15 minutter.
Eksamensinnholdet er læringsutbyttene. Eksamensbesvarelsen sensureres og gis gradert karakter, A – F.