Personalledelse og HMS - PSY2430 (7,5 sp)

Emnet personalledelse og HMS tar opp sentrale spørsmål knyttet til personalarbeid i en virksomhet. Kurset gir studentene grunnleggende innsikt i en rekke rammebetingelser som er viktig å ha kunnskap om i arbeidslivet. Kravene til kompetanse om dette er økende innen både offentlig sektor og privat virksomhet. Dette betyr at de som har slik kompetanse er attraktive på arbeidsmarkedet.

Opptakskrav: Generell studiekompetanse
Studiested: Nettstudier
Studiestart: Høst og vår
Lånekassen: Godkjent
Eksamen: Nettbasert
Fysisk oppmøte: Nei
Samling: Nei

Om emnet

Dette emnet går for første gang høsten 2024

Studentene introduseres for kunnskaper og innsikter i personalfaget som ledere, medarbeidere og tillitsvalgte må beherske, eksempelvis de mest sentrale reglene som regulerer helse, miljø og sikkerhet (HMS) i arbeidslivet. Sykefravær er også en sentral del av emnet der studentene både lærer om gangen i den formelle oppfølgingen og de ulike partene som er involverte, samtidig som emnet adresserer de mer krevende sykefraværssakene (hyppige og/eller langvarige) og hvilke virkemidler som eksisterer for arbeidsgivere i oppfølgingen av dem.

Emnet vil også gi studentene en innføring i de ulike aktørene, herunder verneombud, tillitsvalgt, arbeidsmiljøutvalg (AMU) og bedriftshelsetjeneste (BHT), samt adressere temaer som risikostyring, avvik og avvikshåndtering.

• Personalfagets utvikling
  • HMS
  • Sykefravær
  • Lovverk og tariffavtaler
  • HMS-aktører
  • Medarbeidersamtalen
  • Mellomlederrollen
  • Internasjonal HMS
  • Skillet mellom jobb og privatliv
  • Avvik og avvikshåndtering

Etter å ha fullført dette emnet, forventes det at du har tilegnet deg følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

• Har bred kunnskap om sentrale temaer, problemstillinger og begreper som gjelder i personal- og HMS-faget
  • Har kunnskap om personalfagets utvikling
  • Har kjennskap til relevant lovverk av betydning for personalledelse og HMS i en virksomhet
  • Kjenner til hva som kjennetegner ansvarsfullt HMS-arbeid
  • Kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innen personalledelse og HMS
  • Har kjennskap til hva lederens personalansvar omfatter, og hvordan en rådgiver kan støtte opp under dette

Ferdigheter

• Kan sette innsikten i personalarbeid i sammenheng med andre funksjoner i virksomheten
  • Kan vise til og anvende regler i arbeidsmiljøloven i en drøfting
  • Kan aktivt medvirke i virksomheters HMS-arbeid og kan støtte oppunder personalledelse
  • Kan bruke kunnskap på ulike praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til personalledelse og HMS og treffe faglig begrunnede valg
  • Er i stand til å reflektere selvstendig over egen faglig yrkesutøvelse i situasjoner knyttet til personal og HMS, eksempelvis varsling, mobbing og trakassering
  • Er i stand til å komme med faglige innspill i personalsaker
  • Kan beskrive utfordringer mellomledere kan møte på knyttet til medarbeidernes forventninger på den ene siden og overordnet ledelse på den andre

Generell kompetanse

• Kan medvirke på en konstruktiv måte til HMS-arbeidet i en virksomhet
  • Kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innen fagområdet og gjennom dette identifisere god praksis innenfor personalledelse
  • Kan formidle sentral fagkunnskap om teorier, problemstillinger og løsninger
  • Kan reflektere rundt etiske problemstillinger relevant for personalledelse og HMS, for eksempel knyttet til mobbing og trakassering
  • Kan redegjøre for funksjonen til sentrale aktører i norsk arbeidsliv, herunder, verneombud, tillitsvalgte, arbeidsmiljøutvalg og bedriftshelsetjeneste

Arbeidskrav

Godkjent arbeidskrav er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskravene i dette emnet er:

• Skriftlig innleveringsoppgave som vurderes til godkjent/ikke godkjent. Oppgaven skal skrives i henhold til oppgitte formkrav og APA-mal for referering.

Eksamen

• Eksamen i dette emnet består av en individuell skriftlig oppgave over 48 timer med et omfang på 1500 ord (+/- 10 %) og skrives i henhold til oppgitte formkrav og APA-mal for referering.

Eksamensinnholdet er læringsutbyttene. Eksamensbesvarelsen sensureres og gis gradert karakter, A – F.