Endringsledelse - PSY3940 (7,5 sp)

Om emnet

Endring er nødvendig for at en organisert virksomhet skal kunne utvikle seg i takt med teknologi og samfunn, og ledere spiller en viktig rolle i gjennomføringen av slike prosesser, blant annet gjennom å motivere medarbeidere og skape retningsforståelse. Både eksterne (eksempelvis globalisering, miljø og teknologi) og interne (eksempelvis krav om mer effektiv drift og kostnadskutt) faktorer bidrar til at organisasjoner i alle bransjer må omstille seg. Samtidig er endringer krevende både for ledere og medarbeidere, og ofte går ikke endringen som planlagt. Innsikt til å forstå og lede endringsprosesser er derfor sentralt i enhver organisasjon.

Endring kan foregå kontinuerlig og gradvis som følge av læring og utvikling internt i organisasjonen, og som en styrt og planlagt prosess for å nå bestemte mål eller møte store endringer i omgivelsene. Endringsledelse handler om å gi retning for utviklingen, skape oppslutning om endring og nytenkning og legge til rette for god samhandling i virksomheten slik at beslutninger kan implementeres. I dette emnet lærer studenten om hvordan man kan planlegge og organisere endrings- og utviklingsarbeid, for eksempel i forbindelse med innføring av ny teknologi samt hvordan endringer drives frem, eksempelvis top-down eller bottom-up. Emnet tar også opp temaer som ulike drivere av endring, endringsbarrierer, og læring.

• Sentrale begreper for å forstå endringer og endringsarbeid
  • Eksterne drivere for endring
  • Interne drivere for endring
  • Endringskapasitet
  • Læring i organisasjoner
  • Utviklingstrender i arbeidslivet
  • Endringstretthet
  • Psykologisk trygghet under endring
  • Motstand mot endring
  • Motivasjon for endring
  • Endringsbarrierer

Etter å ha fullført dette emnet, forventes det at du har tilegnet deg følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

• Har kunnskap om interne og eksterne krefter og vilkår som påvirker endring og utvikling på ulike nivå i organisasjoner
  • Har kunnskap om sentrale begreper, temaer, teorier, tilnærminger og metoder innen endringsledelse
  • Har innsikt i hvordan man kan planlegge og organisere endring, utvikling og innovasjon gjennom å fremme involvering, medarbeiderskap, kreativitet og gode kommunikasjons- og arbeidsprosesser
  • Har kunnskap om nye utviklingstrender i arbeidslivet
  • Har kunnskap om kva som skaper motstand mot endring
  • Har kunnskap om ulike metoder og verktøy som kan brukes i endrings- og utviklingsarbeid
  • Har innsikt i faktorer som påvirker endringsprosesser

Ferdigheter

• Kan innhente og anvende teori, empiri og informasjon for å vurdere endrings- og utviklingsbehov
  • Kan identifisere og reflektere selvstendig over faglige og etiske problemstillinger knyttet til endringsledelse
  • Kan beskrive ulike faser i en endringsprosess og rollene de ulike aktørene i prosessen kan ha
  • Kan bidra i planlegging og ledelse av endringsprosesser
  • Forstår sentrale prinsipper for endringsledelse og kan anvende disse på konkrete case for å planlegge forbedrings- og endringsarbeid

Generell kompetanse

• Kan se helhetlig på muligheter og utfordringer ved endring
  • Kan reflektere over egen rolle og atferd i ulike gruppesammenhenger
  • Kan formidle fagkunnskap og egne vurderinger på en presis og velbegrunnet måte
  • Har innsikt i relevante faglige problemstillinger innen endringsledelse
  • Har utviklet en forståelse for hvordan endringsprosesser kan optimaliseres

Arbeidskrav

Godkjent arbeidskrav er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskravet i dette emnet er:

• Skriftlig innleveringsoppgave over oppgitt problemstilling med medstudentvurdering

Karakteren i dette emnet består av en eksamen:
Individuell skriftlig oppgave over 48 timer 1500 ord (+/- 10 %) i henhold til oppgitte formkrav og APA-mal for referering.

• Eksamensinnholdet er læringsutbyttene. Eksamensbesvarelsen sensureres og gis gradert karakter, A – F.