Samspill og samordning – komplekse problemer i offentlig sektor - ØKAD1290 (7,5 sp)
Samspill og samordning – komplekse problemer i offentlig sektor handler om viktige arbeidsmetoder for at det offentlige skal løse viktige og prioriterte problemstillinger.
Opptakskrav: | Generell studiekompetanse |
Studiested: | Nettstudier |
Studiestart: | Høst og vår |
Lånekassen: | Godkjent |
Eksamen: | Nettbasert |
Fysisk oppmøte: | Nei |
Samling: | Nei |
Om emnet
Samspill og samordning – komplekse problemer i offentlig sektor handler om hvordan samspill og samordning er viktige arbeidsmetoder for at det offentlige skal løse komplekse problemer i samfunnet. Studentene skal få kunnskap om nettverksmodeller og samskapning som et verktøy for å løse komplekse problemer, de skal også få et kritisk perspektiv på de nye modellene. Studenten får kunnskap om den nordiske samarbeidsmodellen som har en lang tradisjon i offentlig sektor. Studentene skal se sammenhenger mellom ulike styringslogikker og hvordan disse har vokst frem innenfor offentlig sektor.
Kunnskap
- Har kunnskap om hva som kjennetegner komplekse problemer
- Har forståelse av forskjellige styringslogikker og hvordan de påvirker ulike arbeidsmetoder i offentlig sektor
- Har kjennskap til ulike sider ved nettverksorganisering og samskaping som metode for å løse komplekse problemer
- Har kjennskap til hva som kjennetegner den nordiske samarbeidsmodellen.
Ferdigheter
- Kan identifisere komplekse problemer og analysere hvilke styringsutfordringer offentlig sektor står ovenfor.
- Kan forklare sentrale elementer ved nettverksorganisering og samhandling og hva som skiller disse fra andre styringslogikker
- Kan bruke analytiske ferdigheter og redskaper for å besvare ulike problemstillinger knyttet til offentlig organisasjoner og administrasjon
Kompetanse
- Kan drøfte ulike løsninger på komplekse problemer
- Kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette identifisere god praksis
Arbeidskrav
Godkjent arbeidskrav er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskravene i dette emnet er:
- Skriftlig innlevering over oppgitt problemstilling med medstudentvurdering
Eksamen
Individuell skriftlig oppgave over 48 timer på 2,000 ord (+/- 10 %) i henhold til oppgitte formkrav og mal for referering. Eksamensinnholdet er læringsutbyttene. Eksamensbesvarelsen sensureres og gis gradert karakter, A – F.