Hopp til hovedinnhold

Utviklingspsykologi - PSY1230 (15 sp)

Dette emnet tar for seg menneskets psykologiske utvikling gjennom hele livsløpet og undersøker hvordan biologiske faktorer i samspill med miljøfaktorer bidrar til å forme individet.

Opptakskrav:Generell studiekompetanse
Studiested:Nettstudier og på Campus
Studiestart:Høst og vår
Lånekassen:Godkjent
Eksamen:Nettbasert
Fysisk oppmøte:Ja for stedstudenter, men ikke obligatorisk
Samling:Nei

Om emnet:

Utviklingspsykologi søker å forklare når, hvordan og hvorfor mennesket utvikler seg. De ulike sidene ved utvikling blir satt inn i et psykologisk helhetsperspektiv som fokuserer på barns, unges, voksnes og eldres samspill med sine omgivelser. Emnet har som mål å gi studenten kunnskap om og forståelse for grunnleggende idéer.

OBS! Dersom du tar dette som et enkeltemne, dvs. ikke som en del av en grad, så vil det utstedes en karakterutskrift etter at du har fullført emnet.

  • utviklingspsykologiens historie 
  • prenatal utvikling og spedbarnsalderen 
  • biologisk utvikling gjennom livsløpet 
  • kognitiv utvikling gjennom livsløpet 
  • sosial utvikling gjennom livsløpet 
  • emosjonell utvikling gjennom livsløpet 
  • moralsk utvikling gjennom livsløpet 
  • tilknytning 
  • familie og oppdragelse 
  • forskningsmetodikk innen utviklingspsykologi 
  • aktuelle teoretiske, etiske og forskningsbaserte problemstillinger innen utviklingspsykologien 
  • språkutvikling

Etter å ha fullført dette emnet, forventes det at studenten har tilegnet seg følgende læringsutbytte: 

Kunnskaper

  • kunnskap om hovedtrekkene ved menneskets kognitive, biologiske, moralske, sosiale og emosjonelle utvikling 
  • kunnskap om sentrale temaer, personer, teorier, empiri og metoder innen utviklingspsykologien 
  • forståelse av at forskjellige teoretiske perspektiver har ulike innfallsvinkler til menneskets utvikling gjennom livsløpet 
  • kunnskap om aktuelle og historiske problemstillinger i utviklingspsykologien 
  • kjennskap til forskningsbaserte problemstillinger og forskningsetiske tema innen forskning på barn, ungdom, voksne og eldre 

Ferdigheter

  • evne til å beskrive og sammenligne hovedteoriene innenfor de ulike utviklingsområdene og drøfte teoriene ut fra sentrale empiriske funn 
  • evne til å se sammenhengen mellom ulike utviklingsområder 
  • evne til å drøfte styrker og svakheter ved empiriske studier innenfor utviklingspsykologien 
  • evne til å reflektere over barn og ungdom som målgruppe for psykologiske tester 

Generell kompetanse

  • evne til å gjøre noen selvstendige betraktninger knyttet til menneskets utvikling under ulike betingelser. 
  • en forståelse av utvikling som et komplekst samspill mellom biologiske forhold og sosiale og kulturelle erfaringer. 
  • en forståelse av at utviklingspsykologisk forskning på barn og ungdom krever spesiell aktsomhet og etiske vurderinger

Arbeidskrav

Godkjente arbeidskrav er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskravene er: 

  • godkjent en skriftlig innlevering 

Eksamen

Karakteren i dette emnet består av to eksamener som gir en samlet karakter. Studenten må bestå begge eksamener for å bestå emnet.

  • individuell skriftlig oppgave over 48 timer, 1500 ord (+/- 10 %) i henhold til oppgitte formkrav og APA-mal for referering. Denne delen teller 70 % av den totale karakteren. 
  • multiple-choice-eksamen på 1 time. Denne delen teller 30 % av den totale karakteren. 

Det er anledning til å ta opp kun den ene eller begge eksamenene i emnet dersom man ønsker det.

Eksamensinnholdet er læringsutbyttene. Eksamensbesvarelsen sensureres og gis gradert karakter, A–F. 

Finn dato for eksamen og mer eksamensinfo