Utviklingspsykologi - PSY1230 (15 sp)
Dette emnet tar for seg menneskets psykologiske utvikling gjennom hele livsløpet og undersøker hvordan biologiske faktorer i samspill med miljøfaktorer bidrar til å forme individet.
Opptakskrav: | Generell studiekompetanse |
Studiested: | Nettstudier og på Campus |
Studiestart: | Høst og vår |
Lånekassen: | Godkjent |
Eksamen: | Nettbasert |
Fysisk oppmøte: | Ja for stedstudenter, men ikke obligatorisk |
Samling: | Nei |
Om emnet:
Utviklingspsykologi søker å forklare når, hvordan og hvorfor mennesket utvikler seg. De ulike sidene ved utvikling blir satt inn i et psykologisk helhetsperspektiv som fokuserer på barns, unges, voksnes og eldres samspill med sine omgivelser. Emnet har som mål å gi studenten kunnskap om og forståelse for grunnleggende idéer.
- utviklingspsykologiens historie
- prenatal utvikling og spedbarnsalderen
- biologisk utvikling gjennom livsløpet
- kognitiv utvikling gjennom livsløpet
- sosial utvikling gjennom livsløpet
- emosjonell utvikling gjennom livsløpet
- moralsk utvikling gjennom livsløpet
- tilknytning
- familie og oppdragelse
- forskningsmetodikk innen utviklingspsykologi
- aktuelle teoretiske, etiske og forskningsbaserte problemstillinger innen utviklingspsykologien
- språkutvikling
Etter å ha fullført dette emnet, forventes det at studenten har tilegnet seg følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
- kunnskap om hovedtrekkene ved menneskets kognitive, biologiske, moralske, sosiale og emosjonelle utvikling
- kunnskap om sentrale temaer, personer, teorier, empiri og metoder innen utviklingspsykologien
- forståelse av at forskjellige teoretiske perspektiver har ulike innfallsvinkler til menneskets utvikling gjennom livsløpet
- kunnskap om aktuelle og historiske problemstillinger i utviklingspsykologien
- kjennskap til forskningsbaserte problemstillinger og forskningsetiske tema innen forskning på barn, ungdom, voksne og eldre
Ferdigheter
- evne til å beskrive og sammenligne hovedteoriene innenfor de ulike utviklingsområdene og drøfte teoriene ut fra sentrale empiriske funn
- evne til å se sammenhengen mellom ulike utviklingsområder
- evne til å drøfte styrker og svakheter ved empiriske studier innenfor utviklingspsykologien
- evne til å reflektere over barn og ungdom som målgruppe for psykologiske tester
Generell kompetanse
- evne til å gjøre noen selvstendige betraktninger knyttet til menneskets utvikling under ulike betingelser.
- en forståelse av utvikling som et komplekst samspill mellom biologiske forhold og sosiale og kulturelle erfaringer.
- en forståelse av at utviklingspsykologisk forskning på barn og ungdom krever spesiell aktsomhet og etiske vurderinger
Arbeidskrav
Godkjente arbeidskrav er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskravene er:
- godkjent en skriftlig innlevering
Eksamen
Karakteren i dette emnet består av to eksamener som gir en samlet karakter. Studenten må bestå begge eksamener for å bestå emnet.
- individuell skriftlig oppgave over 48 timer, 1500 ord (+/- 10 %) i henhold til oppgitte formkrav og APA-mal for referering. Denne delen teller 70 % av den totale karakteren.
- multiple-choice-eksamen på 1 time. Denne delen teller 30 % av den totale karakteren.
Det er anledning til å ta opp kun den ene eller begge eksamenene i emnet dersom man ønsker det.
Eksamensinnholdet er læringsutbyttene. Eksamensbesvarelsen sensureres og gis gradert karakter, A–F.