Hopp til hovedinnhold
Evelina Svensson og Ella Marie Heyerdahl sitter foran innspillingsutstyr på webrommet på Oslo Nye Høyskole
Evelina Svensson (t.v.) og Ella Marie Heyerdahl holdt et innlegg under Læringsfestivalen digital, i regi av NTNU 19. november. Foto: Privat

Holdt innlegg på Læringsfestivalen digital

Evelina Svensson og Ella Marie Heyerdahl fra Institutt for Helsefag holdt innlegg på Læringsfestivalen digital 19. november. Læringsfestivalen er en konferanse om læring i høyere utdanning med fokus på å presentere erfaringer og refleksjoner og dele kunnskapsbasert undervisningspraksis. Evelina og Ella Marie presenterte hvordan de har jobbet med god struktur og forventingstyring i digital undervisning.

Følgende var noe av det Evelina og Ella Marie presenterte under Læringsfestivalen digital: 

I valgemnet «Kosthold og ernæring for barn» på bachelorgraden i ernæring ved Oslo Nye Høyskole (ONH) har nettstudenter kortvarig praksis i en lokal barnehage eller skole for å få erfaring med mat og måltider i praksis. Samarbeidslæring og erfaringsdeling et viktige elementer i emnet, og fasiliteres ved at medstudenter og faglærer møtes i to obligatoriske digitale refleksjonsgrupper gjennom semesteret. I de digitale refleksjonsgruppene skal studentene presentere sine case fra praksis, få faglig veiledning og gi hverandre tilbakemeldinger.

For et godt læringsutbytte i refleksjonsgruppene er vi avhengig av godt forberedte studenter som deltar aktivt. Nettstudentene er opptatt av fleksibilitet, og det er viktig at de obligatoriske møtepunktene oppleves nyttige. Etter mange år med digital undervisning vet vi at begge deler kan være utfordrende å få til.

Vi har tatt utgangspunkt i LDHs modell for virtuelle refleksjonsgrupper og tilpasset denne til vår setting. I forkant av de digitale refleksjonsgruppene får studentene tydelig informasjon om opplegget inkludert en detaljert plan med tidsramme, forventinger til forberedelse og tydelig rolleavklaring. Studentene bytter på å være «ansvarlig student». De andre er «møtedeltakere».

Vi erfarte at en tydelig struktur og forventningsavklaring ga stor merverdi når studentene skal dele sin case og erfaringer. De fleste møtte godt forberedt, viste høyt engasjement og var aktive gjennom sesjonen slik at faglærer kunne innta en mer fasiliterende rolle. I evalueringer rapporterte studentene stor tilfredshet med å få tildelt tydelige roller med en klar forventning til både forberedelse og aktiv deltakelse.

Her finner du program og opptak av innleggene på konferansen. 


Tilbake til toppen