Foto: Getty Images

Hva skal du med en bachelor i ernæring?

Som ernæringsbiolog og høyskolelektor vil jeg gi deg et nyansert bilde av ernæringsutdanning i forhold til arbeidsmarkedet og hva du kan forvente deg når du har oppnådd en bachelorgrad.

Publisert i Aktuelt om ernæring av Marit Kolby Fredag 21. september, 2018 - 15:24 | sist oppdatert Tirsdag 22. mars, 2022 - 15:55

Gå til bachelor i ernæring

Hvorfor ernæring?

Vi kan alle kjenne på manglende motivasjon iblant, og rett før en tid som krever ekstra mye, slik som eksamensperioden, er det fort gjort å få en knekk – særlig hvis andre sår tvil om ditt valg av utdanning. Husk å spørre deg selv hvorfor du begynte med dette? Er det ernæring du brenner for? Er det dette som trigger interessen din, og får deg til å bli engasjert? Er dette du har lyst til å snakke med venner og familie om, og ser du ernæringsrelaterte utfordringer og forbedringspotensial rundt deg? Da er du fortsatt på rett spor!

Ernæring – det handler om å spise

Ernæring handler ikke bare om næringsstoffer. For folk flest handler det om å spise. Det handler om alle de valg rundt mat vi må gjøre hver dag, om matkultur og matglede, det handler om vårt sosiale liv. I et samfunn der folk nå i stor grad velger maten sin ut fra hva som er billigst og lettest tilgjengelig, kombinert med knallhard markedsføring av kosttilskudd og søppelmat og overdreven fokus på enkelte bestanddeler i maten fra media – trengs en fornuftig stemme som taler for å ta tilbake maten. Bare ordentlig mat.

Ta tilbake maten

Vi som taler den ordentlige matens sak trengs i alle deler av samfunnet. I hjemmene, i barnehagene, i skolene, på arbeidsplasser, i matindustrien, i institusjoner, på restauranter – alle arenaer der vi spiser. Det er ikke mangel på områder der vi med ernæringskunnskap trengs. Utfordringene ligger heller ikke i ernæringsutdannelsen. Men før vi med ernæringsutdannelse får mer plass og anseelse i samfunnet, står vi på stedet hvil.

Manglende satsing på ernæring gir for få arbeidsplasser

Dessverre er det mangel på jobber. Det har det vært lenge, og antall stillinger er ikke påvirket av om noen kan kalle seg ernæringsfysiolog, bachelor i ernæringsfysiologi eller bachelor i ernæring. Dette er et konstruert problem – det reelle problemet er mangel på arbeidsplasser, ikke hvilken tittel man skal sette i e-post signaturen.

Mastersyken

Det sier seg selv at ingen utdannelser kommer med jobbgaranti. I Norge er “mastersyken” utbredt . Det er svært vanskelig å få jobb i en bransje der det finnes kandidater med mastergrad, dersom man selv kun har bachelorgrad. Det har jeg selv fått erfare. Da jeg var ferdig bachelor i matvitenskap fra NMBU i Ås, søkte jeg mer enn 30 jobber jeg var kvalifisert for. Jeg vet at jeg hadde mye anvendbar kunnskap og jeg hadde toppkarakterer, men jeg ble ikke innkalt til et eneste intervju. Da jeg begynte å ringe rundt og spørre hvorfor jeg ikke kom med i betraktningen, var svaret alltid det samme. “Vi hadde mange kandidater med både mastergrad og erfaring, og til og med PhD”. De harde fakta er: I Norge stiller man svakt på arbeidsmarkedet med en bachelorgrad. Og min vei mot drømmejobben gikk via både en mastergrad og et jobbmessig sidespor før jeg var fremme.

Kompetanse og handlekraft

Det viktigste er likevel hvem du er, hva du gjør og hvordan du får vist frem at du har kompetanse og handlekraft. Da jeg søkte jobber for en tid tilbake, brukte jeg tiden min som arbeidsledig på å holde foredrag i lokalsamfunnet, lage varm, sunn mat i barnehagen og å jobbe med formidling gjennom å skrive artikler og blogg. Jeg vet at dette gjorde at jeg skilte meg ut i søknadsbunken. Arbeidsgivere er ute etter de som faktisk gjør noe, ikke de som bare har kompetanse på papiret. Det er en enorm forskjell! Husk at ernæring ikke bare handler om individuell ernæringsrådgiving. Tenk matproduksjon, praktisk matlaging – overalt i samfunnet trenger vi å øke både kunnskap og ferdigheter.

Gnisten, viljen og evnen

Alle de som har gnisten, viljen og evnen får gode jobber etter endt utdannelse. Det kan ta tid, og for mange holder det ikke med en bachelorgrad. Det er aldri feil å vurdere en grunnutdanning hvis det er vanskelig å komme inn på masterstudier. Vi har flere eksempler på tidligere studenter som har tatt et grunnfag i idrett eller en utdanning som personlig trener for å få flere bein å stå på. Ernæring og fysisk aktivitet går jo hånd i hånd!

Forbli sterk i troen!

Husk at ernæring er en ny vitenskap, og at ingen noen gang er ferdig utlært. Etablerte sannheter blir utfordret eller bekreftet av ny forskning, og det som var sant for 10, 20 eller 30 år siden er kanskje ikke lenger «god latin». På din vei mot arbeidslivet er det viktig at du holder kontakten med fagmiljøet. Delta på konferanser, seminarer og fagdager, les tidsskrifter og vær medlem i aktuelle foreninger. Hvis ernæring er det som får ditt hjerte til å banke litt fortere, må du forbli sterk i din overbevisning om at du har valgt riktig.

Meld deg på vårt nyhetsbrev