Hopp til hovedinnhold

Industriell organisering og markeder - ØKAD1250 (7,5 sp)

Endringer i markeder skjer ofte brått og uventet og er drevet av teknologiske endringer. Dette utforsker hvordan aktører i markeder interagerer og hvordan disrupsjon påvirker etablerte markeder. 

Opptakskrav: Generell studiekompetanse
Studiested: Nettstudier
Studiestart: Høst og vår
Lånekassen: Godkjent
Eksamen: Nettbasert
Fysisk oppmøte: Nei
Samling: Nei

 

Om emnet

Industriell organisering eller organisasjon, også kalt Næringsøkonomi, er en gren innen Samfunnsøkonomi som omhandler studiet av konkurranse og strategisk interaksjon mellom bedrifter som har markedsmakt. 

Markeder med perfekt konkurranse eller monopol forekommer sjelden i virkeligheten. De fleste markeder er karakterisert ved (imperfekt) konkurranse mellom et fåtall bedrifter. I en slik situasjon vil det være strategisk interaksjon mellom bedrifter - en bedrifts strategivalg (for eksempel pris) påvirker lønnsomheten til andre bedrifter og dermed deres strategivalg. Innen næringsøkonomi utvikles teorier og modeller for imperfekt konkurranse (oligopol), hvor det fokuseres på sentrale strategiske variabler som prising, produktdifferensiering, etablering, FoU og markedsføring. 

Vi utforsker effekten av transaksjonskostnader, begrenset informasjon og adgangsbarrierer for nye firmaer som kan være assosiert med ufullkommen konkurranse. Den analyserer determinanter for firma- og markedsorganisering og atferd på et kontinuum mellom konkurranse og monopol, inkludert fra myndighetenes handlinger. Du lærer både hvordan bedriftene agerer, og hvordan staten forsøker å påvirke bedriftenes markedsmakt gjennom regulering, lovgiving og kontraktsrett. 

Kunnskap 

  • Har kjennskap til de viktigste økonomiske teoriene som forklarer hvorfor det lett oppstår monopoler, karteller og andre former for prissamarbeid mellom bedrifter. 
  • Har kunnskap om hvordan spesifikke enkeltsektorer fungerer i dag og hvordan en slik markedsmakt til enkeltbedrifter har oppstått. 
  • Kjenner teorien for hvordan staten kan forhindre slik markedsmakt til bedrifter og hvordan implementering av slik politikk har slått ut i økt konkurranse i praksis. 
  • Kjenne til hvordan internasjonalt samarbeid mellom nasjoner og andre organisasjoner påvirker markedsmakten til enkeltbedrifter både innad i landet og dens internasjonale stilling. 

Ferdigheter 

  • Kan analysere enkeltsektorer for å avdekke grad av markedssamarbeid innenfor denne sektoren. 
  • Kan lete fram informasjon om regelverk og beskrivelse av markedsmakt både nasjonalt og internasjonalt. 

Kompetanse 

  • Forstår hvordan bedrifter er organisert internt 
  • Forstår hvordan bedrifter samarbeider på både lovlig og ulovlig vis, og hvordan disse eventuelt er forbundet. 

Arbeidskrav

For å gå opp til eksamen må arbeidskrav være bestått innen fristene.  

Arbeidskrav inkluderer: 

  • Skriftlig innlevering 

Eksamen 

Eksamen består av en individuell skriftlig oppgave på 4 timer.

Eksamensbesvarelsen sensureres og gis gradert karakter, A-F