Mikroøkonomi – Adferd og psykologi - ØKAD1231 (7,5 sp)

I emnet "Mikroøkonomi – Adferd og psykologi" får du først en innføring i elementære grunntanker og prinsipper for individers og foretaks økonomiske valg knyttet til nytte- og profittmaksimering. Deretter vil du lære hvordan sosial interaksjon og individenes impulsbaserte reaksjonsmønstre påvirker handlingene deres. Emnet vil gi deg innsikt i hvordan markeder og økonomiske institusjoner fungerer.

Opptakskrav: Generell studiekompetanse
Studiested: Nettstudier
Studiestart: Høst og vår
Lånekassen: Godkjent
Eksamen: Nettbasert
Fysisk oppmøte: Nei
Samling: Nei

Om emnet

Vi analyserer hvordan forskjellige markedsformer som fullkommen konkurranse, monopol og oligopol gir forskjellige priser og volum på et marked, og dermed også gir forskjellig fordeling av inntekt og nytte for både konsumenter og produsenter.

Videre studerer vi hvordan begrensninger i informasjon og evnen til å analysere denne, påvirker individenes etterspørsel. Du vil dermed bli i stand til å analysere utvikling i pris, volum og overskudd i ulike bransjer.

Temaer vi er innom

• Markedslikevekt i frikonkurranse
  • Monopol og prissamarbeid
  • Eksternaliteter
  • Adferdsøkonomi

Kunnskap

• Har kunnskap om sentrale temaer, teorier, prinsipper, empiri og metoder innen mikroøkonomi.
  • Kjenner til hvordan virksomheters tilbud og etterspørsel etter innsatsfaktorer påvirker priser og inntekter, og hvordan priser og inntekt i sin tur påvirker konsumenters etterspørsel.
  • Har kunnskap om de de økonomiske valgene individer står overfor i en markedsøkonomi og hvordan begrensninger i informasjon og evnen til å analysere denne påvirker konsumentenes etterspørsel.

Ferdigheter

• Kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid innen mikroøkonomi på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg.
  • Kan redegjøre for hvordan næringslivet kan nyttiggjøre seg kunnskap innen det mikroøkonomiske fagfeltet.
  • Har evne til å kommunisere resultatet av mikroøkonomisk analyse på en forståelig måte.
  • Kan drøfte effekten av offentlige inngrep i økonomien. fremstille hvordan individers nyttemaksimering og foretaks ønske om maksimal avkastning eller profitt kan brukes til å avlede henholdsvis etterspørselen etter og tilbudet av varer og tjenester.
  • Kan avlede etterspørselen etter og tilbudet av varer og tjenester fra henholdsvis individers nyttemaksimering og foretaks ønske om maksimal avkastning.

Generell kompetanse

• Har kjennskap til hvordan etiske og samfunnsmessige hensyn veies opp mot hverandre gjennom økonomiske beslutninger.
  • Kan utveksle synspunkter om de betingelser og antakelser som ligger til grunn for mikroøkonomisk analyse
  • Forstår at teoretiske modeller kun er forenklede framstillinger av virkeligheten og at forskjellige modeller derfor vektlegger forskjellige virkninger i økonomien.

Arbeidskrav

For å gå opp til eksamen må arbeidskrav være bestått innen fristene.

• Individuell skriftlig besvarelse av multiple choice-oppgaver og skriftlig langsvarsoppgaver, på til sammen ca. 750 ord, og må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen.

Eksamen

• Individuell skriftlig eksamen på 3 timer, som består av multiple choice-oppgaver og skriftlig besvarelse.

Eksamensinnholdet er læringsutbyttene.

Eksamensbesvarelsen sensureres og gis gradert karakter, A – F.