Fagskole

Cyber Security for everyone - TMIC1001 (2,5 sp)

Den digitale utviklingen skjer raskt, noe som betyr at flere elementer i livet vårt blir digitalisert eller koblet til internett. Med denne økende avhengigheten av teknologi kommer også økt risiko for digitale trusler. I dette emnet lærer du å sikre at informasjon og data forblir trygg og beskyttet mot uautorisert tilgang.

Opptakskrav: Generell studiekompetanse eller fagbrev/svennebrev
Studiested: Nettstudier
Studiestart: Høst
Studieomfang: Heltid og deltid
Lånekassen: Kontakt ONF for informasjon om Lånekassen
Eksamen: Nettbasert
Fysisk oppmøte: Nei
Undervisningsspråk Engelsk

Basiskompetanse i cybersikkerhet blir stadig viktigere for å beskytte våre digitale tjenester mot angrep. Det innebærer å overvåke og opprettholde sikkerheten til datasystemer, nettverk og digitale plattformer gjennom ulike sikkerhetstiltak og teknologier.

Vårt mål er å gi deg en grunnleggende forståelse av fagfeltets prinsipper og praksiser, slik at alle som trenger denne kompetansen i sin jobb kan få dette. Etter å ha fullført alle læringsaktivitetene og levert eksamen, får du en dypere innsikt i digitale trusler, og forstår også bedre betydningen av cybersikkerhet i det daglige liv. Denne kunnskapen vil være verdifull for alle som jobber med eller er interessert i teknologi, uavhengig av bakgrunn eller tidligere utdanning.

Hva lærer du?

I emnet Cyber Sikkerhet for everyone lærer du blant annet om:

• Rolleforståelse i cybersikkerhet
  • Retningslinjer og standarder innen cybersikkerhet og IT-styring
  • Konsekvenser ved ubeskyttede cybertrusler.
  • Ulike cybersikkerhetsroller og ansvar knyttet til disse

Hva kan du jobbe med?

Ferdighetene du opparbeider deg i dette emnet vil gi deg et grunnleggende utgangspunkt og forberede deg på en rekke karriereveier.

Du vil kunne utføre oppgaver innen:

• IT-prosjekter: Du vil kunne integrere sikkerhetsaspekter i prosjekter, delta i prosjektteam og adressere sikkerhetsutfordringer.
  • IT-sikkerhetsovervåkning: Du vil kunne overvåke sikkerhetsforhold i organisasjoner og identifisere utfordringer.
  • IT-sikkerhetsadministrasjon: Du vil kunne administrere enkle sikkerhetssystemer og opprettholde standarder.
  • Samarbeid og kommunikasjon: Du vil kunne forbedre evnen til å diskutere og samarbeide om cybersikkerhetsspørsmål på tvers av profesjonelle disipliner.

Hvem kan dette emnet passe for?

• Webutviklere: Utviklere som trenger grunnforståelse for prinsipper innen Cyber Sikkerhet.
  • Ansatte i alle sektorer: Perfekt for alle som jobber med eller i nærheten av sensitive data eller digitale systemer.
  • Ledere og beslutningstakere: Ideelt for ledere som ønsker å forstå grunnleggende cyber sikkerhet for ansvarlig drift av organisasjoner.
  • Prosjektmedarbeidere: Perfekt for deg som ønsker å dykke dypere inn i aspekter ved IT-sikkerheten i prosjekter.

Dette er et fleksibelt emne og du kan studere når du vil og hvor du vil. Det er ingen obligatoriske samlinger eller oppmøteplikt.

Pensumlisten tilgjengeliggjøres her i løpet av juni.

Arbeidskrav

Obligatoriske arbeidskrav må bestås for at studenten skal kunne gå opp til eksamen:

• Multiple choice test. Vurderes som bestått /ikke bestått

Eksamen består av to innleveringer:

• Prosjekteksamen: case study (+/-1500 ord)
  • Individuell audio- eller videopresentasjon som redegjør for prosessen og egen læring

Innleveringer blir vurdert i kombinasjon, noe som resulterer i én avsluttende emnekarakter A - F.