Fagskole

User-centered Design - TPDE2001 (7,5 sp)

I dette emnet lærer du det du trenger for å kunne jobbe med brukerorientert design i arbeidslivet. Gjennom praktisk erfaring vil du lære bransjerelevante verktøy slik at du kan designe og prototype webapplikasjoner.

Opptakskrav: Generell studiekompetanse eller fagbrev/svennebrev
Studiested: Nettstudier
Studiestart: Høst
Lånekassen: Kontakt ONF for informasjon om Lånekassen
Eksamen: Nettbasert prosjektoppgave
Fysisk oppmøte: Nei
Undervisningsspråk Engelsk

Brukerorientert design setter sluttbrukerne i sentrum av designprosessen, og i dette emnet vil du lære hvordan du anvender designprinsipper og metoder for å skape brukervennlige og funksjonelle designprototyper. Du vil undersøke tema som UX-design, informasjonsarkitektur, interaksjonsdesign, universell utforming og du vil lære grunnleggende prinsipper for visuell digital design og UI design.

Emnet utforsker de ulike stadiene av en designprosess. Dette inkluderer å definere et problem, utvikle idéer, lage prototyper og teste disse på reelle brukere. Du vil lære teknikker for å samle innsikt om brukerbehov og du vil få praktisk erfaring med å bruke verktøyene og programvare som brukes i bransjen. Etter å ha gjennomført alle læringsaktiviteter og eksamen vil du vil du kunne designe nyskapende webgrensesnitt som gir mening for sluttbrukeren.

Hva lærer du?

I emnet User-centered Design lærer du blant annet:

• Arbeidsmetoder og verktøy innen interaksjonsdesign, UI- og UX design
  • Designprinsipper og metoder, og deres anvendelse i forskjellige kontekster
  • Brukerbehov og adferd i digital produktutvikling
  • Informasjonsarkitektur og innholdsstrategi for effektiv organisering og strukturering av innhold på nettet
  • Tilgjengelighetsstandarder og retningslinjer for inkluderende brukeropplevelser
  • Brukertester for innsikt og tilbakemeldinger innen digital produktutvikling

Hva kan jeg jobbe med?

Dette emnet gir de grunnleggende ferdighetene du trenger for å jobbe med brukerorientert webdesign. Du lærer ulike stadier av designprosessen, inkludert definering av problemet, idéutvikling, prototyping og testing. Du vil lære teknikker for å samle innsikt om brukernes behov og preferanser for å skape meningsfulle og intuitive webopplevelser. Emnet gir deg praktisk erfaring med bransjestandard verktøy og programvare for å designe og prototype webgrensesnitt.

Du vil kunne utføre oppgaver innen:

• Utvikling av prototyper: Du vil kunne bruke kunnskap til å designe og teste funksjonelle prototyper, noe som er essensielt for produktutviklingsprosesser.
  • Brukersentrert design i praksis: Bruk kunnskapen til å designe intuitive grensesnitt og sømløse interaksjonsflyter.
  • Strategisk brukeranalyse: Anvend innsikt fra brukerforskning for å veilede produktutvikling som imøtekommer brukernes behov og forbedrer brukeropplevelser.
  • Designstrategi: Implementer designstrategier som aligner med forretningsmål, slik at UX-design ikke bare forbedrer brukeropplevelsen, men også bidrar til å drive virksomheten fremover.
  • Tilgjengelighet og inkluderende design: Anvend prinsipper for universell utforming for å skape mer tilgjengelige og inkluderende produkter, noe som forsterker produktets markedspotensial og sosiale ansvar.

Hvem kan dette emne passe for?

• Aspirerende UX-/UI-designere: Perfekt for deg som ønsker å dykke dypere inn i brukersentrert design og kanskje ønsker deg en karriere innenfor brukervennlighet.
  • Utviklere: Ideelt for utviklere som ønsker å forstå grunnleggende UX-design for å forbedre samarbeidet med UX-designere og forbedre brukeropplevelsen i deres prosjekter.
  • Produktledere og utviklere: Passer for deg som ønsker å integrere brukerfokusert design i utvikling av digitale produkter.
  • Digitale innholdsprodusenter: For profesjonelle som ønsker å strukturere innhold effektivt og skape tilgjengelige brukeropplevelser.

Dette er et fleksibelt emne og du kan studere når du vil og hvor du vil. Det er ingen obligatoriske samlinger eller oppmøteplikt.

Pensumlisten tilgjengeliggjøres her i løpet av juni.

Arbeidskrav

Obligatoriske arbeidskrav må bestås for at studenten skal kunne gå opp til eksamen:

• Multiple choice-test. Vurderes til bestått /ikke bestått

Eksamen

Eksamen består av to innleveringer:

• Prosjekteksamen: En fullt fungerende digital prototype
  • Individuelt refleksjonsnotat som redegjør for prosessen og egen læring

Innleveringer blir vurdert i kombinasjon, noe som resulterer i én avsluttende emnekarakter A - F.