Studietur til Midtøsten

Bli med på studietur til Israel og Palestina. Dette er en tur tettpakket med interessante og lærerike møter og besøk, som gir studentene et unikt innblikk i en langvarig konflikt.

Tidsrom: 10–12 dager i perioden mai/juni, årlig studietur*
Hvor: Tel Aviv, Jerusalem, Ramallah, Betlehem, Hebron, Bil’in m.m. (Israel og Vestbredden)
For hvem: Studenter på andre studieår av bachelor i freds- og konfliktstudier og bachelor i internasjonale studier. Studieturen er ikke obligatorisk. Turen tilbys ikke nettstudenter, grunnet krav om forberedelser på campus.
Pris: Ca. 15 000 kr (alt inkludert)
Arrangør: Oslo Nye Høyskole
Arrangert første gang: april 2012
* Forbehold: Det arrangeres ikke studietur til Midtøsten dersom den politiske situasjonen i området ikke tillater det.

Et balansert bilde av en langvarig konflikt

Konflikten mellom israelere og palestinere er en av de mest fastlåste konfliktene i verden i dag. Mange har opp gjennom årene involvert seg i konflikten, og mye prestisje er lagt ned i å forsøke å skape en varig løsning. Til tross for alle forsøk virker situasjonen mer fastlåst enn noen gang. Studieturen til Midtøsten har som formål å gi et balansert og flersidig bilde av en konflikt som det er knyttet sterke meninger og følelser til. Møter med mennesker på begge sider av konflikten kan være både inspirerende og deprimerende, og mens man i noen tilfeller får bekreftet fordommene sine, blir man i andre tilfeller overrasket og satt på prøve. En ting som er sikkert er at alle som deltar på denne studieturen får økt kunnskap og minner for livet.

Programmet består vanligvis av møter med blant annet det israelske utenriksdepartement, representanter for de palestinske selvstyremyndighetene, FNs spesialutsending til området, norske diplomater og fredsorganisasjoner fra både israelsk og palestinsk side.

Formål med studieturen

• få kjennskap til og kunnskap om Israel og Palestina
  • lære om en konflikt fra innsiden og se konflikten fra ulike sider og perspektiver
  • få internasjonal erfaring
  • utfordres til å anvende faglig teori og kunnskap i en konkret konfliktsituasjon
  • øke studiets relevans

Undervisning og faglig program

Som forberedelse til studieturen arrangeres det en seminarrekke hvor ulike temaer belyses. En rekke personer som på ulik måte arbeider med konflikten gir studentene kunnskap. Tidligere har vi blant andre hatt besøk av Hanne Eggen Røislien, Hilde Henriksen Waage, Jørgen Jensehaugen og Sidsel Wold.

I Israel og Palestina er programmet fullpakket med spennende møter og samtaler med fredsorganisasjoner og aktivister på israelsk og palestinsk side, slik som Peace Now, The Israeli Committee Against House Demolitions (ICHAD), Israel Palestine Center for Research and Information (IPCRI), Breaking the Silence, Holy Land Trust (HLT), Tent of Nations, Wi’Am, samt motstandsbevegelser i landsbyene Bi’lin og Budrus. Programmet inkluderer også møter med politiske grupper og offisielle kilder, slik som israelsk UD, Palestine Liberation Organization (PLO) og Fatah, samt internasjonale aktører, som FN og norsk UD (både Norges ambassade til Israel og representasjonen i de palestinske områdene).

I tillegg besøker vi palestinske byer og landsbyer, flyktningleirer, Yad Vachem (Holocaustmuseet), Mea Sharim (ultraortodoks bydel i Jerusalem), israelske bosettinger og en rekke severdigheter, som Klagemuren, Fødselskirken, Klippemoskeen, Gravkirken, Dødehavet og mye mer.

Øvrig informasjon

For spørsmål og ytterligere informasjon vedrørende boforhold, program, visum og annet, ta kontakt med høyskolen.