Freds- og konfliktstudier - forstå hva som ligger bak

Hvilke krefter i samfunnet bidrar til å skape fred og konflikt? Freds- og konfliktstudier er et tverrfaglig studium som skal gjøre deg i stand til å analysere lokale og globale fenomener knyttet til fred og konflikt.

Søk studier

Opptakskrav på studiene er generell studiekompetanse. Oppstart avhenger om du velger å studere på nett eller campus.

Du kan ta bachelor i freds- og konfliktstudier eller årsstudium i freds- og konfliktstudier og ulike enkeltemner.

Drømmer du om å arbeide innen humanitære organisasjoner, statlig utenrikstjeneste (både politisk og militært), politisk forskning, fredsforskning og tilsvarende arbeidsområder kan dette være riktige studier for deg.

Fagfeltet er i kontinuerlig endring med stadig nye måter å tenke på når det kommer til blant annet konfliktforebygging, årsaker til konflikter, ulike aktørers roller og internasjonal samhandling og utvikling.

Studiene bygger på kunnskap fra en rekke fagdisipliner, blant annet statsvitenskap, historie, jus, antropologi, filosofi, geografi, kulturstudier, religionsstudier og strategi- og forsvarsstudier.

frivillige som står sammen i en ring

Nyttige erfaringer underveis i studiene

På Oslo Nye Høyskole ønsker vi å legge til rette for at du kan tilegne deg praktiske ferdigheter og erfaringer.

I løpet av bachelorgarden i freds- og konfliktstudier (som kan tas både på nett og på campus) har du mulighet til å ta internship hos yrkesrelevante aktører som en del av graden. Erfaring fra yrkeslivet gjør deg bedre rustet til å sikre deg jobb ved endte studier.

Høyskolen tar også jevnlig imot internasjonale gjester og partnere som holder forelesninger for dere. Våre fagansatte deltar aktivt i internasjonale nettverk, noe som styrker vår internasjonale profil.

I tillegg har vi studentutvekslingssamarbeid med flere utenlandske universiteter hvor vi hvert studieår tar imot en gruppe studenter som har undervisning sammen med bachelorstudentene på campus. Dette bidrar til nye perspektiver for alle og et engasjerende læringsmiljø.

Se også: Videre studiemuligheter innen freds- og konfliktstudier

Studieturer til spennende steder

Som student på Freds- og konfliktstudier vil du få mulighet til å reise på flere spennende studieturer til fagrelevante destinasjoner i løpet av studiet.

På første studieår vil det arrangeres en kortere tur innenfor Europa. Destinasjonen kan endre seg fra år til år, men vi sørger alltid for å reise til steder som gir studentene et unikt innblikk i konkrete faglige problemstillinger knyttet til de ulike områdene. Typiske reisemål kan være Brussel, Den Haag, London eller Berlin.

I løpet av andreåret er det mulig å bli med på studietur til Israel og Palestina. Dette er en tur tettpakket med avtaler og besøk, som gir studentene et unikt innblikk i en langvarig konflikt. Turen går over en til to uker.

Det kan også organiseres kortere studieturer til andre destinasjoner. Eksempelvis vil det Høsten 2022 bli arrangert studietur til Svalbard i forbindelse med emnet Geopolitics and Security in the Arctic.

På tredje studieår vil du få mulighet til å skrive deler av bacheloroppgaven ved studiesenteret Tanga International Competence Center (TICC) i Tanzania. Ved TICC vil du få fred og ro til å fokusere på bacheloroppgaven, samtidig som du vil få mulighet til å utforske en interessant region. Oppholdet strekker seg over fire til fem uker.

Studieturene følger offentlige reiseråd og vil ikke bli arrangert dersom det ikke er tillatt.

israel med flagget i forgrunnen

Karrieren din starter under studiene

På freds- og konfliktstudier legger vi til rette for og oppfordrer deg til å engasjere deg ved siden av studiene. Vi har god kontakt med både organisasjonsliv og forskningsinstitusjoner og bidrar med innspill til hvordan du kan gjøre deg mer attraktiv for fremtidige arbeidsgivere.

Høyskolen har også en egen karriererådgiver som tilbyr individuell karriereveiledning og som organiserer ulike møter og kurs for dere.

Ønsker du å sparre med en studieveileder om studiemulighetene?