Fagskole
Miljøarbeid i ungdomsskole og videregående skole (ettårig)
Vil du være med å skape trygge og inkluderende skolemiljøer for ungdom? Med vår nettbaserte fagskoleutdanning i miljøarbeid får du kunnskapen og verktøyene du trenger for å støtte skoleungdom i deres faglige, sosiale og emosjonelle utvikling. Øk kompetansen din og ta steget mot en meningsfull jobb.
Studiet har oppstart høsten 2026
Opptakskrav: | Generell studiekompetanse, fagbrev/svennebrev eller realkompetanse |
Studiested: | Nettstudier |
Studiestart: | Høst eller vår |
Studieomfang: | Heltid 1 år eller deltid 2 år |
Oppnådd grad ved fullføring: | Fagskolegrad |
Lånekassen: | Godkjent |
Vurderingsform: | Nettbasert eksamen og arbeidskrav |
Fysisk oppmøte: | Nei |
Undervisningsspråk | Norsk |
Vil du gjøre en forskjell for ungdom i en sårbar fase av livet?
Miljøarbeidere i skolen spiller en viktig rolle i å skape trygge og inkluderende læringsmiljøer. Denne fagskoleutdanningen gir deg kompetansen du trenger for å støtte ungdom i deres faglige, sosiale og emosjonelle utvikling. Som student lærer du om utviklingspsykologi, kommunikasjon og relasjonskompetanse, samt hvordan du kan tilrettelegge for et godt psykososialt skolemiljø. Studiet er praksisnært og gir deg ferdighetene du trenger for å jobbe direkte med elever, lærere og skoleledelse i ungdomskole eller videregående skole.
Hva lærer du?
For å skape et trygt og godt skolemiljø trenger ungdom trygge voksne med riktig kompetanse. I dette studiet lærer du hvordan du kan støtte elever i deres utvikling, håndtere utfordrende situasjoner og bidra til et inkluderende læringsmiljø. Du får praktisk og teoretisk kunnskap som gjør deg rustet til å jobbe forebyggende og styrkende med ungdom. I studiet lærer du blant annet om:
- Psykisk helse: Få innsikt i ungdoms utvikling og psykiske helse
- Å bygg relasjoner: Lær å bygge sterke og støttende relasjoner med elever
- Å tilrettelegge for godt klassemiljø: Få ferdigheter i konflikthåndtering og klassemiljøarbeid
- Å forebygge mobbing: Forstå hvordan du kan forebygge utenforskap og mobbing i skolen
- Innsikt i lovverk: Få kunnskap om relevante lover, forskrifter og tverrfaglig samarbeid
Praktisk erfaring og fleksibilitet
Dette studiet er nettbasert og gir deg derfor muligheten til å tilpasse studenttilværelsen til din hverdag. ONF har sin egen læringsplattform kalt Qybele, hvor det aller meste av studiehverdagen din vil finne sted. I Qybele vil du finne videoer, oppgaver og læremidler. Du vil også finne kontaktmuligheter til lærere og medstudenter – for eksempel muligheten til å opprette kollokviegrupper. I læringsplattformen vil du også gjennomføre arbeidskrav og eksamen. Det vil si at du kan gjennomføre studiene fra hvor du vil - enten du er i jobb, sitter på lesesalen, fra sofaen på hytta eller fra solsengen på Bali.
Hvem passer studiet for?
Studiet passer for deg som:
- Ønsker å jobbe med ungdom og deres utvikling
- Vil bidra til et godt skolemiljø og forebygge psykososiale utfordringer
- Har et fagbrev innen barne- og ungdomsarbeid, helse- og omsorg eller tilsvarende erfaring
- Har relevant arbeidserfaring og ønsker faglig påfyll
Jobbmuligheter etter studiet
Etter å ha fullført denne ettårige utdanningen står du rustet til en karriere innen skole- og oppvekstsektoren, der du kan jobbe med å støtte og veilede ungdom. Du kan jobbe som miljøarbeider i ungdomsskole og videregående skole eller assistent i elevtjenesten. Med praktisk erfaring i å skape trygge og inkluderende læringsmiljøer, kombinert med ferdigheter i kommunikasjon, konflikthåndtering og tverrfaglig samarbeid, vil du være en verdifull ressurs i skolen. Dette studiet gir også en solid plattform for videre spesialisering og karriereutvikling innen miljøterapi, barnevern, helsetjenester eller fritidstilbud for ungdom.
Hva kan du bli, og hva kan du jobbe med?
- Miljøarbeider i ungdomsskole og videregående skole
- Barne- og ungdomsarbeider i ulike sektorer
- Assistent i elevtjenesten
- Veileder for ungdom i ulike skole- og helsetjenester
Kommer
1. semester
Utviklingspsykologi – med fokus på 13-18 år (15 sp)
- Generell utviklingspsykologi
- Skolevegring
- Sosiale og emosjonelle vansker
- Identitet
- Risiko og resiliens
- Psykisk helse og psykisk uhelse
- Unge som lever med vold og omsorgssvikt
- Motivasjon og mestring
- Risiko og beskyttelsesfaktorer
- Ungdomshjernen
Miljøarbeideren i ungdomsskolen og videregående skole (15 sp)
- Skolen som lærings- og sosialiseringsarena
- Forskjellen på miljøarbeid og miljøterapi
- Målrettet miljøarbeid og rollen som miljøarbeider
- Elevsyn og Etikk
- Tverrfaglig samarbeid
- Relevante lover, forskrifter og regelverk og betydningen av disse i praksis
- Unges muligheter og rettigheter
- Håndtering av bekymring for elever
- Uønsket atferd i skolen og regelverk knyttet til dette
- Forståelse for en ungdoms atferd
- Skole og hjem-samarbeid
- Omsorgstretthet
2. semester
Tilrettelegging av elevers psykososiale læringsmiljø (15 sp)
- Aktivitet, trivsel og læring
- Tilrettelegging av aktiviteter for ulike elevgrupper
- Helsefremmende tiltak i skolen
- Klasseledelse og tilrettelegging for gruppeprosesser
- Konfliktløsning og konflikthåndtering
- Utagering og vold, herunder håndtering av vold
- Forebygging og håndtering av mobbing
- Håndtering av rusatferd
- Hjelpetiltak for ungdom med uønsket atferd
- Sosiale medier
- Bruk av digitale verktøy i læring og utvikling
- Tiltak for elever med særskilte behov
Kommunikasjon og relasjonsferdigheter – med fokus på 13 - 18 år (15 sp)
- Relasjonskompetanse i skolen
- Kommunikasjonsferdigheter
- Motiverende samtaler
- Forebygging og konfliktløsning gjennom samtale
- Følelsesbevisst kommunikasjon
- Tilknytningsbaserte tiltak skolen
- Ulike typer samtaler med ungdom
- Virkemidler til bruk i samtaler
- Tilrettelegging og gjennomføring av elevgrupper
- Kultursensitivitet i kommunikasjon