Fagskole

Nettstudier

UX and Design Thinking 15 sp

Er du interessert i en karriere innen UX eller digital produktutvikling? Ønsker du å lære om brukersentrert design og Design Thinking? Da er dette studiet for deg! UX and Design Thinking gir deg en praktisk innføring i designprosesser som setter brukeren i sentrum.

* Pris pr. semester. Registreringsavgift og utgifter til materiell kommer i tillegg
Opptakskrav: Generell studiekompetanse
Studiested: Nettstudier
Studiestart: Høst og vår
Studieomfang: Heltid og deltid. Må fullføres innen ett semester.
Lånekassen: Godkjent
Eksamen: Nettbasert prosjekteksamen
Fysisk oppmøte: Nei
Undervisningsspråk Norsk og engelsk

Dette studiet er for deg som vil jobbe med nettbasert produktutvikling og design med fokus på brukeropplevelse. Du lærer å designe produkter og tjenester som møter både brukerens og virksomhetens behov. Studiet er spesielt tilpasset aspirerende designere og produktutviklere som ønsker å lage attraktive og funksjonelle løsninger.

Hva er UX og Design Thinking?

UX (User Experience): UX-design (User Experience Design) fokuserer på å gjøre digitale produkter enkle og behagelige å bruke. Det innebærer å forstå brukerbehov og -atferd, og designe løsninger som gir en god brukeropplevelse.

Design Thinking: En metode for å løse problemer og utvikle nye ideer med fokus på brukerne. Det innebærer å forstå brukernes behov, lage ideer og prototyper og teste løsninger for å skape brukervennlige produkter og tjenester.

Hva lærer du?

Dette studiet består av to emner som dekker grunnleggende ferdigheter og prinsipper innen brukersentrert design og Design Thinking.

Du vil lære om:

• Grunnleggende prinsipper for Design Thinking og brukersentrert design.
  • Metoder og verktøy innen interaksjonsdesign, UI (brukergrensesnitt)- og UX-design.
  • Universell og bærekraftig utforming av produkter, og hvorfor dette er viktig for brukere, organisasjoner og samfunnet.
  • Forståelse av brukerbehov og adferd i digital produktutvikling.
  • Hvordan utvikle konsepter ved hjelp av Design Thinking og brukersentrert design.

Arbeidsrelevans:

Dette studiet gir deg verktøyene du trenger for å starte en karriere innen UX og digital produktutvikling. Etter å ha fullført studiet, vil du ha grunnleggende ferdigheter innen:

• Brukersentrert Design og UX
  • Produksjon av digitalt innhold
  • Design og produktutvikling

Dette er et fleksibelt studium, og du kan studere når og hvor du vil. Det er ingen obligatoriske samlinger eller møteplikt.

Se hvert enkelt emne for pensum.

Se hvert emne for beskrivelse av eksamen og arbeidskrav.