Miljøterapi - PSY6161 (15 sp)
I dette emnet lærer du om det mangefasetterte fag- og praksisfeltet som utgjør miljøterapi. Du vil blant annet lære om bakgrunnen for utvikling av miljøterapi, grunnleggende prinsipper og holdninger innen miljøterapi og overordnede føringer for å legge til rette for god bruk av miljøterapi.
Opptakskrav: | Generell studiekompetanse |
Studiested: | Nettstudier eller på campus |
Studiestart: | Høst eller vår |
Lånekassen: | Godkjent |
Eksamen: | Nettbasert |
Samling: | Ja - mer info her |
Dette emnet har obligatoriske samlinger.
Om emnet:
Emnet miljøterapi tar for seg det mangefasetterte fag- og praksisfeltet som utgjør miljøterapi. Rammen for emnet er at miljøterapi er en terapiform som har noe egenartet i seg selv, en fagideologisk tankegang, som kan bidra sterkt inn i de ulike brukerens liv og bedringsprosesser. Emnet har til formål å gi studentene kunnskap og forståelse for grunnleggende ideer og teorier som vil bidra i det miljøterapeutiske arbeidet.
I dette emnet vil du lære om bakgrunnen for utvikling av miljøterapi, grunnleggende prinsipper og holdninger innen miljøterapi og overordnede føringer for å legge til rette for god bruk av miljøterapi. Det vil også bli fokusert på ulike bruksområder for miljøterapi, og organisasjonens rolle i det miljøterapeutiske arbeidet. I stor grad vil det også legges vekt på viktige kunnskaper og ferdigheter i hvordan være en god miljøterapeut i praksis. I dette vil relasjons- og kommunikasjonskompetanse stå i fokus, samt kunnskap om etiske betraktninger i møtet med mennesker som trenger hjelp. Videre vil emnet legge til rette for å reflektere rundt egne reaksjoner, med mål om å styrke studentens evne til å stå i utfordrende miljøterapeutiske situasjoner.
OBS! Dersom du tar dette som et enkeltemne, dvs. ikke som en del av en grad, så vil det utstedes en karakterutskrift etter at du har fullført emnet.
- miljøterapiens bakgrunn og historie
- prinsipper og holdninger innen miljøterapi
- relasjons- og kommunikasjonskompetanse
- organisering og ledelse i miljøterapi
- etikk i miljøterapi
- refleksjon
- samarbeid
- menneskemøter
Etter å ha fullført dette emnet, forventes det at studenten har tilegnet seg følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
- har kunnskap om miljøterapiens bakgrunn og bruksområder
- har kunnskap om overordnede prinsipper og holdninger innen miljøterapi
- har kunnskap om miljøterapi som en overordnet behandlingsmetodikk, samt spesifisert ved ulike terapeutiske retninger
- har kunnskap om relasjonelle utfordringer i miljøterapi
- har kunnskap om kommunikasjon og kommunikasjonsutfordringer i miljøterapi
- har kunnskap om hvordan ledelse og organisering spiller inn på den miljøterapeutiske hverdagen
- har kunnskap om relasjonens betydning i miljøterapi
- har kunnskap om refleksjon
Ferdigheter
- kan beskrive miljøterapi som en egenartet terapiform, men også beskrive det ut ifra ulike terapeutiske retninger
- kan gjenkjenne relasjonelle utfordringer i miljøterapi
- kan reflektere over de etiske aspektene ved arbeidet i miljøterapi
- kan reflektere over egne reaksjonsmønstre i ulike miljøterapeutiske situasjoner
Generell kompetanse
- er i stand til å selvstendig reflektere rundt miljøterapiens muligheter og begrensninger i møtet med brukernes behov
- har en forståelse for kompleksiteten i det miljøterapeutiske landskapet
- kan reflektere selvstendig over faglige og yrkesetiske problemstillinger knyttet til miljøterapi generelt og egen fagutøvelse spesielt
Arbeidskrav
Godkjente arbeidskrav er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskravene i dette emnet består av:
- godkjent skriftlig innlevering
- obligatorisk undervisning (med aktiv deltakelse)
Eksamen
Karakteren i dette emnet består av en individuell muntlig eksamen. Eksamen avholdes stedlig eller digitalt.
Eksamensinnholdet er læringsutbyttene. Eksamensbesvarelsen sensureres og gis gradert karakter, A – F.