PSY3270 Konsulterende psykologi – relasjoner, kommunikasjon og endring (15 sp)
Hvordan hjelper man mennesker som ønsker endring i livet? Dette emnet gir deg en grundig innføring i endringsprosesser og kommunikasjonsferdigheter som legger til rette for endring gjennom samtale.
Dette emnet har én obligatorisk samling over to dager, som kan deltas på enten digitalt eller på campus i Oslo.
Om emnet:
Dette emnet dekker historiske perspektiver, ulike forståelsesmodeller og ulik terapeutisk praksis sett opp mot menneskelige utfordringer. Grunnleggende og mer avanserte ferdigheter i henhold til hjelperrollen eller som annen utøver av psykologifaget er fokus i emnet. Man vil også komme inn på ulike hjelperroller i møte med mennesker.
Emnet gir en overordnet innføring i sentrale psykologiske tilnærminger til endringsarbeid, og tar sikte på å gi studentene en grundig innføring i kommunikasjonsferdigheter som er grunnleggende for endring gjennom samtale.
Emnet skal gjøre studenten i stand til å forstå en endringsprosess og å utvikle noen av de ferdighetene som er nødvendige for å være en effektiv hjelper.
Emnet dekker også sentrale etiske utfordringer omkring hjelperrollen. Undervisningen vil i tillegg ta for seg oppbygningen av helsevesenet og Lov om Helsepersonell. Emnet har som mål å gi studentene kunnskap om den konsulterende psykologiens plass i samfunnet. Det legges vekt på praktisk bruk av psykologiske metoder og kunnskaper for å fremme god kommunikasjon i interpersonlige møter og dermed legge til rette for endringsarbeid.
- den konsulterende psykologiens historie
- evidensbasert terapi og behandlingsforskning
- ulike tilnærminger til endringsarbeid
- ulike perspektiver på menneskelig utvikling og endring
- forskningsmetodikk innen konsulterende psykologi
- kommunikasjonsferdigheter
- terapeutrollen, terapeutisk relasjon og den terapeutiske alliansen
- avslutning og evaluering av hjelpende relasjoner
- klinisk veiledning
- etiske og profesjonelle utfordringer omkring terapeutrollen
- lov om helsepersonell
Etter å ha fullført dette emnet, forventes det at studenten har tilegnet seg følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
- kunnskap om konsulterende psykologi som fagområde
- kjennskap til aktuell og historisk kunnskapsutvikling innen konsulterende psykologi
- kunnskap om grunnlaget for evidensbasert endringsarbeid
- kunnskap om ulike tilnærminger til endringsarbeid
- kunnskap om sentrale mekanismer i endringsarbeid
- kunnskap om relasjon og allianse og ulike roller i konsulterende og hjelpende arbeid
- kunnskap om organisering av helsetjenesten i Norge og om Lov om Helsepersonell
- kunnskap om etiske og profesjonelle utfordringer omkring terapeutrollen
- kunnskap om metodologiske problemer knyttet til behandlingsforskning
Ferdigheter
- kan anvende faglig kunnskap til å utvikle tiltak for ulike menneskelige utfordringer eller vansker
- kan bruke noen utvalgte verktøy i endringsarbeid
- kan grunnleggende kommunikasjonsferdigheter med henblikk på relasjonsbygging
- kan reflektere selvstendig over faglige og yrkesetiske problemstillinger knyttet til konsulterende psykologi generelt og egen fagutøvelse spesielt
Generell kompetanse
- kan utveksle faglige synspunkter med andre på en saklig og respektfull måte, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- kan formidle sentralt fagstoff både muntlig, skriftlig og gjennom ferdighetstrening
Arbeidskrav
Godkjent arbeidskrav er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen.
Arbeidskravene i dette emnet er:
- godkjent nettbasert kurs
- deltakelse i obligatorisk undervisning
Eksamen
Karakteren i dette emnet består av to eksamener som gir en samlet karakter i emnet. Studenten må bestå begge eksamener for å bestå emnet:
- individuell skriftlig oppgave over 48 timer 1500 ord (+/- 10 %) i henhold til oppgitte formkrav og APA-mal for referering. Denne delen teller 70 % av den totale karakteren.
- multiple-choice-eksamen på 1 time. Denne delen teller 30 % av den totale karakteren.
Begge eksamener kan tas opp i etterkant.
Eksamensinnholdet er læringsutbyttene. Eksamensbesvarelsen sensurers og gis gradert karakter, A–F.