Oslo Nye Høyskole tilbyr internship som del av studiene (Foto: Getty Images)

Fra internship til sommerjobb

I Norge er det ingen tradisjon for å ta internship som en del av bachelorstudiet. Dette har Oslo Nye Høyskole gjort noe med. På studieprogrammene freds- og konfliktstudier, internasjonale studier og statsvitenskap har du mulighet til å fullføre internship og samtidig ta studiepoeng! Les intervjuet med studenten på Oslo Nye Høyskole som nå har gått fra internship til sommerjobb hos Flyktninghjelpen – alt dette før bachelorgraden er fullført!

Publisert i Studenthistorier Fredag 18. september, 2020 - 17:14 | sist oppdatert Onsdag 23. mars, 2022 - 11:33

Arbeidsfaring i studietiden kan avgjøre!

Mange synes det er vanskelig å komme seg inn i arbeidslivet og få relevant arbeid etter fullført bachelor- eller masterstudium. På studieprogrammene i Freds- og konfliktstudierInternasjonale studier og Statsvitenskap kan både 2.- og 3. klassestudenter søke seg til internship og få den nødvendige erfaringen som del av studiene. Da Elise Bunde Madslien skulle sette i gang med sitt femte semester var det nettopp det hun gjorde. Hun har nå nylig levert sin bacheloroppgave, og har akkurat startet sin arbeidskarriere med sommerjobb hos Flyktninghjelpen, et halvt år etter at hun avsluttet sitt internship der.

Internship ble til sommerjobb i Flyktninghjelpen

– Da jeg begynte på Oslo Nye Høyskole fikk vi vite mer om internship-ordningen, og hørte at høyskolen hadde avtale med organisasjoner som UNHCR og Flyktninghjelpen. Da fikk jeg lyst til å søke, sier Elise.

Etter å ha søkt i tredje semester, uten napp, fikk Elise internship hos Flyktninghjelpen i sitt femte semester.

– Siden det ble femte semester kunne jeg gå direkte til bachelorskriving og så ut i sommerjobb etterpå, og det er jeg veldig glad for nå, forteller Elise. – Jeg trivdes utrolig godt, og det var kult å være på et kontor hvor alt som skjer er veldig faglig relevant. Jeg fikk masse spennende oppgaver og fikk jobbe med utrolig flinke folk. I tillegg fikk jeg møte så mange spennende mennesker i andre internasjonale organisasjoner, og føler at jeg fikk et godt innblikk i organisasjonslivet.

Veien til relevant sommerjobb

Etter å ha levert inn sin bacheloroppgave i freds- og konfliktstudier i mai, lurte Elise på hva hun skulle gjøre i sommer. Hun bestemte seg for å ta en sjanse, og sendte en e-post til sin tidligere leder i Flyktninghjelpen. Hun fikk et positivt og hyggelig svar, og fungerer nå som vikar for «Deployment Advisor» hele sommeren.

– Jeg var på vei til å søke andre jobber, for eksempel på kafé. Jeg føler meg veldig heldig som har fått muligheten til å ha en så relevant sommerjobb rett etter “bare” å ha fullført bachelorgrad. Nå får jeg masse faglige relevante arbeidsoppgaver, og får brukt kunnskapen min fra fagene i freds- og konfliktstudier skikkelig.

Elise presiserer også hvor viktig internship-ordningen har vært for at hun nå har fått en så relevant sommerjobb.

– Jeg hadde aldri fått denne sommerjobben dersom jeg ikke hadde vært i internshipet først. Sånne type stillinger blir jo ikke utlyst, så det hadde mye å si at jeg hadde både kontaktene og erfaringen fra praksisplassen i høst.

– Jeg vil anbefale alle nåværende og potensielle studenter på Oslo Nye Høyskole å prøve å komme inn i internshipordningen. I tillegg til å engasjere seg, og jobbe en del frivillig hvis man har mulighet til det. Engasjement og internship har ekstremt mye å si, spesielt fordi en arbeidsgiver er ute etter studenter med erfaring, ikke nødvendigvis med de beste karakterene.

En ressurs for arbeidsplassen

For Stian Abrahamsen, som både er tidligere student på Oslo Nye Høyskole og nå ansatt hos Flyktninghjelpen, er praktikantene et positivt innslag i en travel hverdag.

– Studentene fra Oslo Nye Høyskole har mye kunnskap om den globale flyktningsituasjonen, humanitære aktører og internasjonalt samarbeid, som gjør at de raskt kommer inn i arbeidshverdagen, sier Stian Abrahamsen

Stian jobber i samfunnsavdelingen (External Relations). I samfunnsavdelingen jobber de med spre kunnskap og informasjon om den globale fluktsituasjonen og områdene Flyktninghjelpen jobber i. De har hatt mye med interns fra Oslo Nye Høyskole å gjøre de siste årene:

– Praktikantene i vår avdeling har alltid et høyt energinivå, lærer fort og er ikke redd for en utfordring. Studentene får brukt det de har med seg fra studiene og sosiale medier, i kombinasjon med markedsføring og merkevarebygging.

Når det kommer til hva slags studenter Flyktninghjelpen ønsker, er Stian tydelig:

– Vi ser etter studenter som fungerer godt i team, men som også kan utføre oppgaver alene. Vi trenger mennesker som tar initiativ og er energiske, og klarer å ha flere baller i luften. Det er en fordel å ha engasjert seg i studentfelleskapet på Oslo Nye Høyskole; dette er et tegn på at man både er engasjert og klarer å gjøre flere ting om gangen.

Han legger også til at faglig kunnskap er sentralt, men kommer i andre rekke etter engasjement: – Faglig kompetanse er også viktig, men viktigst er viljen til å lære.

Hvordan få det til?

Vil du søke internship, men tror kanskje ikke du har gode nok karakterer eller nok erfaring? Det viktigste du må ha for å søke internship i ditt studieprogram er engasjement og motivasjon!