Hopp til hovedinnhold
Samlingsbasert

Årsstudium i psykisk helse i skolen - samlingsbasert

Med vårt samlingsbaserte årsstudium i psykisk helse i skolen får du en unik mulighet til å utvikle ferdigheter og innsikt i hvordan du som lærer eller fagperson kan bidra til å fremme god psykisk helse og trivsel blant barn og unge. Dette studiet er spesielt rettet mot deg som jobber i grunnskolen, videregående skole eller som på andre måter jobber med barn og unge.

Opptakskrav:Generell studiekompetanse
Studiested:Samlingsbasert undervisning 
Studiestart:Høst
Studieomfang:Deltid
Lånekassen:Godkjent
Eksamen:Skriftlige og muntlige vurderinger
Fysisk oppmøte:Ja

Hvorfor psykisk helse i skolen?

Skolen er en av de viktigste arenaene for forebyggende arbeid med psykisk helse, og som ansatt i disse miljøene har du en nøkkelrolle nettopp i dette arbeidet. Å forstå hvordan man kan bidra til barns trivsel, mestring og læring på en helhetlig måte, er avgjørende. I dette studiet lærer du hvordan tidlige tiltak og relasjonsbygging kan skape en trygg grunnmur for barn og unges utvikling. 

For deg som ønsker å jobbe med psykisk helse i skolen

Årsstudiet i psykisk helse i skolen er relevant for lærere, skoleledere, inspektører, sosiallærere, miljøterapeuter, rådgivere og andre som arbeider med barn og unge. Studiet er også aktuelt for deg som jobber med fritidsaktiviteter eller helsefremmende tiltak.

Happy professor assisting his elementary students on a class at school
Foto: Getty Images

Hva lærer du?

Etter fullført årsstudium vil du ha solid kunnskap om barn og unges psykiske helse og hvordan du kan være en støttespiller i deres utvikling. Et årsstudium på 60 studiepoeng innen psykisk helse i skolen kan åpne flere dører og bidra til både profesjonell og personlig utvikling. I løpet av studiet vil du blant annet lære om:

  • Hvordan tidlig innsats i skolen kan forebygge psykiske utfordringer
  • Sammenhengen mellom psykisk helse, tilknytning og barn og unges utvikling
  • Praktiske verktøy for å hjelpe barn og unge i vanskelige situasjoner
  • Betydningen av skolemiljø og samarbeid med hjemmet for barn og unges psykiske helse
  • Tilnærminger til å forstå og håndtere psykiske helseproblemer i skolehverdagen


Sentrale fordeler og muligheter dette studiet kan gi:

Økt kompetanse og spesialisering 

Studiet gir en dypere innsikt i hvordan man kan støtte barn og unge i deres utvikling for å fremme psykiske helse, noe som er særlig relevant i dagens skolehverdag. Kompetansen kan gjøre læreren bedre rustet til å forstå, forebygge og håndtere psykososiale utfordringer i klasserommet.

Styrket rolle i skolen

Årsstudiet kan fungere som en videreutdanning, som gjør læreren kvalifisert til å ta på seg ansvar for psykisk helsearbeid og trivselstiltak på skolen, for eksempel som sosiallærer, miljøterapeut eller som ressursperson innenfor elevhelsetjenesten. Noen skoler har egne miljø/ressursteam eller stillinger for å styrke skolens psykososiale arbeid, der denne kompetansen er høyt verdsatt.

Forberedelse til leder- eller spesialiserte roller

Med videreutdanning i psykisk helse i skolen kan læreren lettere kvalifisere seg til rådgiverroller, og til å lede forebyggende og helsefremmende tiltak i skolen. Kompetansen kan også være en fordel i søknadsprosesser til andre lederroller innen skole- og utdanningssektoren, som f.eks. undervisningsinspektør, rektor eller assisterende rektor.

Utvidet undervisningskompetanse

Studiet kan også bidra til å øke læreres kunnskap om hvordan psykisk helse kan ses i sammenheng med det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i skolen. Med en slik spesialisering blir læreren en ressurs for kollegaer som trenger råd og støtte i arbeidet med livsmestringsrelaterte temaer i fagene.

Økt verdi for arbeidsgiver

En lærer, miljøterapeut eller sosiallærer med videreutdanning i psykisk helse blir en styrke og ressurs for skolen og kan bidra til å skape et bedre skolemiljø for elever og kolleger, noe som blir stadig viktigere i dagens samfunn. Arbeidsgivere verdsetter ansatte som kan arbeide forebyggende med trivsel og helse, som også kan bidra til å redusere utfordringer med mobbing, utbrenthet og frafall i skolen.

Bedre lønnsmuligheter

Etter- og videreutdanning kan i mange tilfeller gi lønnsmessig uttelling. Mange norske skoler har avtaler som innebærer at videreutdanning kan kvalifisere til høyere lønnstrinn. Du kan søke om å få dette årsstudiet godkjent som etterutdanning/videreutdanning som lærer ved å velge «annet studietilbud» i Udirs studiekatalog. Les mer om dette her, og mer konkret om søknadsprosessen her

Forberedelse til videre studier

Studiet kan gi innpass til bachelorprogrammer innen psykologi, psykologisk helsearbeid, eller pedagogikk. Det kan også være et første steg for deg som ønsker å ta en mastergrad eller fordype deg ytterligere innen psykisk helse, spesialpedagogikk, eller skoleledelse.
 

Samlingsbasert undervisning

Årsstudiet har i tillegg til den digitale læringsplattformen en samlingsbasert undervisningsform. Det gir deg fleksibilitet til å kombinere en spennende utdanning med jobb. Du vil delta på fysiske samlinger på campus i Oslo som gir deg mulighet til praktisk læring og nettverksbygging med andre fagfolk, ledet av våre dyktige og engasjerte undervisere. 

Et samlingsbasert studium betyr at studentene samles til et fastsatt antall fysiske samlinger i løpet av studietiden. Samlingene inneholder undervisning, samarbeid, studentpresentasjoner og praktiske læringsaktiviteter. Det vil tilbys fire samlinger per studieår, åtte samlinger totalt. To av emnene i årsstudiet har spesifikke læringsutbytter knyttet til ferdigheter som studentene vanskelig kan tilegne seg uten å delta på samling. Derfor vil det være obligatorisk samling på to av emnene i årsstudiet. 

Les mer om fordelene ved samlingsbaserte nettstudier

Samlingene foregår på vårt campus på Adamstuen i Oslo.

Agenda for samlingene og eventuelt forberedelsesmateriell sendes ut i forkant av hver samling.  

Datoer for samlinger studieåret 2025-2026:

  • 4.-5. september 2025
  • 6.-7. november 2025
  • 29.-30. januar 2026
  • 16.-17. april 2026

Datoer for samlinger studieåret 2026-2027:

  • 10.-11. september 2026 (obligatorisk)
  • 5.-6. november 2026
  • 22.-23. januar 2027
  • 18.-19. mars 2027 (obligatorisk)
Tilbake til toppen