Nettstudier

Finans og økonomistyring 30 sp

Ønsker du å få et solid fundament for å forstå finans og økonomistyring i bedrifter? Da anbefaler vi denne sammensetningen av emner! Finans og økonomistyring gir en omfattende og praktisk introduksjon til hvordan bedrifter arbeider med økonomi.

* Pris pr. semester. Registreringsavgift og utgifter til materiell kommer i tillegg
Opptakskrav: Generell studiekompetanse
Studiested: Nettstudier
Studiestart: Høst og vår
Studieomfang: Heltid og deltid
Lånekassen: Godkjent
Eksamen: Nettbasert
Fysisk oppmøte: Nei

Disse emnene er for deg som trenger grunnleggende kunnskap om bedriftsøkonomi, finansregnskap, økonomistyring og finans. Alle bedrifter må rapportere økonomiske resultater til myndigheter og styre økonomi internt på en betryggende måte. Finans og økonomistyring handler hovedsakelig om å sikre gode økonomiske beslutninger internt, men du vil også få en innføring i finansregnskapet, som krever at man tilfredsstiller lover og krav fra myndigheter.

Finans og økonomistyring er praktisk anvendelig og vil være nyttig påfyll dersom du jobber i en økonomifunksjon eller på ledernivå.

Hva lærer du?

Gjennom fire hovedemner får du kunnskap og ferdigheter knyttet til økonomistyring internt, og rapportering eksternt. Du lærer en rekke ferdigheter som hjelper med å ta gode beslutninger knyttet til investeringer, budsjettering og regnskapsføring.

I Finans og økonomistyring lærer du blant annet

• de grunnleggende prinsippene innen bedriftsøkonomi
  • å budsjettere et drifts- og eksternregnskap
  • føring av regnskap i henhold til lover og regler
  • hvordan finansiere bedrifter ved bruk av egenkapital og gjeld
  • å gjøre gode investeringsanalyser
  • å analysere kostnader
  • hvordan du styrer økonomien i en bedrift
Økonomistudenter ved ONH
Fyll på kompetansen din med emnene i Finans og økonomistyring. Foto: Getty Images

Arbeidsrelevans

Kompetansen du opparbeider deg gjennom emnene er verdifull for alle typer bedrifter hvor lønnsomhet og økonomisk vekst er viktig.

Etter at du har fullført emnene, vil du ha et godt fundament for

• forskjellige økonomifunksjoner innen en bedrift
  • lederstillinger

Læringsplattform

Læringsplattformen Qybele blir ditt viktigste verktøy under studiene. Du får tilgang til undervisning, oversikt over timeplan og arbeidskrav. Du får personlig veiledning og gode kommunikasjonsverktøy for å diskutere og snakke med medstudenter. I tillegg vil en studentrådgiver følge deg gjennom hele studietiden.